close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אינטרנט ששומר עליכם במקום שתשמרו עליו

שולי מילשטייןכ אייר, תשעז16/05/2017

בעבר כדי לפקח על שימוש הילד באינטרנט נאלץ ההורה לפקח על הגלישה ברשת בזמן אמת. כיום ילדים רבים גולשים לבד דרך הטלפון החכם מה שמקשה על פעולת הפיקוח, אך לבעיה זו צצו פתרונות בדמות כלים רבים המאפשרים לכם בקרה מרחוק

תגיות:
צילום: shutterstock

נכון לסוף שנת 2015 עמד מספר הילדים החיים בישראל על 2,768,700 והם מהווים כשליש מכלל החיים במדינה. על פי נתוני ״ילדים בישראל 2016״ שפרסמה המועצה הלאומית לשלום הילד בתחילת השנה עולה כי ל-83.0% מהילדים בגילאי 8-15 יש סמארטפון וכי רבע מהילדים משתמשים בטלפון החכם יותר מחמש שעות ביום. ומה הם עושים בזמן הזה? בעיקר משתמשים באפליקציית וואטסאפ (51%), משחקים (41%) וכ-37% משתמשים בפונקציה הקלסית לטובת קיום שיחה טלפונית. אם יש לכם בבית בני נוער, יש סיכוי טוב שהם משתמשים באפליקציית התמונות אינסטגרם ולא כל כך מבלים בפייסבוק.


השימוש התדיר בסמארטפון והגלישה, שלעיתים נדמית לנו כאובססיבית באינטרנט, משפיעה על הילדים ובני הנוער עד כי אלו מפתחים בהם תלות. על פי סקר של חברת המחקר iconKids & youth עבור מעבדת קספרסקי בקרב 3,780 משפחות עם ילדים בגילאי 8-16 בשבע מדינות עולה כי לתלות הזו יש מחיר – הן ביחסי הורים ילדים והן באפשרות ההגנה על הילדים. למעלה משליש מהילדים שהוגדרו כבעלי תלות באינטרנט סיפרו שהם משתפים את כתובת המגורים הפרטית שלהם ברשת, זאת לעומת כ-25% מהילדים שהוגדרו כבעלי תלות נמוכה. בעלי התלות זוהו גם כבעלי סבירות גבוהה יותר לשתף מידע בנוגע למקומות בהם ביקרו, רכישות יקרות ואף מידע אודות מקום העבודה של ההורים. נתונים אלו הם גם הסיבה שכמחצית הילדים הללו נתקלו באיום סייבר לעומת כ-24% מהלא-תלויים, ובעלי סבירות גבוהה יותר ליפול קורבן לבריונות בחיים מחוץ לאינטרנט (17% לעומת 6%) ושל בריונות מקוונת (7% לעומת 1% בלבד).

והגדת לבנך ולבתך

אין עוררין על כך שהאינטרנט מהווה חלק בלתי נפרד מחייהם של ילדים ובני נוער בימינו, ואין ספק שלא כל ההיבטים הנוגעים לכך שליליים. בוויקיפדיה העברית יש למעלה מ-206 אלף ערכים בנושאי היסטוריה, מדע המדינה, דת ויהדות, רפואה וספרות. במיזמי ויקימדיה השונים נמצאים ספרי לימוד ומדריכים חופשיים, מילון, מאגרי ידע ואפילו מדריך טיולים. עם זאת, אי אפשר להישאר תמימים ולהניח שכל מה שהילדים עושים כשהם גולשים זה לקרוא ערכים בנושא החתימה על ברית ורשה, דרואידיות או שדות חשמליים, אבל גם אי אפשר לעמוד ולהשגיח בהצצה מאחורי כתפם.

״על אף שהם גדלים עם הטכנולוגיה, ילדים עדיין זקוקים לחינוך והכוונה לגבי שימוש ראוי ואחראי באינטרנט. המחקר שלנו זיהה כי ילדים צעירים הם בעלי סבירות גבוהה יותר לשתף מידע וכי יש להם את היכולת לעקוף בקרות של הורים״, אמר נעם פרוימוביץ', מנכ"ל קספרסקי ישראל עם פרסום הדו״ח. בדיוק כפי שלימדנו אותם להשתמש בסכין ומזלג, איך לחצות את הכביש בבטחה וכיצד לשרוך שרוכים, גם את כללי השימוש הנכון באינטרנט עלינו ללמדם. דברו איתם על הטלת ספק, הסבירו להם את החשיבות באי-מסירת פרטים מזהים לזרים, למדו אותם לגלות אחריות אישית ולפנות אליכם או למבוגר אחר במידה והם היו עדים למקרה של בריונות (מקוונת ובמציאות).

ואיך מתמודדים עם עקיפת הבקרות? לדברי קספרסקי חיוני שההורים יפקחו וינטרו את הפעילות המקוונת של הילדים כבר מגיל צעיר על מנת למזער סיכונים: “באמצעות שימוש בתוכנה מתאימה לבקרת הורים, ושמירה על ערוצי תקשורת פתוחים, ובאמצעות דוגמה אישית טובה, הורים יכולים להגן על החיים המקוונים של הילדים שלהם, להבטיח כי ההתנהגות שלהם אחראית, ולהיות בטוחים כי אינם נחשפים לתוכן מסוכן או לאיומי סייבר".

האינטרנט ששומר עליכם

על מנת לשמור על מרחב הגלישה של הילדים שלנו נקי ומוגן ככל הניתן, חייב משרד התקשורת את כל ספקיות האינטרנט בישראל להציע שירות סינון בסיסי חינמי. אם תרצו הגנה נרחבת יותר אתם תמצאו שלצד חבילות האינטרנט השונות, מוצעים לכם גם מסלולי סינון מתקדמים המציעים בין היתר: הגבלת זמן גלישה, התראה להורים על תכתובת בעייתית ברשתות חברתיות, שמירת היסטוריית גלישה, אפשרות סינון לאתרים ספציפיים ועוד.

מי שמעוניין באמצעי הגנה נוספים יכול להיעזר במגוון תוכנות, אפליקציות ואתרים אחרים, חלקם זמינים בחינם ואחרים בתשלום, מקוצר היריעה נמנה בפניכם רק כמה דוגמאות. ב-SafeBook תקבלו עדכון אודות תכנים בעייתיים בפרופיל הפייסבוק של ילדיכם ויעדכן אתכם במייל אודות חשד לבריונות ברשת, שימוש בחומרים אסורים ופדופיליה. הגרסה החינמית של תוכנת Qustodio תאפשר לכם להגדיר כללי ושעות גלישה, לחסום פורנוגרפיה ותכנים לא הולמים אחרים, ובעבור תשלום נוסף תקבלו גם ניטור הודעות טקסט, רשתות חברתיות ועוד. תוכנת Kidlogger מבטיחה לתעד עבורכם את היסטוריית ההקלדות, הביקורים באתרים וצילומי המסך שמבצעים הילדים, ויש גם את תוכנת שומר מסך של חברה ישראלית ואם אתם חוששים שהם ישוחחו עם זרים, תוכלו להשתמש במקליט שיחות שמתחיל את פעולתו ברגע שהוא מזהה דיבור.

אכן, להיות הורים לילדים ובני נוער בעידן הדיגיטלי זו משימה מאתגרת ביותר, ולעיתים עולה ההרגשה שלצד היתרונות הגלומים בחיים בתקופה כה טכנולוגית ומתקדמת, שבלחיצת כפתור יכולה לסגור לנו הרבה פינות, אנחנו נדרשים גם לשמור כל הזמן שהם לוחצים אך ורק על הכפתורים הנכונים. כיוון שאנחנו לא באמת יכולים להשגיח עליהם עשרים וארבע שעות ביממה, חשוב לנהל איתם ערוץ תקשורת פתוח בנושא ולוודא שהם יודעים ומרגישים בנוח לפנות אליכם בכל מקרה שנדמה להם חשוד או מעורר שאלות. בצד הליווי ההורי, הגבלת שעות הגלישה והשמירה על הפרטיות של הילד, מומלץ להתעניין ולהבין מה כולל שירות הסינון הבסיסי של ספקית האינטרנט שלכם ובמקרה הצורך להוסיף עליה שירותי אבטחה מתקדמים.

הוסף תגובה
צילום: shutterstock
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה