close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המוסיקה היא מפתח לנפש- ראיון עם הרב גיא צבי מינצ

מערכת שורשז תמוז, תשסח10/07/2008

הרב גיא צבי מינצ מדבר על מוסיקה והשפעותיה החזקות על נפש האדם, איך ניתן לטפל בבעיות רוחניות על ידי מוסיקה,מה שואלים מישהו שבא לייעוץ רוחני ואיך מזהים מוסיקה כשירה. חלק ראשון של הראיון.

שנים ארוכות עוסק הרב גיא צבי מינצ במוסיקה, החל מלהקות רוק בתל אביב, עבור דרך נגינה ברחוב בערים שונות באירופה וכלה בהקמת להקה יהודית בשנים האחרונות. אולם העיסוק המוסיקלי
שלו אינו רק עיסוק מוסיקלי לשמו, הוא רואה במוסיקה מפתח לעולמות עליונים... כלי ודרך להשפעה רוחנית בלתי אמצעית. הבעיה? שזו דרך דו כיוונית... ניתן להגיע דרך המוסיקה לעולמות גבוהים, אולם גם למצב ההפוך. לאור יציאת התקליטור החדש- "דיבור של תשובה" וכן המהדורה החדשה של הספר "ניגון כשר, מנגן כשר", שוחחנו עם גיא צבי על מוסיקה, רוחניות, בית מקדש ותיקון עולם.

ש: תוכל לספר לנו איך כל התהליך הזה התחיל?
ת: אחי, רז נהרג בפעולה כחייל. לאחר מותו, כבעל תשובה מתחיל, הרגשתי שדברים שאמרתי למשפחה ולחברים על החיים והרוח פחות מתקבלים על דעתם... לעומת זאת, כאשר הדברים באו דרך מוסיקה ושירה, הרי שהם נכנסו לכולם ללב. זה גרם לי לחשוב, ולאחר תקופה מסויימת כתבתי את הטיוטה הראשונה לספר "ניגון כשר, מנגן כשר", שעסק בכוחה של המוסיקה והשפעתה על כל העולמות. הראיתי את הדברים לרב שלי, הרב סטבסקי שליט"א, והוא ממש התחנן וביקש ממני להוציא את הדברים לציבור הרחב. הוא טען שיש כאן מתנה מיוחדת שחייבים להביא לציבור.
היו גם מחשבות שהגיעו מקורס בפסיכולוגיה יהודית שלקחתי באותו זמן... המרצה שלי טען שהכל כתוב בתורה, שאין שום דבר בפסיכולוגיה שלא מופיע בכתובים. לאט לאט הדברים התגבשו לספר של ממש... לתורה שלימה שעוסקת במוסיקה והשפעתה על הנפש. מאן הגיעו השתלמויות למורים, הרצאות וכדומה...
וכיום הספר הוא חלק מתוכנית הלימודים של מורות צעירות במכללת אמונה.

ש: יש אפשרות להכניס את הספר ואת המסר שלו לכמה משפטים?
ת: רבי נחמן אומר שעל ידי נגינה אדם ניכר אם קיבל עליו עול תורה, שזה בנין המלכות וניכר את מה האדם ממליך עליו. אם רוצים לגלות את מלכות ה', עושים את זה על ידי ניגון. ואפשר אפילו לטפל בכל בעיה של ידי נגינה כשרה. המוסיקה שאדם שומה היא ראי למפת הנפש שלו.

ש: זה רק ראי, רק משקף, או שניתן גם לטפל בנפש על ידי מוסיקה?
ת: ודאי שניתן לטפל, זה כמו גרפולוגיה, ניתן ללמוד על האדם מצורת הכתב וניתן גם לטפל בו על ידי שינוי הכתב. היום, כשבא אלי מישהו לשאול שאלה בענייני נפש, דבר ראשון אני שואל- איזה מוסיקה את/ה שומע/ת?
אני טוען שזה נותן כלים שדומים לקרבן... הכהן היה מסתכל על האדם, ולפי הבהמה שיש לו ביד, היה הכהן מסמן ללווים לשיר לו שיר שיטפל לו בנפש. אני חושב שהספר נותן כלים לכל אדם להיות כהן כזה אצלו בבית.

ש: למה הכוונה "כהן אצלו בבית"?
ת: נניח שבא אלי הורה ואומר שיש לו קשיים עם הילד, אני שואל אותו איזה סוג של מוסיקה הוא שומע בבית... ודרך המוסיקה ושינוי שלה ניתן לטפל בילד. זה נכון גם למורים, מדריכים, קומונריות ועוד... הכל תלוי בניגון. מוסיקה לא חיובית משפיעה וסוגרת את הנפש להשפעות חיוביות.

ש: יש אנשים שיותר מקורבים לזה או שכולם צריכים את זה?
ת: אני חושב אין אדם שלא צריך, גם אם האדם לא גילה את זה, שהרי נפסק להלכה שאין קרבן ללא שירה.

ש: אני שם לב שאתה מזכיר שוב ושוב את בית המקדש, הלווים ועוד... הרבה תלוי בזה, לא?
ת: חשוב לדעת שהיהדות נטשה את המוסיקה בחרבן וחזרה אליה בזמן הבעל שם טוב. היו תמיד צדיקים שעסקו בזה כמו רבי שמעון נג'רה לדוגמא (רבה של עזה, מחבר הפיוט "יה ריבון עולם ועלמיא"), או רבי אלעזר עזקרי... אולם היהדות כיהדות לא עסקה בזה. בית המקדש הוא המקום שממנו התחיל הקישור הרוחני למוסיקה, ובחרבן זה התפזר.

ש: יש היום אנשים או דרך שבה מישהו יוצר מוסיקה רוחנית אמיתית? אתה הרי לא מדבר על "מוסיקה חסידית" לעומת מוסיקה חילונית...
ת: בודאי, יש הרבה קליפה ומוסיקה שלילית גם במה שקרוי היום "מוסיקה חסידית".

ש: אז איך אפשר לדעת? מה הסימן למשהו לא חיובי...
ת: אלו שאלות עמוקות שאני עוסק בהן בהרחבה בספר... אבל צריך לדעת שיש הרבה פסולת... וצריך מנגנון של בירור. המבחן העיקר הוא מבחן התולדה- מה יוצא ממנו? האם אתה חש שזה מחזק אותך או לא. צריך להיזהר לא ליפול למה שהרב יהושע שפירא קורה "לחמר את הקודש", להפוך את הקודש לחומר.
אנחנו גם לא יכולים לפסוק לעצמנו, כי אנחנו מושפעים מהרבה מאוד דברים, ממוסיקה לא חיובית, מפרסומות ועוד דברים לא חיוביים. צריך להתייעץ עם רב! גם אני מביא כל ניגון חדש לרב שלי בקלטת, לפני שאני מוציא תקליטור.
לגבי כל זמר צריך לבדוק עד כמה הוא לומד תורה, עד כמה הוא מחוייב לתורה... וכל אחד יודע את זה. שאף אחד לא יאמר, איך אני אדע. תחשבו שהמוסיקה הלא טובה היא כמו חמץ בפסח, שצריך לבדוק היטב היטב לפני שאוכלים. אפשר גם לראות את הכיתוב על הדיסק, למי הזמר מודה, מה הסגנון של העטיפה. והאם התקליטור נשמע כמו חיקוי של... אני לא יודע, של גלי צה"ל כזה, זה לא יכול להיות כשר.
צריך להימנע מהשפעות זרות, כמו שהרב קוק כותב, שזו תחיית האומה. הרב חרל"פ כותב שהחטא הראשון של האדם היה בגידה בעצמו, בעצמיות שלו. צריך "תורה, תפילה ומצוות"... צריך ליצור מוסיקה בחרדת קודש, כי זו עבודה קדושה. ואז השירה שאתה מוציא תבוא מתוכן פנימי בריא, רוחני. צא לטבע ותראה כמה זה חיובי.

ש: אז זו תורה שלימה, המוסיקה הזו...
ת: בודאי, זה דבר רוחני עליון, עם השפעה אדירה על הנפש ועל האדם. אנשים יכולים להיכנס לחטאים וליפול דרך המוסיקה והם יכולים גם להשתחרר ולהתקדם רוחנית.

בחלק השני של הראיון- גיא צבי מינצ מדבר על התקליטור החדש, "דיבור של תשובה".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה