הוסף למועדפים|
 
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
 
התחברות-שלום אורח
 
 
  
 
ארץ חפץ
 
עוד מ
כל הנשמה
מי יתן טהור מטמא
א'דר
נס פך השמן
שח'נשים
 
 
 
 
 
 
עוד בנושא אמונה
כל הנשמה
מי יתן טהור מטמא
א'דר
פרוזדור
נס פך השמן
שח'נשים
תפקידנו החינוכי בימים אלו
אש להבה, לב והתלהבות
על דארווין, סאטמר והלן קלר...
האם את/ה 'דתילוני'?
 
 
ארץ חפץ

  יא אב, תשסה  8/16/2005

גם היום בכוחנו להציל את האומה מחטא המרגלים המתמשך, ויש בכך גם תיקון לחטאה של חוה שהכשילה את אדם הראשון בחטא הקדמון
.......................


ביום כ"ט בסיוון יצאו המרגלים לתור את הארץ. במשך ארבעים יום הם הסתובבו בה, וביום ט' באב הם שבו והוציאו את דבת הארץ רעה לפני בני ישראל. תוצאות הבכי שהם עוררו, הביאו לאי-כניסת דור יוצאי מצרים לארץ ישראל, ולהשלכות מרחיקות לכת של חורבן הבית ובכייה לדורות. נמצא אם כן, שחודש תמוז הוא עיקר החודש של חטא המרגלים, וממילא, הזמן המתאים ביותר לתיקון חטא זה (בני יששכר, תמוז-אב א).
מה היה יסוד חטאם, וכיצד נתקן אותו?
מבאר הרב טייכטל בספרו "אם הבנים שמחה" שנתב בשנות השואה בהונגריה (עמ' רנח): כוונתו של משה בשליחת המרגלים היתה, שהם ישובו ויספרו בשבחה של ארץ ישראל. על ידי כך יתעורר בלב בני ישראל רצון להיכנס אליה, ובזכות תשוקה זו הם אכן היו ראויים לרשת אותה. אך המרגלים עשו ההיפך, ועוררו שנאה ומיאוס בלב בני ישראל כלפי הארץ. התיקון לחטאם הוא, לעורר את ליבות ישראל לאהבת הארץ, ובזה יוסר קטרוג המרגלים מעלינו ונזכה לגאולה.
ואם כך בנוגע לכלל ישראל, מה רב חלקנו בזה כנשים.
חז"ל מדייקים (רש"י במדבר כז, סד), שהכתוב במפקד בערבות מואב, על סף הכניסה לארץ, האומר "לא היה איש מפקודי משה ואהרן ... אשר פקדו את בני ישראל במדבר סיני", כוונתו ל"איש" ולא לאשה, שכן על הנשים לא נגזרה גזרת המרגלים, לפי שהן היו מחבבות את הארץ" (רש"י שם), ומביאים כהוכחה לכך את בקשת בנות צלפחד לאחוזה ונחלה בארץ, שנסמכת לפסוק הנ"ל.
על כן, גם היום בכוחנו להציל את האומה מחטא המרגלים המתמשך, ויש בכך גם תיקון לחטאה של חוה שהכשילה את אדם הראשון בחטא הקדמון (הרבי מביאלה, "מבשר טוב", ח"ב עמ' פז).
יש לתת את הדעת כיצד עושים את זה. כדאי לשים לב, שהרב טייכטל מדבר על איחוד ישראל סביב חיבת הארץ... ברוח זו בחרנו להביא כאן קטע קצר מלקוטי תפילות: "רבונו של עולם, רחם עלינו ברחמיך הרבים, ותעורר את לבבנו ואת לבב זרענו, ולבב כל עמך בית ישראל, שיהיו לנו כיסופין וגעגועים גדולים, והשתוקקות נמרצת לארץ ישראל. עד אשר תזכנו ברחמיך לבוא לארץ הקדושה במהרה, למען נזכה על ידי זה להתעורר באמת לעבודתך וליראתך...".
אם נעיר ונעורר את האהבה לארצנו הקדושה, בוודאי יכול נוכל לה.
"אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה ... כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו" (תהילים קב, יד-טו), כפי שמפרש זאת בעל הכוזרי (ה, כג): "כי ירושלים אמנם תבנה, כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף, עד שיחוננו אבניה ועפרה".
יהי רצון ונגאל בחודש זה גאולה שלימה, ויקויים "כה אמר ה' צבא-ות צום הרביעי וצום החמישי ... יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים".
 


הוסף תגובה
הדפס
המלץ לחבר
שמור
+
-
גודל אות
הוסף תגובה-
שם מלא:
כותרת:
תוכן:
סגור


 
תגובות
 
 
 
תכנים
מגזין
כתבות
ערוצים
מאמרים
דעות
שירותים
המרת תאריך עברי ללועזי
מילון עברי/ אנגלי
ייעוץ ובניית אתרים
תיבת דואר שורש
הנצחות וברכות
כיף
סאטירה
משחקי פלאש
כרטיסי ברכה ממוחשבים
עוד בשורש
אמירת קדיש לע"נ
למורים, בעין חינוכית
סדנאות למורים בנושאי אמונה
שותפים לדרך
אמירת משניות לעילוי נשמת
אמירת תהילים לעילוי נשמת
הובלות דירה
מרכז האשראי לעסקים
פסוקים ומשניות לפי השם
חנות ספרי יהדות
קשר
צור קשר
אי מייל ישיר