close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כמה תובנות והארות חיוביות מפרשת הרב אלון

אנונימי/ מהגולשיםד אדר, תשע18/02/2010

מספר תובנות נוספות, של איש חינוך, בנושא פרשיית הרב אלון. על הזעזוע, התקשורת, הרבנים, חוסר האמון ועוד...

הדברים נשלחו אלינו על ידי מחנך די ידוע מהציבור, לבקשתו, אנו מפרסמים אותם תחת עילום שם.

מה לא היינו נותנים כדי לקום מחר בבוקר ולגלות שכל זה היה רק חלום רע. שכל הפרשייה האחרונה לא הייתה ולא נבראה ואפשר להמשיך בשיגרה המתקתקת של חודש אדר, ובספירה החגיגית לאחור לקראת פורים. אבל לא. זו המציאות ואיתה צריך להתמודד. אי אפשר להשיב את הגלגל לאחור.
אין ספק ששבוע לא קל עבר עלינו. מרגע שהתפרסמו ההאשמות כנגד הרב אלון, הנושא הפך לשיחת היום ברחוב ותפס את הכותרות הראשיות בעיתונים. ומאז רגשות של הלם, צער, מבוכה ובלבול מתרוצצים בלב של כולנו ולא נותנים מנוח. האם בכל זאת אפשר יהיה להוציא מֵעַז מתוק?
לפני הכול חשוב לומר שישנה תחושה חזקה שעדיין רב הנסתר על הנגלה בפרשה הזו. אנו מקווים שדברים יתבררו בימים הקרובים וישפכו אור על הפרשייה הכאובה הזו. אבל איך שלא יהיה, ומה שלא תהיינה התוצאות, חילול ה' גדול כבר נעשה, ואצל רבים בלב מקננות תחושות של תדהמה, אכזבה ואובדן אמון.
בשורות הבאות ננסה להירגע ביחד. לעשות קצת סדר בבלגן, להוציא כמה תובנות ולקחים ממה שקרה, ואפילו לגלות כמה נקודות מאירות בתוך החושך הזה.
אז בואו ונתחיל.

- הזדעזענו? ועוד איך. ברגעים הראשונים חלפה מחשבה בראש - "בטח נפלה כאן איזו טעות! זה הרי לא נתפס". ודווקא על זה צריך לשמוח! כי הרי לפני כשנתיים, כשנתפס אותו שר אוצר והואשם במעילה של מיליוני שקלים אף אחד לא נפל מהכיסא. וכשראש ממשלה מסוים הואשם ברשימת פרשיות שחיתות אף אחד לא הזדעזע. להפך. זה דווקא הסתדר בראש לא רע בכלל עם הדמויות ועם הרקע. אך כשרב ואיש חינוך מפורסם מואשם במעשים לא ראויים כולם בהלם, מתקשים להאמין. וזה דבר חיובי! כי ברור לכולם שהתורה שאנחנו מאמינים בה אמורה להביא את האדם להתנהגות מוסרית ולסגנון אישיות אחר לגמרי ממה שאנחנו מכירים מן הרחוב. האינטואיציה הכי בסיסית, גם של מי שאינו שומר תורה ומצוות, תייצר בטבעיות את המשפט - "בחור עם כיפה וככה מתנהג?!" (והרי מעולם לא שמענו משפט מקביל על 'בחור בלי כיפה וככה..."). כי ברור לכולם - מאנשי תורה מצפים לרמה אחרת של התנהגות! ועל כך אנו שמחים וגאים.

- הרבנים - האם ייתכן שאדם גדול ייכשל? מבלי להתייחס ספציפית למקרה הנוכחי שהולך ומתברר, כל מי שלמד אי פעם תנ"ך בחיים שלו יודע שכן. מעולם לא נטען שאנשים גדולים פטורים מן היצר הרע ואין להם סכנת מכשול. חז"ל הרי מלמדים אותנו בדיוק הפוך! "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו" (סוכה נב,א). התורה גם מלמדת אותנו שנפילה וכשלון אינה סוף הדרך. זוהי רק ההתחלה, "ואין לך דבר בעולם שעומד בפני התשובה" (רמב"ם תשובה ג,יד). דוד המלך, אחת הדמויות הנערצות בעולם היהודי והנוכרי בכל הדורות, שאת פרקי תהילותיו אנו מזמרים מדי יום, הגיע לגדולתו לא רק בזכות הדברים הטובים שעשה, אלא לא פחות מזה בגלל היכולת להתרומם מהנפילות הקשות ביותר ו"להקים עולה של תשובה" (מועד קטן טז,ב). ואפילו כשאיננו יודעים מה בדיוק קרה, כשמדובר באדם גדול אומרת הגמרא "אם ראית תלמיד חכם שעבר עבירה בלילה אל תהרהר אחריו ביום דוודאי עשה תשובה" (ברכות יט,א).

- התקשורת – חשבתם שאתם בשוק מהסיפור הזה? תִרְאו את אנשי התקשורת. הם משתוללים מכעס ומורטים את שערות ראשם בתסכול - "איך ייתכן שסיפור כזה 'עסיסי' הסתובב שנים מתחת האף שלנו ולא עֲלִינוּ עליו'?!". הם פשוט לא תופסים איך ייתכן שקבוצה גדולה של אנשים מצליחה לשמור בחשאיות מדהימה סוד ענק שכזה, רק מתוך שיקולים של זהירות שלא לגרום חלילה פגיעה במישהו שלא מגיע לו.
ועכשיו כשנחשפה הפרשה – הַצְבוֹעִים עטים על הטרף כמוצאי שלל רב. הם הרי חיים מהדברים האלו. שום דבר לא משמח אותם יותר מאשר היכולת למצוא רב ואיש חינוך, ולהוקיע אותו אל עמוד הקלון. יצלבו אותו במשפט שדה מהיר ואכזרי, בלי בירור יסודי, בלי מתן הזדמנות לדברים להתברר (דרך אגב, באותו יום התפרסמה בחדשות פרשייה אחרת של פגיעות מיניות על ידי איש שמאל ידוע. אלא שהראשונה תפסה את הכותרות הראשיות, והשנייה - פינה קטנה בעמודים הפנימיים של העיתון. מעניין למה...). ובואו לא נתבלבל – לא דרישת הצדק והדאגה לשלומו של הציבור היא המניע של העיתונות הצהובה ונוטפת זימה. אלא כמו אותם זבובי אשפתות שמסתנוורים מהאור ויעשו הכול כדי לעמעם אותו ולהקטין את זוהרו, כך ישנם אנשים שלא מסוגים לסבול הימצאות של אנשים גדולים ואצילי נפש בינינו, ויעשו הכול כדי להראות לכולם ש'הנה, גם הם, בסך הכול אנשים קטנים שנופלים ומתלכלכים...ואם כן – אז מה כבר אפשר לדרוש מאיתנו?...'.

- פורום תקנה – עובדת קיומו וכללי התנהלותו של פורום תקנה הם אות כבוד לציבור הדתי-לאומי שבבגרות ובאחריות מפתח דרכים להתמודד גם עם דברים פחות נעימים. הרבנים ואישי הציבור שנבחרו לחקור את המקרה הנוכחי, שאיחד אליו כמה מגדולי תלמידי החכמים שהגיעו מבתי מדרש שונים ומסגנונות רוחניים נפרדים, גילו מנהיגות, אומץ, גבורה ואחריות, כשבחרו לפרסם את העניין למרות שידעו את ההשלכות של העניין ואת המחיר הציבורי העצום שייגבה על כך. לפני כחודש הם גם קיבלו גיבוי מלא להתנהלותם מן היועץ המשפטי לממשלה.

- הרב אלון – מה שלא יהיו תוצאות הפרשייה הנוכחית, אין אדם בעולם שיוכל לקחת מהרב אלון את מסירות הנפש הענקית למען עם ישראל במשך עשרות שנים. ביום ובלילה, בכל מזג אוויר, בהארת פנים, באיכפתיות, בהקשבה ובמתן עצה. אי אפשר גם שלא להעריך את המוכנות לנטוש קריירה רבנית מזהירה ברגע אחד ופשוט להיעלם לְגַלוּת לקצה הארץ (למרות שהפורום לא חייב אותו מעולם לעזוב את מקום מגוריו הקודם), כדי להשקיט את העניין ולמנוע חילול ה'. חז"ל כבר קבעו שאדם נידון אחר רובו (קידושין מ,ב), ובכל מקרה גם דברים רעים שאדם עושה לא מוחקים שום דבר מהטוב שיש לזקוף לזכותו. אין לנו אלא להצטרף למה שאמר השבוע לקהל אוהדיו במגדל: "אני מבקש שאף אחד לא ייכנס להכפשות...הטהרה והאמת יראו את דרכם הרבה יותר מהר ממה שאנחנו חושבים".

האם נוצר משבר אמון? "אחרי מה שקרה, יש עוד מישהו שאפשר להאמין בו? אם אפילו על רבנים מספרים דברים כאלו...". ובכן, אחרי כל מה שאמרנו עד כה הדברים מקבלים פרופורציות חדשות. אבל גם אם בסופו של דבר יתגלו אפילו דברים חמורים פי עשרה, העוגן היסודי שלנו נמצא במקום אחר לגמרי. "משה אמת ותורתו אמת". האמונה שלנו לא מתחילה מבני אדם אלא מהקב"ה והוא לעולם לא יכזיב. גם אם יש בני אדם שנכשלו בצורה כזו או אחרת – התורה והדרכותיה שרירות וקיימות, ורק ההיצמדות אליהם יכולה לשמור עלינו בדרך טהורה ונקייה. ברוך ה' שזכינו למאות ואלפי תלמידי חכמים, גברים ונשים, צדיקים וישרים, שאת מימיהם אנחנו שותים, ולא נניח לאירועים חריגים ויוצאי דופן לקלקל את הרושם הכללי.

ומה הלאה? – איננו יודעים מה יהיה בסוף, אך יש שפע של דברים שאנחנו יכולים לקחת לתשומת ליבנו ממה שקרה. להמשיך להתחזק בשמירת הלשון ובזהירות בכבוד הזולת. להוסיף תורה, עבודת המידות, צניעות, קדושה, כבוד תלמידי חכמים. להבין שכדי למצוא את האמת צריך גבורה, אחריות וסבלנות, ושקריאה אובססיבית בעיתונות רק מרחיקה אותנו מן המקום הזה. העובדה שיש בעולם נפילות מלמדת אותנו עד כמה עלינו להבין ולאמץ את הדרכות חז"ל בתחומים הללו, ושאם נקלענו לסיטואציה בה מישהו, ואפילו יהיו נכבד ומפורסם מאוד, מתייחס אלינו בצורה לא ראויה, לא נעבור על זה לסדר היום. אם נפנים את הדברים הללו ונאמץ אותם לליבנו נצא מהסיפור רק בוגרים וחזקים, ישרים וטהורים יותר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה