close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

על יופי ואופי- התכתבות ווטס אפ

הרב יוני לביאא אלול, תשעו04/09/2016

הרב, יש לי בעיה, אני מאוד מושפע מהחיצוניות של הבחורות איתן אני נפגש... התכתבות ווטס אפ

תגיות:
שלום הרב. אני בחור בן 23 ולומד בישיבת הסדר. אני עכשיו בשיעור ה' ולפני חצי שנה התחלתי לצאת עם בנות למטרת חתונה. בינתיים הספקתי להיפגש עם חמש אבל עם כולן זה נגמר נורא מהר

מצד מי הסתיים הקשר? בגלל אילו סיבות?

לא נעים לי לומר...

אם לא תגיד חוששני שלא אוכל לעזור לך

הן לא היו מספיק יפות

ולמה קשה לך להגיד את זה?

זה מביך אותי כי אני לומד בישיבה. כל הזמן מחנכים אותנו כאן עד כמה הפנימיות היא חשובה, ו"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו", ושצריך להתמקד בעולם הרוחני. ופתאום אני מוצא את עצמי יושב מול בחורה איכותית וטובה אבל מרגיש חסום בגלל ה...פרצוף שלה.

אני מקווה שלפחות כשהודעת לה שאתם לא ממשיכים לא גילית לה את הסיבה האמיתית?

ברור שלא. המצאתי משהו מעורפל בסגנון של "זה לא את זה אני...מרגיש לי שזה לא ילך בינינו...". מה שכן שמעתי כבר על בחורים שהחליטו שהם בקטע הדוגרי, ופשוט אמרו לבחורה בפנים ישר מה סיבת הפרידה.

זו פשוט טיפשות ורשעות לעשות דבר כזה. נכון שהאמת היא ערך חשוב אבל יש מקרים שהיא נדחית מפני דברים חשובים עוד יותר.

בכל אופן, הרב, מה שרציתי לשאול הוא האם יש בי בעיה? האם זה לא בסדר שאיכפת לי מהקטע החיצוני? עובדה שכשהתורה מספרת על האימהות (שרה, רבקה, רחל) היא כותבת בפירוש שהן גם היו יפות תואר ויפות מראה! אז כנראה שזה כן לגיטימי לחפש את זה...

ראשית, אומר שטוב שאתה שואל ומתייעץ על העניין. גם עבור מי שגדל בחברה מעורבת, עולם ההיכרויות למטרת נישואים, הוא סיפור אחר לגמרי ומורכב הרבה יותר. טוב שיש ליווי ועצה במהלך הדרך מאדם מתאים, עדיף אם הוא גם מכיר אותך מקרוב.
שנית, ברור שהחיצוניות היא דבר חשוב. חז"ל אמרו "אסור לאדם לקדש אישה עד שיראנה" (קידושין מא,א), כי חלק מהחיבור בין בני זוג תלוי גם במציאת חן בקטע החיצוני. כדי שתוכל לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" בכל העוצמה כלפי בחירת ליבך, חשוב שתאהבו ותתחברו גם למראה החיצוני אחד של השני.

אבל תמיד מדברים על כך שהעיקר זה הפנימיות והמוקד צריך להיות העולם הפנימי והרוחני.

נכון, וזו האמת. העיקר זו האיכות הפנימית והמהות. יחד עם זה אין לזלזל או לבטל את חשיבות הפן החיצוני. בית המקדש היה המקום הקדוש ביותר בעולם, מצד אחד, אך גם אחד הבנינים היפים והמדהימים בתבל, מצד שני. היתה בו הלימה מושלמת בין הפנים לחוץ, וכך גם אצל אימותינו הקדושות, שהמראה החיצוני שיקף את איכות האישיות וגודל הנשמה שלהן.
בכל אופן, בוא נעזוב שניה את הדיון התיאורטי והתורני ונדבר עליך. תראה, זה לגיטימי לגמרי להתעניין ולבדוק את המראה החיצוני של בן/ת הזוג, ונדמה לי שאין כמעט בחור או בחורה שיגידו שלהם זה כלל לא משנה.



אתה מתכוון למה שרואים בסרטים?

כן, אבל לא רק. לא היה עוד עידן בהיסטוריה בו האדם היה כה חשוף ובמינון כה גבוה לעולם התקשורת. אמצעי המדיה שמפציצים אותנו מכל עבר בטלוויזיה ואינטרנט, בסרטים ובפרסומות, במודעות רחוב ובעולם הבידור, מעלים על נס את המראה החיצוני כמדד מרכזי ולעיתים בלעדי להצלחתו של האדם, ומציירים אותו באופן קיצוני גם בדרכים מלאכותיות ולא אמיתיות.

אתה מתכוון לפוטושופ?

זה עוד מתחיל הרבה קודם מעצם הבחירה של האנשים. שים לב שגם מי שתגיש את מהדורת החדשות או זה שיספר לנו מה מזג האוויר הם אנשים שנבחרו בקפידה לעיתים מבין אלפי מועמדים כאשר למראה החיצוני שלהם היה חלק חשוב בעניין. שנית, מדהים איזו השפעה עצומה יש לתרגילי איפור, מייקאפ וסידור שיער על המראה של האדם, כשעל גבי זה בא העולם הממוחשב ועושה מהפכות עצומות. אין פרסומת שאתה רואה שלא עבדו עליה קשה בפוטושופ ושאר תוכנות עיצוב כדי לייצר משהו שלפעמים כמעט ואין קשר בינו לבין המקור!
התוצאה של כל זה היא שטפטוף של שנים מייצר אצלנו בראש מודל מסוים, מוגזם ובלתי ריאלי, של איך צריכה להיראות אישה (או גבר) וכשאנחנו מגיעים לפגישה עם בחורה מקסימה אך נורמאלית, איכותית אך אנושית, גם אם היא תהיה נאה בהחלט היא עלולה להיראות סתמית ועלובה, והדייט ייגמר עוד לפני שהתחיל.

נו באמת, הרב. כולם יודעים שבחיים זה לא כמו בטלוויזיה, ושעל המסך זה הכול עבודה בעיניים

גם מי שלפעמים דואג להזכיר לעצמו את העובדה הזו, לא יכול שלא להיות מושפע משטיפת המוח שאופפת אותנו במשך שנים. נגענו כאן רק בנקודה אחת שלה, אך המסרים של עולם המדיה מחלחלים עמוק ומשפיעים אפי' בתת-מודע על המחשבות והרגשות שלנו, ובתחום של הקשר בין המינים זה מתבטא חזק מאוד. משמעות הדבר היא שגם בן ישיבה ירא שמים, בהנחה שחוץ מלהיות ספון בבית המדרש 24 שעות ביממה מאז יום היוולדו, יצא לו לראות עוד איזה דבר או שניים, צריך לדעת שגם הוא מושפע ועליו לבחון בקפידה את הציפיות שהוא מגיע איתן לפגישה ומה מזין אותן.

אוקיי, אני מבין את הנקודה, ואתאמץ להיות יותר מודע לעניין, ובכל זאת, אם מציעים לי מישהי ואני רואה תמונה שלה ולא מתלהב , יש טעם בכלל להסכים להיפגש?

אני מבין את ההתלבטות שלך ואת הרצון לא לבזבז את הזמן על פגישות סרק שיגרמו אכזבה לשני הצדדים. יחד עם זה כדאי לקחת בחשבון שיש לא פעם פער גדול בין התמונה לבין הדבר האמיתי. לא תמיד התמונה שתגיע לידך היא אכן מוצלחת ומשקפת, ובכל מקרה אין להשוות בין מפגש עם אדם חי, עם כל החיוניות, השמחה והעוצמה שהוא משדר, לבין תמונה 'מתה', פלקטית שטוחה.

ואם אני נפגש עם מישהי ועל ההתחלה אני לא אוהב את המראה שלה, יש טעם להתעקש על דייט שני?

תראה, אם מה שאתה פוגש ממש לא רלוונטי וגורם לך לריחוק, ייתכן שחבל להמשיך הלאה ומוטב לומר 'לא' כבר אחרי הפעם הראשונה. אבל כלל גדול בחיים אומר שמראה חיצוני אינו דבר העומד בפני עצמו, אלא הוא פונקציה של החיבור שלנו לכלל האישיות. לא תאמין בכמה מקרים נתקלתי של כאלו שבדייט הראשון לא התלהבו מהמראה של בן/ת הזוג ובכל זאת התעקשו להמשיך הלאה כי בתחומים האחרים היתה כימיה וחיבור, ובהמשך הקשר התברר שהם מאוהבים ביותר במי שעומד מולם, כולל באיך שהוא נראה!

בקיצור, אתה מציע להיות יותר סבלני ולתת צ'אנס כי זה יכול להיות מאוד משתלם בסוף .

אמת. ואחרי כל זה נוסיף שתי הערות:
א.  גם מי שאחרי דקה של פגישה בטוח שזה לא זה, שלא יעז לפברק תור פתאומי לרופא שיניים או פטירה של סבתא רבה. עליו לתת לבחורה את הכבוד הראוי לאורך כל הפגישה.
ב. מי הדייטים שלו נופלים שוב ושוב בגלל הקטע חיצוני – שיפרגן לעצמו פגישה עם יועץ זוגי מקצועי. לא פעם מתברר שזה יושב על כל מיני דברים ששווים התייחסות ושיכולים להיות אחרת... שיהיה בהצלחה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה