close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ירקות ללא חרקים - האמנם?

הרב שמואל אליהוכב אדר, תשסט18/03/2009

החקלאים המגדלים משקיעים הרבה מאמץ על מנת לשווק ירקות נקיים מחרקים. הם בונים חממות עם רשת דקה במיוחד. מרססים בריסוסים מיוחדים... השאלה היא האם הירקות באמת נקיים מחרקים? התשובה לצערנו היא - לא!

פסח, חג החירות של עם ישראל, הוא גם חג של כל עם ישראל. האחוזים הגבוהים של חוגגי ליל הסדר והמספרים הגבוהים של המקפידים שלא לאכול חמץ בחג... חוצים גבולות רגילים של גלויי ראש ו"דתיים". פסח הוא, במובן מסויים, גם חגם של הכשרויות, גם בתחום הירק. למעלה ממליון ראשי חסה ועוד עשרות אלפי סלרי (כרפס) יימכרו לקראת חג הפסח לליל הסדר. חלק גדול מירקות אלה יהיה גידול מיוחד ללא חרקים. אותו פיתוח מיוחד של חקלאי גוש קטיף תו"ב, שהפך ל"סטנדרט" בבתים כה רבים. ירקות אלו עולים פי שניים או שלושה מירקות בגידול רגיל, ובצדק. החקלאים המגדלים משקיעים הרבה מאמץ על מנת לשווק ירקות נקיים מחרקים. הם בונים חממות עם רשת דקה במיוחד. מרססים בריסוסים מיוחדים ומידי פעם זורקים סחורה שלא נקייה כל צרכה. במבחן התוצאה השאלה היא האם הירקות האלה באמת נקיים מחרקים? התשובה לצערינו היא - לא!
הרבנות הראשית לישראל באמצעות מחלקת הכשרות הארצית בדקה כמה וכמה פעמים ירקות מרוב החברות המשווקות ירקות ללא חרקים, ומצאה שברוב השקיות שנבדקו היו חרקים. כמות מועטה, אבל היו.
הבאנו את הממצאים לפני הרבנים נותני הכשרות והם אמרו לנו שהם מחלקים בין חרקים שיורדים בשטיפה לבין חרקים שאינם יורדים בשטיפה. הכל לפי סוג הירקות ולפי סוג החרקים. הם אמרו שיש להם אפשרות לאלץ את החברות לשווק ירקות נקיים לגמרי מחרקים אך זה ייאלץ את המגדלים להשתמש בחומרי הדברה חריפים וזה מסוכן. לכן הם מעדיפים לאשר להם פחות ריסוסים אע"פ שישארו חרקים, רק כאלה שיורדים בשטיפה.
חייבים לפרסם את הנוהל הזה כדי שכל עקרת בית וכל בעל מסעדה. כל רב וכל מורה הוראה ידע כי גם בשקית של חסה, כרוב, פטרוזילה, סלרי וכל השאר עלולים להיות זבובים או עכבישים שיורדים בשטיפה. לפני כל שימוש ב"ירקות ללא חרקים" חייבים לשטוף את העלים בזרם מים חזק ויותר טוב להשרות את העלים במי סבון ואחר כך לשטוף במים זורמים.
היו חברות שבכל הבדיקות נמצא שהירקות שלהם יותר נקיים באופן יחסי, והם: יק"מ. כהן מן. חסל"ט ועלי הבשור. וגם הם צריכים שטיפה כנ"ל.
לשם השוואה בדקנו גם חסה או סלרי מן השוק. כאלה שלא גודלו בחממות, בחלק מצאנו עשרות חרקים ובחלק מצאנו מאות חרקים. שטיפה במי סבון לא תועיל להם כי החרקים שנמצאים עליהם הם מהסוג שלא יורד בשטיפה. והם נמצאים בכמות כל כך גדולה ששטיפה לבדה לא מועילה. אם רוצים להשתמש בהם צריכים לבדוק עלה עלה לאור השמש לפני השימוש. וזה לוקח שעות רבות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה