close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

שילובים- שילוב לימודים אקדמיים ולימודים תורניים

מערכת שורשיא חשוון, תשסט09/11/2008

המרכז האוניברסיטאי אריאל מציע תוכניות מיוחדות לסטודנטים, כעת גם בתחומים שנחשבו באופן מסורתי ל"לא דתיים"- תחומי הקולנוע והטלוויזיה!

המרכז האוניברסיטאי אריאל חרט על דגלו את העמקת הידע למורשת ישראל בקרב כלל תלמידיו. לצד המסגרת האקדמית של לימודי מורשת ישראל, מקיים המוסד מסגרות תורניות לבנות מדרשות ולבני כוללים. המסגרות, המיועדות לבעלי רקע תורני, משלבות לימודים תורניים מעמיקים, לצד לימודים אקדמיים מלאים. כך יכול כל צעיר או צעירה דתיים לא לזנוח את ספסל הלימוד היהודי, ויחד עם זאת להתפתח גם במישור האקדמי, על פי בחירתו ויכולותיו. לצד המסלול האקדמי ניתן לרכוש תעודת הנדסאי, או אף להקדים וללמוד במכינה בגרותית או ייעודית.

הזדמנות לחשוף את שיתופי הפעולה הללו הגיעה לפתחינו, בעקבות
פתיחתו לאחרונה של מסלול ייחודי לחובשי כיפה במרכז לעיצוב ולמדיה, בו ניתן ללמוד קולנוע וטלוויזיה לתואר הנדסאי. ראשי התכנית דאגו להתאים את תכני הלימוד לאוכלוסייה הדתית.
ד"ר ניצה דוידוביץ, מנהלת היחידה לפיתוח והערכה אקדמית: "שאיפתנו כמוסד אקדמי הוא כי כל מסגרת תורנית תפתח את הייחודי שבה, כדי שכל סטודנט פוטנציאלי ימצא את המקום המתאים ביותר עבורו. לכל מסגרת תורנית קו ייחודי לה, וכל אחד מהם שם דגש על תכנים אחרים. המגוון הזה מעניק לסטודנט את אפשרות הבחירה האולטימטיבית עבורו".

מדרשת אלומה למשל, שהוקמה בשנת 2002 ויושבת באריאל, משכה אליה עד כה מאות צעירות מן המגזר. המדרשה משתייכת למוסדות בית המדרש באלון מורה בראשות הרב אליקים לבנון, המשמש כראש הישיבה ורב היישוב. המדרשה מתעמקת בתחום הכוזרי ומחשבת ישראל.

גם מדרשת שילת הנמצאת בקרני שומרון מציעה מסלול ייחודי באווירה תורנית ללימודים לתואר ראשון. ראש המדרשה הוא הרב שי גרין, וייחודה של המדרשה היא בהעמקת הידע התורני בתחום האמונה והבית היהודי.

לאחר הפינוי מגוש קטיף, התמקמה בעיר אריאל מדרשת "נצר אריאל" של קהילת נצרים. תכניתה כוללת קורסים לבנות בנושאי תורה ואמונה, במתכונת של מפגשים תקופתיים של העשרה וחוויה חברתית-רוחנית מלכדת סביב חגים ומועדים, שבתות בקהילת נצרים, סיורים וימי עיון. בראשה עומד הרב יצחק טויל. בסמוך אליה פועל במתכונת דומה בית המדרש נצר אריאל.

שונה במעט משאר המוסדות התורניים היא "שילובים" ביישוב הר ברכה. התכנית, הפועלת למעלה מעשור ביישוב עצמו, מיועדת לבוגרי צבא המעוניינים לשלב לימודי תואר עם לימודים תורניים בבית מדרש. מטרתה של התכנית היא בראש ובראשונה - החדרת בוגרי ישיבות לשוק העבודה, לאחר לימודים המשלבים תורה ומדע. הלומדים מתגוררים ביישוב, ורבים מהם אף בחרו להישאר ולגור במקום עם תום לימודיהם. מטרת התכנית היא לחזק את הקשר בין בית המדרש לאקדמיה, תוך שימת דגש רב על ערכה ותרומתה של התורה לכל תחומי החיים כתורת חיים, ועל הרחבת הבסיס הרוחני של בניין המשפחה על כל רבדיה, הן הקמתה והן התפתחותה וביסוסה.

כל הלימודים האקדמיים מתקיימים במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, ולרשות הלומדים עומדים כל העזרים הנדרשים ללימודים אקדמיים ברמה גבוהה: ספרייה, חדר תפילה, מעבדות וכיתות לימוד התואמות את המסלולים השונים, לצד מדשאות מוריקות, קפיטריות כשרות, ואף מכולת וחנות לרכישת ציוד משרדי. הלומדים במסגרות אלו יכולים לבחור באחד מבין 24 מחלקות לימוד שונות לתואר ראשון בפקולטות השונות: מדעי החברה והרוח, מדעי הטבע, ביה"ס למדעי הבריאות והנדסה ושלושה בתי ספר חוץ פקולטטיים – בית הספר לארכיטקטורה, בית הספר לעבודה סוציאלית ובית הספר לתקשורת.

מספר איציק פוקס, שסיים לפני מספר שנים את לימודי התואר הראשון במדעי ההתנהגות, לצד לימודי קודש בעלי, וממשיך כעת ללימודי התואר השני במנהל עסקים: "מסלול לימודי הקודש לצד לימודים אקדמיים נתן לי מסגרת לימודית, ושייכות לקהילה. לא רציתי לוותר על אף אחד ממסלולי הלימוד, והמסגרת המשולבת הזו אפשרה לי לעשות זאת, בתנאים אידיאליים ממש: גרתי בסמיכות לישיבה ביחד עם משפחתי הצעירה, ובצמוד לחבריי ללימודי הקודש. התמיכה החברתית, הקהילתיות שחיינו בה בתקופה עמוסה זו של החיים, היו ממש קריטיים להצלחה. מדי יום הייתי מחויב ללימודי קודש לצד לימודי חול, והלימודים המקבילים העשירו אותי רוחנית כאיש מאמין, וגם אפשרו לי לרכוש השכלה כדי להתקדם בחיים ולפרנס את משפחתי בכבוד. חגגנו ביחד שבתות וחגים, ורבים מבין חבריי, כמו גם אני, נותרנו לגור באזור לאחר שגם מצאנו עבודה בסיוע המרכז האוניברסיטאי אריאל".

לקבלת מידע על מסלולי הלימוד לחצ/י כאן
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה