close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

חשיפה: היהודיה שניצלה ממוות בטמפרטורה של °49- ליד הקוטב הצפוני

מערכת שורשיג טבת, תשעז11/01/2017

ספר חדש חושף את סיפורה של היהודיה שניצלה ממוות בטמפרטורה של °49- ליד הקוטב הצפוני ומציג את הישרדותה המופלאה של קהילה בלי שם מציפורני הנאצים.

תגיות:
מירכתי צפון- כריכת הספר
צילום: יח"צ

בן ציון קליבנסקי, היסטוריון, משיק מחדש את ספרה של אימו – גיטה לנגלבן-קליבנסקי, שהוא ערך ונחשב למורשתה ההיסטורית, כספר דיגיטלי – סיפור עוצמתי ומדהים של הישרדות כנגד כל הסיכויים בכפור בקצה העולם בתקופה האפלה ביותר בהיסטוריה. "מירכתי צפון" מתאר גירוש של 1500 אזרחי ליטא, בהם הכותבת, לחצי-אי שכוח אל על גדות אוקיינוס הקרח הצפוני, שבוע לפני פלישת הנאצים. כנגד כל הסיכויים, קמה במקום קהילה יהודית מלוכדת שנלחמה על הישרדותה היומיומית בכפור במקום נידח, כמעט ללא גישה לעולם החיצון. בקצה עולם זה היא נאלצה להיאבק פעמים רבות בשר-המוות, ובתוך האימה והייאוש היא דבקה בחינוכה ולא שכחה את משאת מאווייה – ארץ ישראל. את שאיפתה זו זכתה להגשים רק לאחר מאבק מתיש וארוך מאוד במשטר הסובייטי בסיביר ובליטא.

לא זיכרונות בלבד "מירכתי צפון" מעלה. הספר מתאר גם את התמודדותה של רוח האדם, שעוצבה בימי שלווה ורוגע, עם איתני טבע רבי-כוח, שלטונות אכזריים וקשיים שעל גבול האבדון. בגילויי הגבורה האלה טמונה ובולטת עָצמתו של הספר.

גיטה קליבנסקי (1923–2015) נולדה בעיר קובנה, בת בכורה לאברהם ומלכה לַנְגְלֶבֶּן. עם הכיבוש הסובייטי של ליטא, הצטרפה למחתרת הציונית המקומית. ביוני 1941 גורשה בידי הסובייטים מביתה, ושולחה עם משפחתה לשש-עשרה שנות גלות בסיביר, מהן שמונה שנים בעבודות פרך בחצי-האי ביקוב-מיס שעל גדות אוקיינוס הקרח הצפוני.

גיטה נישאה בביקוב-מיס לאסיר-ציון מנחם קליבנסקי, וביתם היה למוקד של ציונות ומסורת לבני הדור הצעיר. ב-1956 שוחררו גיטה ומנחם מגלותם, התיישבו בווילנה, ומשם החלו ללחום בנחישות למען העלייה לארץ עד לקבלת היתר היציאה המיוחל מברית המועצות ב-1969.

גיטה התאקלמה מהר מאוד בישראל וזכתה לעסוק בבניין הארץ ובהפרחת שממותיה בעבודתה המגשימה ורבת השנים במחלקת תשתיות, כבישים ופיתוח של משרד הבינוי והשיכון.

"אינני יכול להציע קריטריונים ברורים לספר זיכרונות טוב; אני יכול לנסות ולבאר מדוע "מירכתי צפון" של גיטה לנגלבן־קליבנסקי שבה את לבי כליל... גיטה מפליאה לתאר את תופעות הלוואי של אחיזת הקומוניזם בקהילה היהודית, ההלשנה לשלטונות, הפחד מבני משפחה וחברים מלשינים... בליטא התופעה הזו מתפתחת במהירות רבה; גיטה מתארת מצבים של חשש של הורים מילדיהם: "הסיסמאות של הקומוניסטים סנוורו את עיני הצעירים האלה לגמרי", מספרת אם לחברתה, 'אין לי עוד אמון בילדיי'... מה שמוסיף לספר הזה ערך מוסף היסטורי הוא עבודתו השקדנית של בנה של גיטה, ההיסטוריון ד"ר בן־ציון קליבנסקי, שהדיר אותו בשקדנות, הוסיף ביאורים וניתוחים השוואתיים קצרים, הוסיף גם קטעי זיכרונות משלימים של האב מנחם ז"ל, ותרומה מיוחדת במינה היא סקירה מקיפה וחדשנית על שני הגירושים של יהודי ליטא – הגירוש הרוסי (ממלכת רוסיה הצארית) במלחמת העולם הראשונה, והגירוש השני, זה המדובר, ימים לפני הפלישה הגרמנית."

פרופ' ישראל רוזנסון – ראש אפרתה, המכללה האקדמית לחינוך

"...המחברת, שגורשה בידי הרוסים מליטא אל חצי האי ביקוס-מיס בצפון הרחוק של העולם, מתארת את החיים בצל המוות, את פלא הקמת קהילה יהודית במקום הנידח הזה, את נס המשך החיים אחרי המלחמה, הקמת המשפחה והעלייה לארץ. מדהים ומרתק."

הרב יואל קטן

הספר משווק על ידי חברת ContentoNow.

הספר באתר של בן ציון קליבנסקי: http://www.b-klibansky.com/#!from-the-end-of-the-world/c13bl

הוסף תגובה
מירכתי צפון- כריכת הספר
צילום: יח"צ
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה