close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מחזירים את ההדר לשכונת "הדר"

מערכת שורשז חשוון, תשע25/10/2009

במהלך הקיץ האחרון עלה גרעין צעיר המונה 8 משפחות לשכונת הדר בחיפה. על הבעיות בשכונה, על מטרות הגרעין ועל הפעילות הראשונה...

במהלך הקיץ האחרון עלה גרעין צעיר המונה 8 משפחות לשכונת הדר בחיפה. שכונה זו סובלת מהגירה שלילית וכן מכניסה של ציבור ערבי גדול לשכונה.

הדור הצעיר עוזב למטרות לימודים/נישואים למרכז הארץ וכך נשארת שכונה מזדקנת ומשמימה כאשר כניסת הערבים לשכונה מחריפה את המצב. לאור האמור, הוחלט ברשת "שעלי תורה" לשלוח גרעין למקום במטרה שהגרעין עצמו יהווה מוקד משיכה לאוכלוסיה צעירה מרחבי הארץ להצטרף לגרעין ולפועלו ולגרום לפריחת השכונה ו "להחזיר את ההדר להדר".

לאחרונה נערך ערב היכרות עם הגרעין החדש, בהשתתפות תושבי השכונה, שכונות סמוכות, ואישי ציבור. במהלך ערב ההיכרות הצטיירה התמונה הקודרת של המצב בשכונה. מר יעקב ברודר, ראש מנהלת הדר נתן סקירה של נתונים על מצב השכונה. הוא סיים את דבריו בתקווה גדולה שהגרעין החדש ייקלט ויצליח להגשים את יעדיו ב"הדר" ובסופו של דבר יקרין גם על העיר כולה. בסיום הערב הוצגה מצגת מרגשת עם טעימות נוסטלגיות משכונת הדר - המצב כיום והתקווה והחזון שגלומים בעשייה של הגרעין התורני.

הרב רחמים נסימי, ראש רשת "שעלי תורה" העומד מאחורי הקמת הגרעין דיבר על המהלך הלאומי הגדול של הקמת גרעינים חינוכיים בערי הפיתוח שהחל לפני כ-20 שנה עם גרעין קטן שמנה חמש משפחות בבית שמש, צבר תנופה, ומקיף כיום ערים רבות ברחבי הארץ. בדבריו העלה על נס את התרומה המיוחדת של חברים יקרים שנתנו כתף וציין שזהו המפתח הגדול לא רק להתחלה אלא להמשך.

הרב קונן ראש כולל "צרור המור" סיפר על תחילתו של הכולל לפני 37 שנים בשליחותו של הרב צבי יהודה זצ"ל, ותיאר את המצב הקשה השורר כיום ברחובות השכונה.

התרומה של גרעין תורני לשכונה בעיר היא משמעותית ביותר ומקיפה תחומים רבים של חיי הקהילה. עצם הגעת משפחות אידיאליסטיות המקדישות את חייהן לטיפוח חיי הקהילה מהווה שינוי מרענן ויוצר תחילת מהפך של תהליך כניסה של משפחות איכותיות לשכונה ובלימת הבריחה של הכוחות הצעירים. הגרעין יוצר תשתית חינוכית איכותית המשמשת אבן שואבת למשפחות מבוססות מרחבי הארץ ומחו"ל.

בשמחת תורה התקיים האירוע המשמעותי הראשון של הגרעין, ועליו סיפרו לנו חברי הגרעין-
מתי ראיתם לאחרונה ברחובות הדר שכונת הרצליה ,חליסה, ומרכז הכרמל ריקודים עם ספרי תורה ?
השנה לקראת חג שמחת תורה, הגיעו כמאה חמישים בחורים ממרכז הרב לצעירים ויחד עם חברי גרעין "שעלי תורה" בהדר, נערכו לתהלוכת ריקודים שהשתלבה במהלך החג בבתי הכנסת בשכונת "הדר":
"אירוע מיוחד זה הפתיע ושימח כל כך הרבה אנשים ", כך מספר לנו הרב שמואל ששון חבר גרעין שעלי תורה ומארגן האירוע .
"רצינו להביא להדר וסביבותיה כוחות צעירים בכדי לתת זיק של תקווה ואנחנו רואים שזה אכן קרה".
בליל שמחת תורה החבורה התחלקה לקבוצות בשמונה בתי כנסת: מבית ספר יבנה, מעונות גאולה דרך בית כנסת ליוצאי ארם צובה עד בית כנסת במדרגות צפת ע"ש הרב קופרשטוק. שם רקדו בככר והמשיכו את התהלוכה דרך בית הקרנות למתנ"ס ביתנו בשירה ובריקוד. בדרך עברו בבתי הכנסת: "יגל יעקב", בית הכנסת "תפארת צבי" ברח' לבונטין, בית הכנסת "עדת ישורון", "אחווה", "אליהו הנביא" , "הכוהנים" ובתי כנסת נוספים באיזור.

מתפללים רבים התרגשו עד מאוד למראה חברי הגרעין תלמידי הישיבה הרוקדים עם ספרי התורה, וציינו כי שנים רבות לא זכו לראות שמחה שכזו. מתפללים ותיקים, חברי גרעין שאך עתה העתיקו מגוריהם לעיר לחיפה ובחורי הישיבה שילבו זרועותיהם בריקוד לכבודה של תורה. אחד המתפללים הותיקים, יהודי כבן תשעים קום והודה לבחורים וסיפר שמאז שנת – 1940, עת שהה בגולה, לא זכה להשתתף בריקודים בשמחת תורה באופן כה שמח מפרגן ומחבק.

בבוקר התחלקו בני הישיבה לשתי קבוצות שיצאו לשמח בבתי הכנסת בהדר וסביבותיה. בהמשך היום יצאו תלמידי הישיבה לצעירים לתהלוכה ברחובות שכונת "הדר" וסביבותיה עם ספרי תורה, ובשעות הצהריים הגיעו אף עד שכונת נווה יוסף,דרך תל עמל ושכונת חליסה .קבוצה של חמישים בני ישיבה נוספים הגיעו להדר עליון ומרכז הכרמל בבתי כנסת בדרך הים וחזרה.

בשעה 16.15 סיימו הבחורים וחברי הגרעין את תפילת מוסף ותפילת מנחה בבית כנסת של יוצאי סוריה ולבנון. מחזה מרגש ביותר היה לראות שורות ארוכות של בחורי ישיבה בלבן עולים בשמחה עם ספרי התורה - מרח' שוקיירי דרך רח' סוקולוב ועד לגן בנימין כשבדרך מכוניות עוצרות בכבוד לכבוד ספרי התורה ואנשים מנופפים בידיהם מהמרפסות בהתרגשות.


"רצינו לסמן את הכיוון של הפעילות שלנו בשנה הקרובה, להראות שאפשר להגיע לקשת רחבה של ציבור גדול שרחוק ממרכזי התורה הציוניים".
"אנו חייבים תודה למתפללים שפירגנו ושמחו איתנו , הטיימנג היה מגוון ,לפעמים נכנסנו באמצע קריאת התורה. אבל בכל זאת ראינו שהשמחה פורצת ומקבלים אותנו בהתרגשות ובשמחה גדולה".
לאחר מכן סעדו בני הישיבה חברי הגרעין והנהלת שעלי תורה יחד במתנ"ס ביתנו .

"יש כאן שעה גדולה, שאסור להחמיץ אותה, עומד ראש העיר ומבקש שוב ושוב: "אני רוצה יותר יהדות בעיר חיפה"" כך אמר הרב נסימי ראש רשת "שעלי תורה" בסעודת החג. "השירים והריקודים שלנו הערב יהיו מכוונים לאותם אנשים ששנים לא נישקו ספר תורה , חלקם עולים וחלקם וותיקים שמחכים שמישהו ישמח אותם".

במוצאי החג גרעין שעלי תורה "הדר" הזמין את הציבור להקפות שניות שהתקיימו בגן בנימין בהמשך למסורת רבת השנים של הקפות שניות בבית הכנסת הגדול, שמזה שנים מספר לא התקיימו.

האירוע התקיים במעמד הרב הראשי לחיפה, הרב שאר ישוב הכהן שליט"א , הרב השר פרופ' דניאל הרשקוביץ, מר יעקב ברודר ראש מנהלת הדר, הרב ויצמן יושב ראש המועצה הדתית, הרב דוד מצגר מזכ"ל המועצה הדתית, חברי מועצת העיריה מר בליטנטל ומר בלומנטל ועוד אישים ואנשי ציבור.
החלק הראשון של ההקפות החל בגן בנימין. בהקפות ניגנה תזמורת מצוינת בניצוח הרב ביניום רוזנצוויג, ששוב הרקידה והלהיבה את תלמידי הישיבה לצעירים. משם הצטרפו להקפות השניות המרכזיות בשכונת רוממה, המשיכו בשמחה ובריקודים עד חצות והשאירו טעם מתוק של עוד .

מכתב התודה שהתקבל מאחד מבתי הכנסת מדבר בעד עצמו:
"זה שנים רבות שלא זכורה לנו כזאת התלהבות רבה הן מצד קהל בית הכנסת והן מצד השכנים הדרים בקרבת המקום. אנו מעוניינים להודות ולברך בברכת ישר כח גדול את תלמידי ישיבת מרכז הרב אשר גרמו לציבור רחב להזיל דמעה מרב אושר על עצם נוכחותם ועל שזכו להזכיר לנו מה היא שמחת תורה אמיתית.


אנו חייבים לציין כי מזה שנים רבות, בשכונת הדר אינה מצויה רוח צעירה המחייה אותה, ולכן אנו מברכים על פעילותו של הגרעין, ונושאים תפילה להצלחתו, לחיזוקו ולהעצמתו. מי ייתן ונזכה לראות עוד שנים רבות שמחות כאלו".

משפחות הגרעין התורני המהוות כרגע פחות ממנין,הוכיחו, שבזמן קצר מאד, הצליחו בצורה בלתי רגילה,לשמח ולרגש את הציבור כולו, ולשדרג את שמחת תורה, בשכונת הדר ובסביבותיה.
כולם נרתמו למשימה,ובעזרת מפה מפורטת של בתי הכנסת שיתפו פעולה בצורה עניינית ומרשימה,וכבר במהלך ההקפות השניות, נרקמו התכניות הבאות.כולנו חפצים ביהדות ובציונות אמיתית ובכוחו של הגרעין התורני למלא את משאלות הלב של הציבור.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה