close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אתה רק מרוויח ב"מצליח"

מערכת שורשכז תמוז, תשסט19/07/2009

מכון "מצליח" מתמודד עם עובדה שהופכת להיות תופעה בבתים רבים- הנשירה. המכון מנסה לגעת הילדים ובני נוער שלא מוצאים את מילוי הצרכים שלהם במסגרות החינוך הקיימות. אודות התופעה...

זה מתחיל בגלים של גילויי מרדנות וממשיך בנסיגה הולכת ומתעצמת מהיסודות והערכים עליהם הושתת החינוך שאותם הם מקבלים, עד לנשירה מוחלטת מן המסגרת וממוסדות הלימוד בהם הם אמורים להשתלב. מדובר בבני נוער מכל שכבות הגיל בציבור החרדי והדתי והתופעה המדוברת היא עובדה מצערת המוכחת בשטח - חוסר התאמה בין הצרכים האישיים של כל נער לבין יכולת המוסד החינוכי שבו הוא נמצא להבחין בהם, לטפל בהם ולמלא אותם.

בעבר ניתן היה לייחס נשירה ממוסד לימודי, או את הבחירה בריחוק מאורח החיים שמסגלים הורים לילדיהם, לפריקת עול וכסימן לבעיה יסודית במידותיו של הנער. בשנים האחרונות חל תהליך רחב ביותר של נסיגה זו בקרב בני נוער חילוניים, דתיים וחרדים כאחד. לשם כך נפתח מגוון רחב של אפיקי תמיכה וסיוע לילדים אלו ולבני משפחותיהם, על מנת לעזור לנערים לגשר על מצוקותיהם האישיות ולאפשר להם לסגל לעצמם אורח חיים יהודי, ערכי ועצמאי.

כחלק מאפיק התמיכה הזה, פונה כיום מכון "מצליח" (מצוינות לימודית חברתית) לבני הנוער שמגלים קושי בהסתגלות חברתית לימודית, במסגרת הדתית, אשר רוצים להתפתח במישורים אלו, לבוא ולהצטרף אל מעגל התלמידים במכון. מכון "מצליח" שם לו למטרה להגיע אל כל נער ונער ולתת לו מענה הולם, בהתאמה אישית, בתוך מסגרות פורמאליות במערכות הרגילות. "המכון מהווה מודל חדשני לטפל בבעיות של בני נוער שבמידה מסוימת החברה בה הם חיו עד עתה דחתה אותם מסיבות שונות" , מסביר דוד דרומר, מנהל אגף קשרי קהילה במכון "מצליח", "למשל, כאלו שהתא הביתי דחה אותם כביכול כי הם לא עמדו בציפיות של ההורים. אנחנו רואים את התופעה הזאת בעיקר אצל הורים שהם בעלי תשובה, ההורים שינו את אורח החיים שלהם והילדים לא משלימים עם המהלך הזה, כך שנוצר מצב שבו הילד הופך להיות בעיניהם גורם בעייתי בבית כי הוא מהווה מבחינת הוריו 'כישלון', שלא דבק בדרכם ולא מוכן להשלים עם השינוי שעברו. בנוסף לכך, כיום, בתקופה המודרנית, בני הנוער, דתיים וחרדים, נחשפים למגוון דעות והשקפות עולם שלא חוו אותם מעולם ולא שמעו עליהן, וברגע שהם מנסים לפרוץ החוצה יש להם בעיה עם החברה שבה הם חיים. בין אם בישיבה או בבית, ניתנת להם התחושה שהם סוטים מדרך האמת. מכאן נוצרת אצלם תחושת ניכור שמביאה את הנערים למאוס במערכת הממסדית, החל בלימודים ובחוסר מוטיבציה להתחבר לזהות דתית וכלה בהתרחקות מהתא המשפחתי שלהם. אלה הדברים שמביאים נער לנשירה מהמערכת ולצערנו הרב, אנחנו מוצאים רבים כאלה. התפקיד של מכון "מצליח" הוא לקחת את הנערים ולחבק אותם, בחום ובאהבה, לתת להם הרגשה שהם שווים, תחושה של הזדהות עם הבעיות והדילמות שלהם ומתוך כך לצאת החוצה מהמעגל הסגור שהם נמצאים בו עתה ולפתוח עבורם מעגלים חדשים שיתרמו הן לעצמם והן לחברה הסובבת אותם".

אם כך, ישנם מוסדות רבים המציעים עזרה וסיוע לנערים הללו. מדוע יש לפנות דווקא אליכם?
"אין עוד גוף כמו המכון שלנו. מכון "מצליח" מחובר לרשת מוסדות וקמפוסים בכל רחבי הארץ שהביעו נכונות להרים כפפה ולתת מענה לכל תלמיד בתחום המתאים, אליו הוא שואף להגיע בחלק הלימודי, בתחומים שונים: בתחום ההומאני, בתחום הריאלי או בתחום הטכנולוגי. המכון שלנו עומד בקשר הדוק עם מגוון רחב של בתי ספר, שמסוגלים לעזור לאותם נערים תוך בניית תכנית לימוד אישית לכל אחד. במישור החברתי, ישנן דרכים רבות להגיע אל הנערים: עבודה בחווה וטיפול בבעלי חיים, קיומו של חדר מוסיקה ומתן אפשרות ללימודי מוסיקה ופיתוח יכולות אינדיבידואליות לכל נער ונער, מעבר למערכת שלמה של שיעורי תורה ברוח היהדות, שמעניק המכון".

האם כל ילד באשר הוא, יכול להגיע אליכם, או שיש תנאי קבלה מקדימים?
"ישנו 'קו אדום' בתנאי הקבלה: לא יתקבל נער הנגוע בסמים, אלכוהוליזם או בפלילים. אנו קולטים נערים שפשוט איבדו את הדרך ומחפשים יד תומכת ואוזן קשבת והרבה חום ואהבה".

לברורים ושאלות ניתן לפנות לדוד בטלפון: 052-5990060 04-8444780
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה