close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בריאות ומצוות

מערכת שורשיט טבת, תשעו31/12/2015

כדאי שתשלבו בין חינוך תזונתי, שגרת יום פעילה וכמובן היגיינה אישית וסביבתית

תגיות:

באופן שעלול להיראות מפתיע, מקורות מהתורה, מהתלמוד הבבלי והירושלמי, מהרמב"ם ומשולחן ערוך עוסקים כולם בנושאי בריאות. מקורות אלו מדגישים את החשיבות של נפש בריאה בגוף בריא והם גם מעניקים הצעות מעשיות לעיסוק בנושאי המידות. על פי המקורות בהלכה היהודית, יש להשקיע בטיפוח הגוף ככלי ולא כמטרה אך לנצל את היחס לגוף על מנת לקיים את המצוות. חוץ מזה, במקורות היהודיים יש התייחסות גורפת לתזונה נכונה במסגרת צום ודיני קדימה בברכות.

העצה החשובה ביותר לבריאות ולחיים ארוכים היא להבין את החשיבות של חינוך תזונתי. החינוך מתחיל בבית והוא ממשיך בגנים, בתי הספר

ומוסדות הלימוד. חינוך תזונתי עוסק בעקרונות התזונה הנכונה ובהטמעת הרגלי אכילה מסודרת ומגוונת מכל קבוצות המזון. הורים צריכים לקחת על עצמם את האחריות וללמד את הילדים על הבדלים בין דגנים ומוצרי מאפה, מזונות עשירים בשומן, מזונים עשירים בחלבונים, ירקות ופירות. יתרה על כך, חינוך תזונתי מחייב מתן דגש על הארוחה כערך ועל המעטה בצריכת ממתקים ומשקאות מסוכרים.

כך תשמרו על שגרת יום פעילה

בעוד החינוך התזונתי בא לידי ביטוי בעיקר בקרב בני המשפחה והילדים, שמירה על שגרת יום פעילה חשובה לכל הגילאים. כאן המטרה היא לשלב פעילות גופנית המונעת נזקים ומחלות עם שמירה על המצוות. ההלכה היהודית ממליצה על פעילות גופנית במהלך יום העבודה, הלימודים ושעות הפנאי. ניתן לשלב גם בשבתות וחגים פעילויות כמו רכיבה על אופניים, הליכה קצבית וריצה.

כדאי להקשיב לצרכים בריאותיים של הגוף ולזהות את הקשר בין מצב בריאותי לתפקוד. התורה מסייעת בכך שהיא קובעת כללי אכילה ומצביעה על מאכלים לא בריאים, אך גם האדם נדרש לתפוס יוזמה ולגלות מעורבות. כדי לשמור על שגרת יום פעילה תצטרכו לישון טוב בלילה ולהשקיע בעצמכם. השוו בין פתרונות שינה שונים ואל תתביישו לתאם פגישת היכרות עם נציגי חברות כמו עמינח על מנת לשמוע על אביזרים אורטופדיים.

ההיבט ההיגייני של מצוות נטילת ידיים

הרשו לעצמכם לעצור לרגע ולחשוב על ההיבט ההיגייני מאחורי חלק מהמצוות של העם היהודי. אם עד היום הסתכלת על מצוות נטילת ידיים רק בהקשר ההלכתי, כדאי שתביאו בחשבון גם את המשמעות הבריאותית. התורה הקדושה מסייעת בשמירה על היגיינה אישית וסביבתית. כעת התפקיד שלכם הוא לאמץ כללי התנהגות לשמירה על היגיינה ובכלל זה רחיצת ידיים, היגיינת מזון ועוד.

היגיינה סביבתית כולל את ניקיון חלל הפנים בבית ובמשרד. הקפידו על הניקיון לכל אורך השבוע ולא לקראת שבת. בקשו מהילדים לעזור והטמיעו בהם ערכים מסורתיים של יהדות, איכות חיים ושמירה על הבריאות.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה