close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הסוכה היא זכר לאירוע מכונן- יציאת מצרים

הרב בניהו ברונרטז תשרי, תשעח06/10/2017

חג הסוכות מוסיף נדבך על יציאת מצרים. ה' לא רק הוציא את ישראל ממצרים אלא הוא משגיח עליהם מידי יום ביומו

תגיות:
קישוטי סוכה
בַּסֻּכּות תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּוכּות

חג הסוכות נקרא כך בעקבות מצוות הישיבה בסוכה. ישיבה משמעותה מגורים. התורה מצווה על "האזרח בישראל" לשבת בסוכה. המצווה מנומקת בתורה: "לְמַעַן יֵדְעוּ דֹורותֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹקיכֶם".
יציאת מצרים היא האירוע המכונן את העם, לידתו של העם. על מנת לשמר את זיכרון יציאת מצרים אנו מזכירים אותה מידי יום, ועושים חג מיוחד- חג הפסח. חג הסוכות מוסיף נדבך על יציאת מצרים. ה' לא רק הוציא את ישראל ממצרים אלא הוא משגיח עליהם מידי יום ביומו. הסוכות שישראל ישבו בהם במדבר אחרי יציאת מצרים היו סוכות רגילות דומות לסוכות שאנו בונים כיום,לפי דעה שנייה הכוונה לענני הכבוד. שתי הדעות יכולות להתאחד, עם ישראל ישבו בסוכות וענני הכבוד הקיפו אותם ושמרו עליהם. הסוכות מבטאות את השגחת ה' על ישראל מיציאת מצרים עד ימינו. קשר אינטימי מיוחד בין ה' לישראל.

הקשר הזה אמור להיות מפורסם לכלל העולם ולכן בחג הסוכות מקריבים בבית המקדש שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם. עמי העולם אמורים לעלות לחוג את חג הסוכות עם ישראל כדברי הנביא זכריה: "וְהָיָה כָּל הַנּוֹתָר מִכָּל הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל יְרוּשָׁלָיִם וְעָלוּ מִידֵּי שָׁנָה בְשָׁנָה לְהִשְׁתַּחֲווֹת לְמֶלֶךְ ה' צְבָאוֹת וְלָחוג אֶת חַג הַסֻּכּוֹת" (זכריה י"ד טז).

בחג הסוכות מתפללים על גשמי השנה הקרובה. הגשם הוא מצרך חיוני לכלל אומות העולם, ולכן הנביא זכריה מאיים על האומות שלא יעלו לחוג את חג הסוכות: "ולא עליהם יהיה הגשם". גם בעולם המודרני שהגשם אינו המצרך החיוני ביותר ניתן לראות את ה"גשם" במובן האלגורי של שפע כלכלי. השפע היורד לעולם כולו מגיע דרך בית המקדש.

הסוכה היא זכר לנס הקיום הלאומי אבל החג בכללותו נועד להוריד שפע של ברכה לכלל אומות העולם, זה חידוש שכתוב בדברי הנביאים (זכריה) ורמוז בתורה (שבעים פרים).

בראש השנה המלכנו את ה' על כלל העולם והתפללנו: "וידע כל פעול כי אתה פעלתו, ויבין כל יצור כי אתה יצרתו,ויאמר כל אשר נשמה באפו: ה' אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה". ביום הכיפורים כפרנו על חטאינו והיטהרנו כדי שנוכל להוות מגדל אור לכלל העולם. בחג הסוכות הדבר מתבטא בפועל, אנו יושבים בסוכה ואומות העולם עולים עם ישראל לרגל ומכירים שאלוקי ישראל הוא מלך העולם והוא המשפיע חיים וטובה לכלל העולם.

חג שמח
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה