close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התרועעות ברשות הרבים

הרב יניב חניא  כה אלול, תשעז  16/09/2017

.......................

שאלה:

בהמשך לשאלתך כבוד הרב , אנו זוג גרושים עם הכרות ורעות רבת שנים שננישא בתאריך כח' באלול יום לפני ערב חג ראש השנה . בת זוגתי מסורתית עם כוונות עתידיות להתחזקות כאשר אני דתי וחי חיים דתיים. קצת רקע עלינו, אשתי לעתיד היתה כל חייה בסוג של כלוב מול הגרוש שלה . לפני שנה התגרשה ויצאה לסוג של חופש אך עולם הערכים והמוסר שלי לא מתחבר לחברויות וידידויות עם גברים מתוך הגינה . הטענה העיקרית שלה כלפיי הינה תסמוך עלי יוקל לך . אני מסביר לה שלא הקנאה בלבד אלא לא מקובל ומכובד כלפי בעלה לעתיד לראות אותה יושבת לא פעם עם גבר כזה או אחר לשיחות גם שאני יודע בוודאות שאין כלום מתוכנן. אך ידוע שמהקומות הללו צומחים התרגשויות שלעיתים בלתי נשלטים . אני אוהב אותה מאוד היא אשה שהבטחתי להפוך למאושרת ביותר היא כבר שם. אנחנו מחוברים ומתקשרים נפלא בחיים רק החוסר ההבנה שלה לטעמי הורס לי את הבריאות סליחה שחפרתי

תשובה:

טוב, מכיוון שאתם עומדים בעזרת השם להתחתן, ואני מבין איזה פער דתי נכון לעכשיו, כדי לגשת לזה הכי עמוק שאפשר, כדי למנוע בעיות בעתיד.
אתה מצידך צריך להבין שהיא באמת באה מעולם אחר, ובעולם החילוני יש הבדל גדול מאוד ביחס לעניין הזה של "התרועעות" מאשר בעולם הדתי ובהחלט יתכן שהיא אפילו לא מבינה מה אתה רוצה. מצד שני, חשוב להבהיר את ההבדלים בעניין ולספר לה למה זה חשוב. אני מניח שהיא תצטרך לעבור הרבה שינויים בעניין הצניעות והיחס בין המינים, וגם אתה תצטרך לעכל לא מעט דברים, כך שחשוב להבהיר את העומק.

בדרך כלל נקוט בידינו בעניין הזה הכלל של מה המגמה, כלומר- אתה לקבל אולי את הקושי, בתנאי שלשניכם ברור שהמגמה היא התחזקות בעניין הזה, שכמו שכתבתי הוא קשה לכל מי שעובר "עולם".

רצוי מאוד לגשת לזה הכי עמוק ויסודי שאפשר, אולי לחשוף אותה למעט ספרות בנושא (אני עצמי כתבתי ספרון על העניין, ניתן למצוא אותו כאן ב"שורש ספרים", ללא תשלום או להזמין עותק מודפס בדואר), ככל שההבנה תהיה עמוקה יותר והמגמה תוכח החיובית ושל שיפור, יהיה יותר קל בעניין.
תשובות נוספות בנושא-
התרועעות ברשות הרבים
כדי לענות על שאלה כל כך מורכבת אני חייב לדעת עוד פרטים עליכם ועל המצב. לדוגמא- אתה משתמש בביטוי "בת
צניעות בים
כן, ודאי, זה מותר ואפילו רצוי ומתבקש ללכת ביחד לבד מידי פעם למקום נידח וצנוע ולהיות ביחד ולהנות. כמו
ללכת לים מעורב
האמת היא שמזמן השאלה הזו לא נשאלה. חשבתי שבימינו זה כבר ברור. פעם היו הרבה אנשים שואלים את השאלה, או
קדושה
לא, זו במראה מפורשת- אסור לומר דבר דבר שבקדושה מול חלק בגוף שדרכו להיות מכוסה.
האם מותר להתפלל בלי הפרדה עם נשים ?

על פי ההלכה (נלמדת מגמרא מפורשת) וכן על פי מנהג ישראל יש צורך במחיצה בזמן התפילה. יש כל מיני דעות

דין יחוד
בגדול אשה עם שני גברים זה לא נחשב ייחוד, כך שהלכתית יבש זה לא יחוד.
במקרה הזה, אני מניח שמדובר