close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התפתלות קתולית- צודק אך בלתי אפשרי

דסק החדשות/ יד לאחיםטו אייר, תשסט09/05/2009

גל של התחמקויות וגמגומים מצד הכנסייה והבאים עמה במגע בתגובה לקריאתו הנרגשת של יו"ר יד לאחים לאפיפיור, לקראת ביקורו בארץ, שיקרא לגילוי עברם של ילדי השואה

הדים רבים לפרסום הקריאה הגלויה של יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ, לאפיפיור בנדיקטוס ה-16, לקראת ביקורו בארץ: "צא בקריאה כי חובה על כל נוצרי לגלות ליתומי השואה, את עברם היהודי ולספק להם כל מידע על משפחותיהם".

לצד גל התגובות שזורם כל העת למשרדי יד לאחים, מתחילות להישמע לראשונה קולות התגובה מצד אנשי הכנסייה והבאים עמה במגע. כזכור, לפי מידע ממוקד שהתפרסם בתקשורת העולמית, בתום המלחמה אסר האפיפיור פיוס ה-12 על הכנסייה להחזיר ילדים יהודים שכבר הוטבלו, אפילו לדרישת הוריהם. הוא גם אסר ליידע את הארגונים היהודים שניסו לאתר את הילדים, בדבר שמותיהם וכתובתם, כך שרק מספר קטן של ילדים הוחזרו לחיק משפחותיהם.

בידי יד לאחים נערמה עד כה רשימה של כאלפיים שמות ילדים שככל הנראה הועברו למשפחות ולבתי יתומים קתוליים וכן מוסדות כנסייה אחרים על מנת להסתירם מפני הנאצים. הרשימה כוללת שמות, תאריכי לידה, מקום לידה, והכתובת האחרונה הידועה של אותם אנשים אותם חושבים ליהודים. הרשימה מבוססת על האינפורמציה שהושגה לאחר השואה, כוללת יהודים מצרפת, איטליה ובלגיה. כולם נולדו בין השנים 1920 ל- 1938.

בראיון ל'ג'רוזלם פוסט' שסיקר את הנושא בהרחבה רבה אמר בשבוע שחלף האב דוד ניוהאוז, הכומר הפטריארכאלי של הקתולים דוברי העברית בישראל, כי "בלתי אפשרי עבור הכנסייה הקתולית לאמץ עיקרון כולל לפיתרון של יהודים שגדלו כקתולים. נוצרים תסביכים עצומים, ויש לטפל בכל מקרה באופן אינדיבידואלי", אמר ניוהאוז בהתחמקות.

"חיי אדם מעורבים במקרים המסובכים והטעונים רגשית הללו", הוא טען. "מלבד הסוגיה התיאולוגית לאיזו אמונה משתייכים האנשים הללו, יש כאן גם סוגיות מאוד הומניות של משפחות. משפחה קתולית המגדלת יתום יהודי חשה שהילד הינו ילדם האמיתי. למי יש להחזיר יתום זה? לקרוב משפחה רחוק אותו הניצול אפילו לא מכיר? לעם היהודי?", היתמם.

כמו על מנת לשוות לדבריו אופי טרגי הוסיף 'האב': "אפילו לאחר שיהודים אלו מתוודעים לשורשיהם, הם מגיבים בצורות שונות ומגוונות. הצהרה פשוטה מצד האפיפיור לא תפתור בעיות אלו".

ואילו הרב דוד רוזן, מנהל 'הוועד היהודי אמריקני' העוזר לתאם את ביקור האפיפיור בישראל, אמר שלניצולי שואה עם שורשים יהודיים יש זכות לדעת אודות כך, אולם הוא מסופק אם האפיפיור הוא האדם המתאים לבקש ממנו. "יותר לעניין להיפגש עם הבישופים המקומיים ולנסות לפעול במישור מקומי".

יו"ר יד לאחים, הרה"ג רבי שלום דב ליפשיץ, הגיב על הדברים בחריפות רבה. "עם כל הכבוד לשאלות המיתממות של הכומר הפטריארכאלי, "השאלה הברורה ביותר היא מדוע מעלימים את המידע הבסיסי, האלמנטרי והאנושי הזה, מהילדים עצמם? למה שאנשים שחיים בתוכנו לא ידעו את האמת ותוסתר מהם העובדה שהם בנים לעם היהודי?!".

בתגובה לדבריו המתחסדים של דוד רוזן שהציע לדבר על הנושא עם הבישופים, הצביע יו"ר יד לאחים על העובדה הפשוטה: "איך יוכלו הבישופים לעזור אם חל עליהם איסורו הקדום של האפיפיור פיוס ה-12. מי שבאמת רוצה שהבישופים יעזרו בגילוי האמת, צריך קודם כול לדאוג שהוראת האיסור המקוממת שחלה על ראשם תבוטל בידי האפיפיור".

יו"ר יד לאחים הסב את תשומת הלב לעובדה שחלק ניכר מאותם 'ילדי שואה' לא הוחבאו בבתי משפחות אלא במנזרים. "הללו גדלו כנזירים ונזירות שבאין להם כל משפחה, ראתה הכנסייה את עצמה כחופשייה לשגר אותם כבשר תותחים כשליחיה הנאמנים למדינות נידחות בכל רחבי העולם. הגיע הזמן לגלות את האמת", קרא הגרש"ב ליפשיץ.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה