close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מכתב גלוי ליאיר לפיד

דנה זנסקוח תמוז, תשסט30/06/2009

בעקבות מאמרו הלוחמני של יאיר לפיד כותבת לו דנה זנסקו מכתב גלוי העוסק בציונות דתית, חרדית, אהבה בעם ישראל והמהפכה...

מכתב גלוי בעקבות הטור של יאיר לפיד בידיעות אחרונות (יום שישי 26.6.09): "איך לא מנענו את המהפכה"

מר לפיד,
אני חייבת להקדים ולתת כמה נקודות ציון לגבי עצמי: חילונית סוציולוגית, חרדית לדבר השם , והכי סביר שאקים משפחה בע"ה עם צב נינג'ה (הדתי ציוני לשיטתך). כשמבקשים ממני בסקרים מטופשים לסמן את ה"דתיות" שלי אני מתעקשת להקיף את הכול (חילוני דתי וחרדי) ולכתוב שאני יהודיה.
בדרך כלל אני מכבדת את הגיגיך בין אם אני מסכימה עימם או לא, אך הטור האחרון שלך הותיר אותי תמהה ומודאגת. לא ברור לי כלל מאין נבעה ההשתלחות ההזויה, הגדושה בכינויי גנאי ילדותיים, וחסרת הפרופורציות שלך כלפי החרדים ובעיקר כלפי הציונות הדתית.
גם בקריאה רביעית לא הצלחתי להבין באיזה פשע מואשם הציבור הזה. פסקי הלכה אתה רוצה? אשריך. אם היית טורח לעיין באמת באחד מעלוני פרשת השבוע אותם הזכרת בבוז, היית מגלה פסקי הלכה ודברי הנחייה ותורה לציבור בנושאים עכשוויים החל מהדיון בפולמוס הגיור, דרך יחסי גברים ונשים, וכלה בעזרה כלכלית למשפחות להתמודד עם המינוס בבנק (ראה ארגון פעמונים).
"הסרוגים רועדים מפחד?" ממי? ממה? אני לא יודעת מאפה שאובות האבחנות שלך, אבל אני שמסתובבת הרבה בחוגים החילונים, הדתיים, והחרדיים לא שמעתי מעולם על רב חרדי שהטיל ספק ביהדותם של הסרוגים. וגם לא בזו של החילונים. ומעולם לא שמעתי את האשמות המגוחכות שייחסת לחרדים בדבר הסיבות לשואה. יחס להומוסקסואלים? במדינה יהודית ודמוקרטית זכותם המלאה למחות בכפוף לחוק כנגד מצעד ראווה שפוגע ברגשותיהם, במקום שהכי קדוש ליהדות. כיכר ספרא? נושא סבוך וכאוב. דוגמא מצוינת לבעיית האיזון בין רצונות סותרים של אזרחים שווים. כל השאלות הקשות האלה דורשות רב שיח של החברה הישראלית על גווניה השונים. ה"ציונות הדתית" זה שם קוד לאנשים עם מגוון דעות בנושאים אלה, בדיוק כפי של"חילונים" יש דעות סותרות בנושאים אלה. מדוע לא יצאת במתקפה על החילונים שלא משמיעים את דעתם בנושא ההומוסקסואלים?
בדבר אחד אני מסכימה איתך. הציונות הדתית צריכה להשמיע יותר את קולה. אבל התבלבלת קצת. הציונות הדתית איננה כלי הניגוח של ה"חילוניות" כנגד ה"חרדיות". הציונות הדתית הינה אמצעי הגישור בין חלקים אלה. ועל מנהיגיה אכן להשמיע יותר את קולם ולהרגיע את רוחות המלחמה המבישות.
צודק, "לא עת להחשות" ועל כן לא אחשה. הניפוח הגס והשימוש במונחי מלחמה שעושה התקשורת ביחס למחלוקות עם קבוצות באוכלוסיה גובל בפשע. אני פונה אליך ואל חבריך מעצבי דעת הקהל בקריאה לאחריות ולפרופורציה. אל תרוקנו מתוכן את המושגים היפים סובלנות, הדברות, וכבוד. עניי עירכם קודמים.
אני לא יודעת כמה שנים עברו מאז שלמדת אזרחות, אבל אני סטודנטית צעירה אז אני מוכנה להזכיר לך מושג נחמד בשם "סטאטוס קוו". אותי לימדו (בבית ספר חילוני) שהוא עדין ושצריך לכבדו. ראה גם את מגילת העצמאות בדבר מדינה יהודית ודמוקרטית.
הזכרת את הרב קוק זצ"ל, אבל כנראה פספסת את משנתו. הוא היה יהודי, חרדי, אב הציונות הדתית ואוהב חילונים גדול. אולי ראוי שבמקום לבקר את היהודים הסרוגים על כך שאינם נלחמים ביהודים השחורים תיטוש גם אתה את שפת המלחמה ותתרכז באהבת ישראל .
כולנו יהודים.

בכבוד ובכאב,
דנה זנסקו
(בת להורים "חילונים", עם חברה הכי טובה "אתאיסטית", מורי דרך "חרדים" ו"דתיים ציוניים", ולב יהודי)
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה