close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שיטת הווין ווין

מתניה ידיד/ חברים מקשיביםב אדר א, תשסה11/02/2005

מריבות לצערנו הם עניין שבשגרה. שיטה חדשה שבאה דוקא מעולם העסקים יכולה לעזור לנו להביט קצת אחרת על המציאות. מהי הדרך לשכנע את הצד השני בויכוח?

מריבות לצערנו הם עניין שבשגרה. אנו לעיתים רבים הם ההורים, עם המורים, עם החברים שלנו וגם עם אנשים בתור במכולת או לאוטובוס. שיטה חדשה שבאה דוקא מעולם העסקים יכולה לעזור לנו להביט קצת אחרת על המציאות. בואו ניקח לדוגמא מריבה סטנדרטית עם ההורים. אתה רוצה לצאת לטיול עם חברים להיזרק על איזה חוף ולקחת טרמפים וההורים כמובן מתנגדים ואז מתחיל ה"פינג-פונג" ביניכם:
"אתם אף פעם לא מרשים לי כלום" –
"איך אתה לא מתבייש, רק אתמול חזרת אחרי חצות" –
"רק אתם מפחדים ההורים של כולם מרשים להם הכל" –
"אין בעיה, מעכשיו לא נרשה לך כלום ואז תדע להגיד תודה"

וכו' וכו' (כמה מכם מעלים חיוכים עכשיו מזיכרונותיכם...)

ניתן לעשות את זה אחרת.
בעולם העסקים פיתחו שיטה שנקראת "WIN-WIN" זאת אומרת, משא ומתן ששני הצדדים יוצאים מנצחים. הכיצד? כשאתה בא להציע משהו להוריך,לחברך או למורך תדאג שיצא לו מזה משהו, שזה ישתלם לו, תלך אתה צעד אחורה וכך תוכל ללכת שני צעדים קדימה ותשיג את מה שאתה רוצה. זה נראה על פניו תרגיל פסיכולוגי אך יש בזה עומק גדול של הבנה. נחזור רגע לדוגמת הטיול. ההורים פוחדים שתצא לטיול הזה בגלל הטרמפים, חוסר מקום לינה מסודר וכו'
תן להם ניצחון אחד ותחסוך מריבה שלמה תבטיח שתישן בחוף מוסדר אל תתן פתח למריבה תראה להם שאתה מסודר ויודע בדיוק מהם תוכניותיך, ושאתה מבין מה הסכנה והחשש לישון במקום לא מסודר, ואז תשאיר חרך יותר קטן בויכוח על הטרמפים (או להיפך כמובן).

ניתן לעשות את זה כמעט בכל מצב, אתם מבקשים לדחות מבחן בבית הספר, לשכנע במשהו את החניכים בסניף ואפילו כשאתם קונים פלאפון.

מדוע שיטה זאת טובה? לא רק בגלל שיש לך סיכוי להשיג את מה שאתה רוצה! אלא בגלל שזה מחייב אותך להבין היטב את הצד השני. אתה בא למשא ומתן מוכן, יודע מה מציק באמת לצד השני, אתה חודר לעומק הלב של השני וכך יודע מה ירכך אותו מה יתן לו להבין שאתה לא סתם מגיע עם דרישות אלא בן אדם אחראי.

כשמדברים, כמו בדוגמא שנתנו, על כיבוד הורים הדבר הוא חשוב ורצוי פי כמה. ההורים מונעים מאיתנו דברים רק משום שהם דואגים ועל כן עלינו להבין את דאגתם ולא לפתח מריבה. לפי ההלכה אדם צריך לעמוד כשאביו או אמו נכנסים לחדר כפי שנכנס רב גדול (אמנם כיום זה לא נהוג מכיוון שאם תעמוד כל פעם שהם ייכנסו הם פשוט יפסיקו להיכנס...) זהו היחס הנכון כלפיהם ועל כן צריך לבוא מתוך כבוד והבנה ואז הסיכוי ש"שיחות השלום" יסתיימו בהבנה ובאהבה הם גבוהים מאד!

בהצלחה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה