close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שונות

הרב יניב חניא  כה אב, תשסז  09/08/2007

.......................

שאלה:

ערב טוב כבוד הרב,
אני מגדירה את עצמי כחוזרת בתשובה ,אמנם אני מבית דתי אך רק לפני כמה שנים התחלתי לשמור שוב שבת ומצוות.
אני משתדלת להתחזק ומשתדלת לקיים מצוות ,תפילה ,תהילים, שבת,התחלתי ללכת לשיעורי תורה. אני מרגישה שמאז שהתחלתי להתחזק כל הזמן בתפילה , בקיום מצווה כלשהי, ואפילו בהזכרת שם שמיים כל הזמן עולות בי מחשבות והרהורים רעים... מחשבות על הבורא ואמונה , מחשבות שנוגדות את האמונה שלי ואפילו מרתיעות אותי , כאילו משהו מנסה למנוע ממני את זה, כבוד הרב אתה לא יודע אילו יסורים זה לנפש שלי...... אני מרגישה שהחזרה שלי היא לא "כשרה" ,אפילו שאני יודעת בתוכי שהיא מכל הלב, אני רוצה להתחזק ובשמחה בע"ה. האם זה נורמלי בכלל? ואיך מתגברים ?

תשובה:

שלום רב,

אני שמח מאוד לשמוע שחזרת לשמור תורה ומצוות, הקב"ה יברך אותך ויתן לך כח לעבור את כל הקשיים.

לגבי השאלה האם זה נורמלי התשובה היא שכן, זה נורמלי... לצערנו, כאשר אנו חוטאים אנו "מלכלכים" את הנפש, הופכים אותצה לפחות קליטה לקדושה, וכך, כאשר אנו נחשפים לקדושה, קשה לנו לקבל אותה. אמנם, בתחילת הדרך אנחנו מקבלים "מתנה" משמים וזה הולך די בקלות, אולם לאחר מכן זה הולך ונהיה קשה... צריך מאמץ עצום כדי להתגבר. ככל שתתקדמי, הרי שהקשיים יתגברו, עד שלב מסויים שהם יעלמו... אבל אז יהיו קשיים נוספים, ברמה רוחנית יותר. כך שמבחינת נורמליות, זה נורמלי.

לגבי ההתגברות, אני חושב שהעובדה שאת הולכת לשיעורי תורה היא מצויינת, זה כלי נהדר להתמודד, אני עצמי נוהג גם לקרוא הרבה סיפרוי צדיקים (אני מתכוון לספרים על חייהם של רבנים) ומוצא שזה מאוד עוזר... אולי את יכולה להתעניין גם בקורסים של שורש, שאחד מהם עוסק אינטנסיבית בשאלות וקשיי אמונה... אבל, הכלל החשוב הוא לא לשקוט על השמרים, כל הזמן להתאמץ ולהתקדם במחשבה ובידע, ואז הקשיים יוחלשו.

המון הצלחה וברכות...