close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות עם הרטבת חורף

ינון גולןכו כסליו, תשע13/12/2009

הרטבת חורף של פעוטות, אחרי גמילה מחיתולים, מתסכלת ומפחידה את ההורים. האם מדובר בחזרה להרטבת לילה? האם החדר מחומם מספיק? ומה צריך לעשות מול התופעה?

הרטבת חורף של פעוטות, בשלב שאחרי הגמילה מתלותם בחיתולים מתסכלת הורים רבים. אנחנו עומדים חסרי אונים מול התופעה, במיוחד אם תהליך הגמילה היה קשה וארוך. מעבר לכך, התופעה מעוררת אצל חלק מההורים חששות שמה חדר הילדים לא מחומם מספיק או שלילד יש בעיה או דלקת בשלפוחית. לעיתים הורים מתחילים בעקבות התופעה להלביש את הילד בבגדים חמים בצורה מוגזמת מתוך אמונה שכך תפטר הבעיה. בכל מקרה חוסר האונים שלנו מול התופעה גובר ככל שהיא חוזרת על עצמה. קשה להחליף כל בוקר את המצעים ובגדי הלילה הרטובים. זאת בנוסף לשאלה מה קרה לילד. האם יש כאן בעיה בתחום הגופני או בתחום הפסיכולוגי שצריך להתמודד איתה.
אולם דווקא בתחום זה משמיעים מומחים עמם שוחחנו צפירת הרגעה כללית. "החורף, מוציא את הרפלקסים של השלפוחית מאיזון" קובע מומחה להרטבת ילדים ומסביר "לא מדובר כאן באשמת ההורים אלא בשתי אפשרויות מרכזיות שבשתיהן ניתן לטפל". האפשרות הראשונה היא רגרסיה חלקית של הילד בגלל חוסר בשלות של השלפוחית. "אצל חלק מהילדים יש רגרסיה שנובעת מחוסר בשלות של הרפלקסים המונעים את ההרטבה אצל מבוגרים. זאת בעיה קלה שניתנת לטיפול בקלות" הוא קובע ומציין כי הסיבה הנוספת והמשמעותית להרטבת חורף היא החורף עצמו.
"מבחינה מחקרית התברר שהשינה בחורף עמוקה וחזקה יותר ולכן הילד פחות שם לב לצורך ללכת לשרותים. זו תופעה טבעית ולכן אי אפשר לומר לילד להתמודד איתה. זה לא בשליטתו כי זו תופעה אוניברסאלית. בנוסף לכך בחורף באופן טבעי אנו מאבדים פחות נוזלים והלחץ על הרפלקסים של השלפוחית גובר. עובדה זו גם היא מסייעת בלילה ללחץ על הרפלקסים ולהרטבה. לשתי הסיבות האלו יש להוסיף את העובדה שבחורף יותר קר. קור משפיע ישירות על השלפוחית. שלושת הסיבות הללו הן הגורמות להרטבת החורף וההורים צריכים להיות מודעים להן. כלומר הבשלה חלקית, אפילו אם היא מספיקה בקיץ, לא מאפשרת בחורף למערכת לתפקד בצורה מלאה ולכן נגרמת ההרטבה הזו".

ש: האם כדאי להחזיר לילד במצב הזה חיתול או תחתונים שהם חיתול?
זה מאד מומלץ. החזרת החיתול תאפשר לילד לישון שינה שהוא לא רטוב בה וגם תמנע את רוב ההשלכות של ההרטבה. אלא שאסור לכפות על הילד את החיתול או את תחתוני החיתול. צריך לדבר איתו ולהסביר לו שזה זמני וזה רק בחורף. אם הוא בכל זאת מתנגד כדאי מאד לומר לו שאנו ננסה שבוע בלי ונראה מה יקרה. בנוסף כדאי לתת לו חיזוקים על כל לילה שהוא קם ממנו יבש. אגב חס וחלילה לא לתת חיזוק שמזכיר את בעיית ההרטבת כמו לתת מדבקה של שמש על לילה יבש ומדבקה של גשם על לילה רטוב. מדבקות כאלו מדגישות רק את הבעיה והן מזכירות שיש כאן מציאות לא רצויה.
ש: האם יש דרכים למנוע את ההרטבה? למשל להלביש את הילדים ביותר בגדים או לחמם את החדר יותר ? לקחת את הילד לשירותים באמצע הלילה?
לא מדובר כאן במשהו שניתן למנוע אם הילד לבוש טוב במשך היום והחדר מחומם בלילה לטמפרטורה סבירה. אני גם נגד חימום יתר של הילד על ידי הלבשת שכבות של בגדים או הפיכת החדר לסאונה. זה לא בריא וגם לא ייפטור את הבעיה כיוון שהסיבות להרטבה לא קשורות לזמן השינה אלא לכל מה שעובר על הילד לאורך היום. יש גם לדעת שלעיתים חימום יתר יוצר בעיות בדרכי הנשימה. אם נחמם יותר מידי לא נמנע את ההרטבה אבל ייתכן שנגרום לבעיות אסטמה לילד. אסור להשתגע, אלא לחמם בצורה סבירה את החדר בלבד. בכל מקרה על ההורים לזכור שמדובר בתופעה שתעלם ותפסיק לקראת הקיץ ולכן אין להלחץ ממנה

למרות הבסיס הגנטי המובהק שקיים במנגנון ההרטבה עדיין ישנם גם תופעות פסיכולוגיות שיש להן השפעה על מנגנון זה. כשאנו מדברים על החורף התופעה החריפה ביותר שיכולה להשפיע על ידנו הם סערות רעמים וברקים. הילד שנחשף לרעם חזק בהחלט עלול לדברי המומחים לאבד את היכולת להתאפק בלילה ולהרטיב את מטתו. "רעמים וברקים כמו הרבה תופעות מבחוץ מלחיצים את הילד. זה בדיוק אותו דבר כמו שכלב יינבח עליו. אנו צריכים להיות מודעים לאפשרות הזו ולעזור לילד לפרק את הפחד. למשל אפשר להסביר לילד איך יורד גשם ולדבר איתו על הרעמים והברקים. אני גם ממליץ בחורף שהכל חשוך להשאיר בסביבתו של הילד אור קטן שיאפשר לו ללכת בעצמו לשירותים אם הוא רוצה או להגיע אל ההורים כדי שהם ייקחו אותו לשירותים. אפשר גם לומר לילד שאם הוא מפחד להסתובב בבית אז שייקרא להורים. כלומר במקרה של פחד, ואני מדבר על פחדים סבירים שכולנו נפגשים בהם בחיים שלנו, רצוי לדבר עם הילד ולאפשר לו סביבה כזו שלא תאיים עליו ושתאפשר לו לפעול בעצמו. ההרטבה הזו תעלם ברגע שהאפקט המפחיד יימוג".

לסיכום חשוב לציין כי בניגוד לדעות הרווחות בנושא הרטבה. בדרך כלל מדובר בבעיה פיזיולוגית של הבשלה ולא בבעיה של הילד או בפעילות שנעשית במודע ומתוך רצון להרגיז את ההורים או את הסביבה.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה