close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מבשרי אחזה אלוק

שמעון וגילה הלאגיח חשוון, תשסט16/11/2008

עצות מעשיות מאנשי "שמן טוב" לגבי אכילה נכונה יותר, הימנעות ממזון מזיק, דרכים להתנהגות עם האוכל ועוד... מאמר שני בסדרה.

כלים מעשייים לשינוי ושיפור הנהגות בריאות ותזונה בבית היהודי
סור מרע-ועשה טוב

בבואנו לשנות את הרגלי התזונה והבריאות בביתנו ולקיים הלכה למעשה את סור מרע ועשה טוב עלינו לזכור בראש ובראשונה ש-"דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". הנכון ביותר הוא לא לכפות את השינוי אלא להנהיג אותו בהדרגתיות, בנועם ובהתחשבות בבני הבית תוך לימוד והסברה . אפשר ואפשר להסביר לכל אחד מבני הבית לפי גילו,רמתו והבנתו. מהנסיון האישי שלנו כהורים ומטפלים, ילדים-ובכל הגילאים, מבינים ומפנימים את החשיבות שיש לתזונה הנכונה. צריך לזכור

שילדים בחיי היומיום נפגשים ולא מעט עם ממתקים ומלוחים ולכן מניעה מוחלטת,איסור ושינוי דרסטי יכולים להביא לתוצאה הפוכה-התנגדות מוחלטת,אכילה בסתר ובשקר ועוד. כמו בכל חלק עבודת השם- עודדו ושבחו את בני הבית על המנעות מהרע ועל הטוב. ובע"ה תראו ברכה בריאות ושימחה.

תזונה נכונה:
סור מרע- הוציאו מהתפריט את האוכל המתועש,מעובד,צבוע, ומשומר. כל המאכלים מהירי ההכנה והחטיפים המלוחים הם עתירי מלח,חומרים מזיקים כפוספאטים ,מונוסודיום גלוטומאט ועוד מרעין בישין. קמח לבן וסוכר לבן שייכים גם הם לקבוצה המזיקה.
נקניקיות ונקניקים,שניצלים וגם הצמחיים,מוצרי בשר ובשר טחון שונים,חטיפים מלוחים. הממתקים השונים והמשונים עתירי הסוכר והצבע. השתיה המתוקה מידי והצבועה.
כל החומרים המרכיבים "מזונות" אלו הם איומים ונוראים, הם עשויים מתרכובות כימיות כשהבסיס של חלקם הגדול הוא נפט ופחם למשל ומיועדות "בנוסף" לתעשיות אחרות ושונות בהם יש להם שימושים שונים בתכלית כמו: צבע לקירות,זיפות גגות,אבקות כביסה,דישון וריסוס... אכן זה נורא ואיום ו-אמיתי. חומרים אלו הם גורמים ל:בעיות בריאות קשות, מחלות, אלרגיות, הפרעות קשב וריכוז,היפראקטיביות.בעיות התנהגות, בעיות נפש. אם בילדות או בבגרות, אם לא ישירות אז בעקיפין שהרי מערכת החיסון משקיעה מאמצים קשים במשך שנים להיפטר ולהתגבר על החומרים הרעילים המוחדרים לגוף. בנוסף נצין שצריכת המאכלים הרעים והחלשות מערכת החיסון משפיעה גם על הדורות הבאים שלנו וגורמת להם להיות מלכתחילה יותר חלשים ופגיעים!
עשה טוב- ריכשו, בשלו ואיכלו אוכל אמיתי, מורכב מכל אבות המזון:
פחמימות-העדיפו פחמימות מלאות -לחם מלא,אורז מלא, שיבולת שועל, גריסים,חיטה,בורגול, תירס,כוסמת, סולת. אטריות- עדיף מחיטת דורום.
חלבונים-בשר,הודו,מעט עוף. דגים בעיקר דגי ים צפוני כמו סלמון,טונה, מקרל,סרדין (מהווים מקור עשיר לאומגה 3). קטניות: חומוס, שעועית,עדשים, סויה. טופו. מוצרי חלב וחלב ללא סוכר וצבע.
ירקות בשפע רב ופירות במידה.
בשלו את האוכל עם תבלינים הטובים לבריאות כמו כורכום,זנגוויל,קארי. הוציאו מהמטבח את אבקת המרק העשירה במונוסודיום גלוטומאט.
מתוקים כתחליף-פירות יבשים,תמרים,צימוקים אורגניים,ממתקים טבעיים.
האותיות הקטנות- כחלק חשוב מתהליך ההסבה נמליץ ביותר ללמוד לקרוא את האותיות הקטנות שעל תוויות המזון. פעמים רבות האותיות הגדולות מכריזות על מה שהיצרן רוצה שנחשוב על המוצר, והאותיות הקטנות (ולעיתים הקטנות מעוד) מוסרות את האינפורמציה האמיתית.

הנהגות תזונתיות נוספות לשיפור הבריאות

"הואיל והיות הגוף בריא ושלם – מדרכי ה' הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע דבר מידיעת הבורא והוא חולה, לפיכך צריך אדם להרחיק עצמו מן הדברים המאבדין את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברין והמחלימים, ואלו הן:
~לעולם לא יאכל אדם אלא כשהוא רעב,
~ולא ישתה אלא כשהוא צמא
~ואל ישהה נקביו אפילו רגע אחד (שאם נשאר הפסולת בתוכו, יתעפש ויבוא לידי חלאים)
~לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו, אלא כמו רביע משביעתו"
(הלכות דעות ד לרמב"ם).


-לעיסה- יש להקפיד ללעוס היטב את האוכל שזהו העיכול הראשון.

-כמות המזון בארוחה צריכה להסתכם בכמות אכילה של צלחת אחת.

-רצוי שלא להרבות במנות. כל מנה מעוררת את התיאבון מחדש.

-אין לשתות בזמן הסעודה שזה מפריע לעיכול.

-פירות הם ארוחה בפני עצמה. מומלץ לאכול פירות לפני הארוחה או כמה שעות אחריה.

-פעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד מתהליך הבראה. המינימום הרצוי הוא פעילות ארובית כמו הליכה,שחיה לפחות 40 דקות, 3 פעמים בשבוע.

-נטילת תוספי מזון- גם המזון הטוב הוא לא טוב כפי שהיה בעבר. האדמה וגידוליה מרוססים מאוד. העופות,הפרות החולבות מקבלים הורמונים לזירוז הגדילה והגברת התפוקה. חוסרים בויטמינים ומינרלים ניגרמים גם ממתח,לחץ יוםיומי, לכן נטילת תוספי מזון שונים – לשמירה על מערכות הגוף והנפש ומערכת החיסון חשובה ביותר.
הנכון ביותר הוא לבצע בדיקות דם הכוללות בדיקת ויטמינים,מינרלים,בלוטת תריס וכולסטרול ולהגיע לפענוח הבדיקות למטפל מוסמך ואמין .

-רגיעה והרפיה- הם מחויבי המציאות במציאות הלחוצה בה אנו חיים. יציאה קצרה אל הטבע. לימוד וביצוע טכניקות נשימה והרפיה, טיפולי גוף לשחרור המתחים והרעלים שמצטברים בעקבותיהם.

הגוף שהבורא יתברך ברא אותנו איתו הוא מכונה מופלאה. הלימוד על כל איבר ואיבר הוא מקור להתפעלות עצומה על חוכמתו והנהגתו. ובטובו ובחסדו -לעולם -לא מאוחר להתחיל לשנות,לשפר ולתקן.אפשר להתחיל לחיות חיים של בריאות הגוף והנפש,חיים של שימחה בכל גיל מכל מציאות-החל מהיום.


לכל שאלות ובקשות ניתן לפנות לדוא"ל [email protected]

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה