close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

למי מגיע תואר יקיר הגולן?

אבי זעירא/ קצריןב סיוון, תשסט25/05/2009

לאחרונה התבשרנו שהמועצה האזורית גולן עומדת להעניק את התואר "יקיר הגולן" לשר שלום שמחון. מן הראוי לקיים דיון ציבורי בשאלה מי ראוי לתואר זה.

לאחרונה התבשרנו שהמועצה האזורית גולן עומדת להעניק את התואר "יקיר הגולן" לשר שלום שמחון.

מן הראוי לקיים דיון ציבורי בשאלה מי ראוי לתואר זה.

במהלך השנים ניתן התואר בעיקר לפעילים פוליטיים מהמגזר הציבורי ביניהם חברי הכנסת שושנה ארבלי-אלמוזנינו, שלמה הלל ואביגדור קהלני, כולם אישי ציבור מכובדים ופעילים נמרצים למען הגולן. אביגדור קהלני עוד עלה על כולם בהיותו גם מי שקיבל את אות הגבורה על הגנת הגולן במלחמת יום הכיפורים.

חריג בנוף זה היה שמריה גוטמן שקיבל את "יקיר הגולן" על פעילות בשדה הארכיאולוגיה למען חשיפת עברו היהודי המפואר של הגולן.

והנה לאחרונה אנחנו עדים להתדרדרות ברמתם של מקבלי התואר עד כדי פגיעה חמורה במעמדו והפיכתו לאתנן פוליטי. בשנת 2006 קיבל את התואר שר האוצר דאז אברהם הירשזון, וכולנו יודעים איפה הוא היום. מקרה אומלל זה היה צריך להדליק נורות אדומות אצל מקבלי ההחלטות בגולן, אולם נראה שלא כך קרה. המועמד הבא לתואר – שלום שמחון הוא עסקן פוליטי מן השורה של מפלגת העבודה, שבזכות התמקצעות בתחום הפוליטי הצליח לטפס במעלה הסולם ולהגיע למשרת שר החקלאות. אין כל ספק שהוא עושה את עבודתו נאמנה, וסביר להניח שגם חקלאי הגולן נהנים מכמה מפעולותיו, אולם על כך הוא מקבל משכורת ולא מגיע לו כל פרס על עבודתו השוטפת. שלום שמחון גם לא הופיע מעולם כתומך נלהב וגלוי של ההתיישבות בגולן ושל שמירת הגולן בריבונות ישראל.

וכאן אני מגיע לשאלה המרכזית והיא – "יקיר הגולן" – מה זה ולמי הוא מגיע?

אני סבור שהתואר צריך לכבד הן את תושבי הגולן והן את מקבל התואר, ולהיות מעין "פרס ישראל" מקומי.

התואר צריך להינתן למי שהוכיח עשייה משמעותית למען הגולן החורגת מן השגרה היומיומית. בנוסף מקבל התואר עצמו חייב להיות בעל איכויות ציבוריות, או לפחות מי שאינו נגוע בחשד כלשהו. הייתי רוצה לראות בין המועמדים מדענים שהביאו לפריצת דרך בחקלאות, חקלאים שפיתחו זנים מיוחדים, יזמי תיירות חדשניים, מחנכים, תעשיינים מצליחים וכך הלאה. המועמדים יכולים להיות הן תושבי הגולן והן אחרים ,והם ייבחרו על ידי ועדה ציבורית .

מאחר שאנחנו נמצאים בעידן חומרני, יש מקום גם לשקול הענקת פרס כספי למקבל התואר.

על מנת שלא להוזיל את התואר, אין הכרח להעניק אותו באופן קבוע. משנמצא המועמד המתאים יוענק התואר.

כך ניצור תמריץ נוסף לעשייה למען הגולן, ונשמר את הדימוי האיכותי שיש לאזור בקרב הציבור הרחב בארץ.



אבי זעירא

קצרין
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה