close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איפה האחריות הלאומית?

הרב שמואל אליהוד שבט, תשעא09/01/2011

הרב שמואל אליהו במכתב תגובה, בעיקר לרבנים שיצאו נגד ה"צורה" שבא יצא מכתב הרבנים. סיפורים, עובדות ומחשבות בעקבות הדברים. חובה.

חמישים רבני ערים חשובות בישראל התאגדו לפסק הלכה משותף בגלל שלדעתם זו לא בעיה של עיר אחת. זו בעיה לאומית שיש לה השלכות גם על נושא נישואי התערובת. ממש כמו שהתורה אומרת: "לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית וְלֹא תְחָנֵּם: וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם בִּתְּךָ לֹא תִתֵּן לִבְנוֹ וּבִתּוֹ לֹא תִקַּח לִבְנֶךָ".

לאחרונה סיפר לי בחור שיצא עם בחורה למטרות שידוך בשכונת נווה יעקב בירושלים. חוזרת בתשובה, מתחזקת. כי אחרי כמה פגישות באו אליו שני ערבים ואיימו עליו שיפסיק לצאת עם אותה בחורה. לדעתם "היא שלהם". אולי הם יצאו איתם בעבר, אולי היא רק דיברה איתם והם חושבים שהיא כבר שלהם. לדעתם אין לו רשות לצאת איתה. הם איימו עליו שאם הוא ימשיך לצאת איתה - הוא ישלם בחייו.
הבחור הזה לא המשיך לצאת עם אותה בחורה. הוא לא סומך על המשטרה שתגן עליו. הוא מבין היטב את משמעות האיום וכוחה של האלימות. אם באמת לבחורה הזאת היה איתם קשר שהיא רוצה לנתק, מאוד הגיוני שזה לא יעלה בידיה, אלא אם כן היא לא תברח הרחק משם. אם לא כן, היא תיפול ביד אותם אנשים, וחייה יהיו סיוט אחד גדול.
אתמול בא לפגוש אותי יהודי שנולד באחד הכפרים הערבים ליד צפת, ליוותי אותו בעבר בתהליך ה"שיבה ליהדות" שלו. כל אחיו נשארו בכפר. גם אימו היהודיה תישאר כנראה בכפר עד סוף חייה. הוא סיפר לי שאחיו ואביו מתקשרים אליו ומציעים לו מידי פעם לחזור לכפר. הם מהתלים במדינה ונהנים והוא מוזמן להצטרף. לאביו יש שלוש נשים, אחת יהודיה וזו אימו. יש לאביו עשרות ילדים והוא מקבל עליהם ביטוח לאומי למרות שזה לא חוקי. יש לו חמש עשרה דירות, הוא בונה חופשי על אדמות מדינה ואף אחד לא מגיש נגדו צו הריסה. בנוסף לכל אביו מקבל ביטוח לאומי, "הבטחת הכנסה" בתור מובטל. לא. אביו לא חושש כלל מיד הארוכה של המשטרה, הוא נוסע בגלוי במרצדס החדשה שלו וכל הכפר יודע. אותו חבר ששב ליהדות נשאל שוב ושוב על ידי אחיו: למה לך להיות יהודי ולבקש רישיון על כל מרפסת? בא אלינו ותהנה מהחיים.

הסיפורים הללו אינם סיפורים חריגים. בצפת לבד יש כמה בנות שיוצאות עם ערבים. חלקן התאסלמו. חלקן כבר ילדו ילדים שמחר יהיו חלק מהפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. תחשבו על המספרים. אם בצפת לבדה יש למעלה מעשר בנות שנפלו, כמה בנות יש בערים אחרות? יודעי דבר אומרים ששישים בנות יהודיות התאסלמו בחודש האחרון. לפי הנתונים שבידי – המספר הזה הוא כלל לא מוגזם.

שמעתי בתקשורות על רבנים ואחרים שאמרו כי הפסק הוא צודק אבל לא היה חכם לפרסם את הפסק ברבים. היה יותר חכם לפעול בצנעה, זה פוגע ביהודים בחו"ל. זה גורם אנטישמיות. זה לא עובר מסך. "מזקנים אתבונן". בארצות הברית יצאו הרבנים הגאונים האדמו"ר מחב"ד זצ"ל וביחד איתו הגאון המפורסם הרב משה פינשטיין זצ"ל בקריאה לאסור מכירות של דירות לנכרים בשכונות יהודיות בארצות הברית. הרב משה פינשטיין זצ"ל ביקש גם לפרסם את דעתו ברבים. לרבנים הללו הייתה אחריות ציבורית רבה, הם ידעו לשקול היטב את המשמעות של הדברים. הם הבינו שהסכנת ליהודים וסכנת ההתבוללות גדולה יותר גדולה מהחשש של איך יראו הדברים. שמא הגויים לא ישכירו דירות ליהודים בעקבות פסק ההלכה שלהם.

במכתב של הרבי מחב"ד ז"ל שעליו הסכים וחתם הגאון רבי משה פינשטיין זצ"ל כתובה מתכונת ההשתלטות. באים לאדם שצריך למכור את דירתו, מציעים לו מאה אלף דולר יותר ממחיר הדירה. הוא צריך כסף. קשה לו לעמוד בפיתוי. אחר כך באה המפולת. שכונות שלמות של יהודים נתרוקנו מיושביהם בעקבות מעשיהם של בודדים.
הרבנים האלו מצביעים על בעיה קשה שקל להתעלם ממנה. השכונות הללו לא מתרוקנות לגמרי מהיהודים. מחוסרי האמצעים נשארים שם. עשרים אחוז שקולם לא נשמע. ההתבוללות שלהם מואצת. גם התבוללות וגם חשיפה לאלימות קשה, לסכנות. ניתוק ממרכזי היהדות שהתרוקנו. ניתוק מבתי הכנסת שנסגרו, ניתוק מבתי הספר שהחליפו צביון. הדרך משם להתבוללות או לאבדון היא קצרה ביותר.
נכון, העשירים והמבוססים לא הרגישו את הכאב. הם היו הראשונים שהרגישו לאן הרוח נושבת, מכרו את דירתם ועברו לשכונות אחרות, מבוססות יותר. מאווררות יותר. חדשות יותר ועם קהילה יהודית תומכת. הילדים שלהם לא יתבוללו. הם לא ישלמו את מחיר ההשתלטות על השכונות הישנות. את המחיר ישלמו העשירונים התחתונים.
סיפר לו הרב שמעון כהן, ראש הגרעין התורני בבאר שבע כי יש שתי שכונות בבאר שבע שבסיפוח זוחל רובם מאוכלסות בבדואים. בכתה א' יש שלושת רבעי ילדים בדואים ורבע יהודים. מה יקרה לילדים הללו. מי יטפל בבעיה שלהם. מי יטפל בבנות שלהם. מה יהיה עם ההתבוללות שלהם? אני לא מבין איך רבנים יכולים להתנגד למכתב הרבנים. איפה האחריות?

אמר לי הרב דוד סתיו מראשי רבני צהר בדיון פתוח שנערך במכללת "שערי משפט" שהוא מסכים על תשעים וחמש אחוז מדברי, אבל הסגנון לא נכון. אמרתי לו: בבקשה! תטפלו בבעיה בסגנון שלכם. אל תלחמו ברבנים אחרים. אל תחלישו את המאבק. אם אתם תוקפים וגם מביאים פתרון אחר. ניחא. אבל אתם לא נותנים פתרון. תחשבו על האדם הפשוט שעומד מול קונה הערבי שבידו מזוודה מלאה דולרים. איך המוכר יתמודד עם הפיתוי אחרי הדברים שלכם?
בעניין המזוודה, צריך לומר שזה לא משל, זה נמשל. כך זה קורה. זה לא משנה אם הכסף מגיע מארגוני שמאל אנטישמים או מכיסם הפרטי של הקונים. מטרתם להשתלט, "להשחית נחלתם" של ישראל. בתשובת הרב הרצוג מוזכרת האפשרות של: "סכנה של נישול ישראל מקרקע ארץ ישראל". במקרה זה לדעתו המוכר הוא "עוכר ובוגד". לרב הרצוג הייתה אחריות לאומית. איפה האחריות הלאומית שלכם?
אין ספק, התקשורת גיבתה את תוקפי הרבנים ונתנה להם במה אוהדת, האמירה שלהם השתלבה לחלוטין עם האג'נדה של השמאל לקדם את מדינה רב לאומית במקום המדינה היהודית, לצערינו היו רבנים שהתמסרו מדעת לשמאל. לא הייתי להם מציע להשתכר מכוס יין התרעלה הזו. במקום זה הייתי מציע להם "קצת אחריות לאומית". אפשר לתקן. צריך רק להכיר בבעיה ולהלחם בה. אם נלחם – נוכל גם לנצח.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה