close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

איך מטפלים בורטיגו?

מערכת שורשכ אדר א, תשעו29/02/2016

רבים באוכלוסייה מרגישים סחרחורת הגורמת להם תחושה שהעולם סובב סביבם, תחושה הנגרמת ככל הנראה מורטיגו. מהן דרכי הטיפול?

תגיות:

רבים באוכלוסייה מרגישים סחרחורת הגורמת להם תחושה שהעולם סובב סביבם, חוסר איזון, הרגשה של נפילה ובמקרים מסוימים הסחרחורת עלולה לגרום לתחושת טשטוש, אי יכולת ללכת ישר ולעילפון. אם אתם סובלים מסחרחורת ייתכן כי אתם סובלים מורטיגו, סוג של סחרחורת סיבובית המאופיינת בתחושה כאילו החדר סובב סביבכם.

מחלה שכיחה באוכלוסייה
כאמור, מחלת ורטיגו סחרחורת סיבובית הינה תופעה שכיחה בקרב האוכלוסייה, ברוב המקרים מקור המחלה נובע מפגיעה באיבר הוסטיבולרי שנמצא באוזן התיכונה או מפגיעה במרכזים הוסטיבולרים במוח. כדאי לדעת כי באוזן התיכונה יש שלוש תעלות בצורת חצי עיגול ובזמן התקף ורטיגו אבני קריסטל קטנטנות בגודל גבישי סוכר נעים לאחת מהתעלות, וגורמים לגירוי קצות העצבים שבתעלות ולתסמינים כמו ריצוד עיניים מהיר ובלתי נשלט, כאבי ראש, ובמקרים מסוימים סובלים גם לבחילות.

אם אתם מרגישים כי החדר מסתובב סביבכם בכל פעם שאתם מטים במהירות את הראש או משנים תנוחה, לדוגמה קמים במהירות ממצב שכיבה לישיבה, ייתכן כי אתם סובלים מורטיגו, וחשוב לאבחן את מקור הבעיה כדי לקבל פתרון מקצועי ויעיל לתופעה.

למעשה, ישנם שלושה סוגים עיקריים של סחרחורת מסוג ורטיגו- ורטיגו תנוחתי שפיר, מחלת מנייר, דלקת לברינטיטיס (דלקת האוזן הפנימית). לכן, חשוב לעבור אבחון מקצועי כדי להקל על הסימפטומים ועל מנת להחלים מהמחלה. ראוי לציין כי מחלת ורטיגו עלולה לנבוע מגורמים שונים, ביניהם פגיעות ראש שגרמו לפגיעה במערכת שיווי המשקל, פגיעות מוח כמו שבץ, טרשת נפוצה ודימום מוחי, הצטברות סידן באוזן הפנימית, התפתחות דלקת על עצב שיווי המשקל ועוד.

דרכי טיפול בורטיגו
אם באבחון נמצא כי אתם סובלים מורטיגו של סחרחורת סיבובית כתוצאה מקריסטלים חופשיים הנעים בתעלות, יש לזהות את התעלה בהם הקריסטלים מסתובבים, ובאמצעות טכניקה של סדרת תנועות יכול המטפל להחזיר את הקריסטלים למקומם, וזאת ללא צורך בתרופות או בטיפול פולשני. אחרי הטיפול היעיל, יסביר הרופא או הפיזיותרפיסט המטפל, כיצד לבצע תנועות דומות במידה וסובלים מהתקף נוסף של ורטיגו, בבית, בחוץ ובכל מקום אחר.

כדי להקל על תסמינים קשים של ורטיגו הגורמים לסחרחורות קשות, למיגרנות ארוכות ולהקאות, ניתן להעניק טיפול תרופתי למטופל. עם זאת, רק במקרים קיצוניים של התקפי ורטיגו חמורים הנמשכים מספר שעות או אפילו מספר ימים, ימליץ הרופא על טיפול תרופתי. עם זאת, טיפול תרופתי יעיל למניעת התסמינים אך לא לפתרון הבעיה.

בנוסף, הפיזיותרפיסט ילמד את המטופל תרגילים פשוטים וקלים שניתן לבצע לבד בבית כדי לשפר את היציבות בזמן הליכה ועמידה. התרגילים מסייעים גם להתמקד באובייקטים תוך תנועה אטית של הראש מעלה ומטה או לצדדים, וישנם תרגילים שנועדו לשיקום יציבתי ומטרתם לשפר את יכולת הניידות במרחב.

לסיכום, מחלת ורטיגו נחשבת לשכיחה בקרב האוכלוסייה, במיוחד ורטיגו המאופיין בסחרחורת סיבובית. באמצעות טיפול נכון ניתן לפתור את הבעיות במערכת הוסטיבולרית ולהקל על סבלו של המטופל, ללא צורך במתן תרופות או בטיפול פולשני.  

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה