close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אחי הקטן מתבגר...

הרב יניב חניא  כה שבט, תשעח  10/02/2018

.......................

שאלה:

שלום. אני שמה לב לכך שאחי הקטן בן10 מתחיל להתעניין ולהמשך לכל מיני דברים.(אתן רקע: שאנחנו משפחה דתיה עד חרדית אחי נוסע בהסעה של בית ספר ממךכתי דתי עם בנים ןבנות וגדל בחברה ביישוב שיתכן ומדברים על המושאים בין הילדים או שומעים על כך ברחוב ובנוסף שיש לו 3 אחים גדולים שעזבו את דרך התורה והמצוות והיו עם חברות כך שהוא נחשף למציאות שכזו.) אז השאלה שלי היא מה עלי לעשות שאחי בא ואומר שהוא מאוהב במישהי כמובן לפי המושגים שיש לידים היום וברור שהמושג התאהבות כפי שילדים קוראים לזה הור מוטעה ואחי אומר שצריך לעשות שידוך וכששאלתי במי אז הוא אמר שיש כמה בנות אבל לא אמר מי. או כשהוא שואל דברים שקשורים לגוף האישה או מספר שהוא לוקח קלמנטינות בתלמוד תורה ושם בתוך החולצה כמו נשים. או שהוא מספר שחלם על איזו מישהי וגם שאני שמה לב שהוא מסתכל על נשים ברחוב במיוחד כשהן לא צנועות והוא לא מספר על זה להורים ובקושי לי הוא מספר . השאלה שלי מה עלי לעשות . כשאני מספרת על כך להורים הם כאילו אומרים מה לעשות כדי לא לעורר אותו לנושאים האלה ואם הןא יבוא וישאל אותם הם יכולים להתעצבן ולהגיד לו איזה מן דברים אלה שהוא מדבר ןשהוא לא צריך להתעסק בזה ואני נורא חוששת שבסוף גם הוא יכזוב את הדרך. במיוחד שחלק מהדברים שגרמו לאחים שלי לעזוב זה גם הצורה שהתייחסו לנושאים שכביכול לא מדברים עליהם. ואחי הקטן הוא תמים ויש לו לב טוב ואחריו אין עוד בנים יש 4 בנים 3 חילונים והוא שעדיין דתי. ואני מפחדת שבסוף במיוחד בגיל העשרה אז הוא יעזוב את הדרך ואני לא רוצה שזה יקרה. מה עלי לעשות??? בבקשה תתנו לי תשובה מעשית כי אני לא יכולה לחשוב שנפספס את כל הבנים של המשפחה זה עצוב כל כך. ומה שמרשה זה שזה כמעט בלתי אפשאי לדבר על עם ההורים. ןיכול להיות שהם בעצמם לא יודעים איך להתמודד עם כמו שכנראה לא ידעו להתמודד עם 3 הבנים הגדולים.

תשובה:

טוב, כפי שכתבתי זו שאלה קשה מאוד, שקשה לענות עליה בלי להכיר ולדעת, ואפילו אחרי שנכיר ונדע אין כאן שום הבטחה שנדע מה נכון. יכולות להיות הרבה מאוד סיבות לכך שילדים מחליטים לחזור בשאלה, ולכן קשה לנתח מדוע אחיך הגדולים בחרו לחזור בשאלה... זה בדרך כלל עניין מורכב במיוחד, עם המון השפעות והמון גורמים ונתונים לא פשוטים. 

לפי מה שאתמתארת, יש לגישה של הוריך בהחלט חלק בכך, אולם זה לא בטוח ואי אפשר לדעת אם משהו שתעשי את, אחרת נניח, מהוריך, יגרום לכך שיהיה לכם יותר עם האח הקטן. הרבה פעמים עצם העובדה שיש אחים גדולים שחוזרים בשאלה יכולה לגרום לכך שהאח הקטן בוחר גם הוא לחזור בשאלה.

כך שיש כאן משימה גדולה שקשה לי מאוד מלענות עליה דרך המחשב, מבלי להכיר ומבלי לדעת מה קורה בדיוק.

בסך הכל, בחינוך כולנו עושים כמיטב יכולתנו ואין משהו שיכול להכריע ולהפוך משהו לנכון או לא. לכן, צעשי כמיטב יכולתך, תשתדלי כפי שהוריך השתדלו ותרבי בתפילה... אולי זה יכול לעזור.