close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על הזמניות: צרכנות בעידן הדיגיטלי

שולי מילשטייןד אייר, תשעז30/04/2017

כל רכישה שעשינו בעבר הייתה לנצח. האפשרויות הזמניות היו מוגבלות מאוד – ביטוח רכב לשנה, דירה שכורה גם כן. אבל העידן הדיגיטלי משנה את הצרכים שלנו, וגם את האפשרויות העומדות בפנינו

תגיות:
צרכנות דיגטלית
צילום: shutterstock

העידן הדיגיטלי הוא תקופה מרתקת. הכל משתנה בקצב מסחרר. בעידן הזה נוצר דור חדש שמשנה את הכללים. הילדים של היום חיים בעידן שבו הכל זמני ועוד לפני שאנחנו בכלל יודעים שאנחנו צריכים משהו, הוא כבר מגיע אלינו בצורת שירות, מוצר או אפשרות חדשה.  

בסופרמרקט אמריקאי ממוצע יש כמעט 50 אלף פריטים, חברת הלבשה אחת יכולה לייצר סך של 9,100 אפשרויות ביגוד שונות מ-65 סוגי וסגנונות בדים בכ-140 צבעים, ולסמארטפון או הטאבלט שלכם תוכלו לבחור מבין מאות אלפי אפליקציות שונות.  

ומה קורה אצל הצרכן הישראלי? לטענת עדי יופה צומח בארצנו דור מדבר חדש הנודד יותר מקודמו. מערכת היחסים החדשה שמתקיימת בין הצרכן לחברות (או העסקים, או השירותים) היא הרבה יותר דינאמית. הצרכנים כבר לא שומרים אמונים למותגים – הם בוחרים בהם בכל יום מחדש.

הזמניות הזו באה לידי ביטוי גם באופי המוצרים והשירותים שאנחנו יכולים לשים עליהם את ידינו. מוצרים שבעבר דרשו שנרכוש אותם במיטב כספנו מוצעים היום להשכרה. במקום לקנות חליפת טוקסידו בסכומים גבוהים, אפשר להשכיר אותה. כך, גם מי שאין לו צורך קבוע בחליפה יוקרתית יכול להתלבש כראוי לנשף או לאירוע מיוחד. חנויות ומסעדות פופ-אפ מופיעות לשבוע או חודש ועוברות למיקום הבא, והן אולי הדוגמא המושלמת לשינוי שעובר העולם הקמעונאי. החנויות האלה משתמשות ברשתות חברתיות כדי ליצור באזז ולהזמין קונים וקונות לבוא לבקר. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת זמניות רחבת היקף.

היא מאפשרת לנו גם לבחור את המיטה שאנחנו ישנים עליה. אם אנחנו מטיילים, נוכל להשכיר חדר במלון או בדירה. אם, במקרה, אנחנו מתעניינים במגורים בעיר הזו ללימודים, אנחנו יכולים לסבלט חדר לתקופה של חודש או חודשיים. זו צרכניות מינימלית, כמו שמכנה אותה יופה. השוק מאפשר לצרכן לקבל את המינימום הדרוש לו, ולהתאים לעצמו את המוצר ואת החוויה עצמה: פעם אנחנו בוחרים לישון במלון בגלל המחיר ופעם כי מתחשק לנו שיסדרו לנו את המיטה בכל בוקר כשאנחנו יוצאים אל העיר. פעם אנחנו בוחרים לישון בדירה לטווח קצר בגלל שהיא ממוקמת בשכונה שמעניינת אותנו ופעם אנחנו בוחרים לישון בהוסטל בגלל המחיר. 

השינוי הזה ניכר גם בתעשיית הביטוח. חברת ביטוח דיגיטלית אחת, למשל, מאפשרת לרכוש ביטוח רכב למספר ימים מוגבל. בין אם אנחנו זקוקים להרחבה של הביטוח כדי שנוכל להשאיל את הרכב לחבר ובין אם אנחנו זקוקים לה כי הנער המתבגר מתגייס לצבא ולא יצטרך ביטוח לרכב במשך רוב ימי החודש – ביטוח רכב לזמן קצר הוא אפשרות נוחה בעידן הנוכחי. 

כדי להקל על הנוהגים בעיר, ותיקים וצעירים כאחד, צצות כשלוליות אחרי הגשם אפליקציות שנועדו לסייע לנו למצוא חניה. במקרה הזה לא מדובר במאות אלפי אפשרויות, וממילא קצרה היריעה לסקור את כולן. אפליקציית PinkPark, למשל, מאפשרת לבעלי חניה פרטית להציע אותה כאשר היא פנויה, לרווחת הכלל (כלומר, לרווחת כלל המשתמשים באפליקציה). השירות מאפשר גם הזמנת חניה שבועיים מראש, והחונים ימצאו מקומות חניה בתל אביב, ירושלים, רמת גן וערים נוספות – הן בבתים פרטיים והן בחניונים. 

מעניין יהיה לראות מתי הזמניות הזו תחדור גם לתחומים אחרים של חיינו. באנגליה למשל, יש אפשרות לשלוח את הילד לגן לפי שעות. זה יכול להיות לשבוע שלם, אבל אם אתה עובד מהבית וצריך לצאת לסידורים ופגישות, תוכל להשאיר את הילד בגן לשעות הנדרשות, כל עוד מדובר בשעות הפעילות; ביפן יש מקומות אליהם הולכות נערות רק כדי לצאת לדייט עם בחור, שכל עבודתו היא לגרום להן להרגיש טוב בפגישה; וסיורי-ברים מודרכים בכל מקום שתגיעו אליו יעוררו בכם את התחושה – או האשליה – שאתם חלק מהמקום הזה.

בין אם אתם מאמינים שהפזיזות מהשטן ובין אם אתם מאלה שזקוקים לפתרונות מהירים באופן תדיר, נראה שהנוחות שמביא איתו העידן הדיגיטלי יוצרת סוג שונה של צרכנות.

הוסף תגובה
צרכנות דיגטלית
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה