close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

צבא וחיילים- על מערכת יחסים לא פשוטה

מערכת שורשז טבת, תשעז05/01/2017

מי שמתבונן מהצד, יכול לתהות לא פעם על מערכת היחסים שבין הצבא לחיילים שמרכיבים אותו...

תגיות:

מי שמתבונן מהצד, יכול לתהות לא פעם על מערכת היחסים שבין הצבא לחיילים שמרכיבים אותו. הרי מצד אחד, אין צבא בלי חיילים. עם כל הכבוד למפקדים וכדומה, אי אפשר לקיים צבא בלי חיילים פשוטים, בוודאי לא צבא סדיר כמו זה בישראל. נכון שהחיילים מתגייסים מתוך חוק גיוס חובה ורובם עושים את זה מתוך שליחות, אך בכל זאת, לא מדובר בדבר של מה בכך.

מצד שני, הצבא לא יכול להתייחס לחיילים כמו שמתייחסים לעובד בחברה או לילדים בתיכון. צבא שכזה לא יחזיק מעמד יום אחד, בוודאי שלא יצליח לעמוד בשדה הקרב. הצבא צריך להיות עם משמעת, הוא צריך להעמיד חוקים וכללים, לקיים דין משפטי וכדומה. בלי כל זה, הוא לא יוכל לבצע את מהותו, להיות צבא.

לכן הצבא בכלל ומערכת המשפט הצבאית נמצאים במקום מאוד רגיש, הם חייבים לפעול מול החיילים בצורה ברורה וחדה, מה שמוגדר לא פעם בצבא, כאפס סבלנות, ומצד שני, המערכת חייבת להכיר פה ושם, כשצריך וכשאפשר ברגישויות של המצב, ובסיטואציות השונות בהן נמצאות חיילים. כך לפחות רואים את זה לא פעם, מי שמתבונן מהצד, החל מאותו עורך דין צבאי שמייצג את החייל שעומד למשפט ועד למי שבודק או חוקר את המערכת. אפשר לראות לא מעט דוגמאות ב-www.army.co.il של מקרים, בהם עולה שאלה כיצד הצבא אמור להגיב וכיצד הוא באמת מגיב ומתייחס לסיטואציות שעומדות מולו.

כיצד הצבא אמור להתייחס לחיילים

אפשר לדבר הרבה על אותו מקרה ידוע שהיה בכותרות בשנה האחרונה, של אותו חייל יורה בחברון, כמקרה מבחן, זה מקרה שללא ספק כל עורך דין צבאי ישמח להשתמש בו כשהוא ייצג חיילים במצבים דומים בעתיד. אך האמת היא, שיש מקרים הרבה יותר מורכבים או מיוחדים מאלו, בהם הצבא צריך לבחון כיצד להתייחס לחיילים, ולא תמיד לעשות את זה על פי הספר.

למשל, מקרים בהם חיילים מבצעים עבירות שונות כתוצאה ממצב כלכלי בעייתי בבית, מצב חברתי לא טוב, מצב נפשי מעורער ועוד. הרבה פעמים עולה שאלה, האם באמת נכון שהצבא ינהג בדין אחד כפי כל החיילים או שבסיטואציות מסוימות עליו לנהוג אחרת. צריך לזכור גם בדין האזרחי, לא פעם מפעילים השופטים שיקול דעת לנוכח מצבו של הנאשם. אם הצבא ינהג אחרת, הרי שזה יפגע ברמת האמון של החיילים בו, וצעירים במצב דומה יעדיפו לא להתגייס כלל מאשר להתגייס למערכת שמתייחסת אליהם ככה.

כמו שאמרנו, ניתן למצוא דוגמאות שונות לסיטואציות משפטיות בדין הצבאי ב-www.army.co.il, אפשר לראות מקרים בהם הצבא התייחס לחיילים בצורה מסוימת, ומקרים בהם הוא התייחס בצורה שונה לגמרי. היכולת של הצבא לשנות ולהשתנות היא חשובה לשמירת הקשר שלו עם החיילים שמשרתים בו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה