close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נס פורים שלא הכרתם!

הרב שמואל אליהוט אדר, תשע23/02/2010

הרב שמואל אליהו חושף את סיפורו של נס פורים תשי"ג, סטאלין, שמש העמים, מארגן עלילה נוראית על היהודים... ואיך זה נגמר?

אחד הניסים המדהימים שקרה בימינו בפורים מתברר במלוא עוצמתו עכשיו כשנפתחים הארכיונים החסויים ברוסיה. נס מדהים שהחל להתפרסם כשנישא "הנאום הסודי" של חרוצ'וב, מחליפו של סטלין סמוך למאורעות.
באותם ימים חיו בברית המועצות כשלושה מליון יהודים, רובם הגדול לא זכר את יהדותו בעקבות החינוך הסובייטי הדורסני שהגלה לסיביר כל מי ששמר שבת, כשרות או כל סממן יהודי אחר. הם התערו במהפכה הקומוניסטית ולפעמים אף הובילו אותה.
סטלין היה באותם ימים בשיא כוחו. הוא היה באמצע מסע הטיהורים הגדול ויזם "משפטי ראווה" מתוקשרים היטב כנגד היהודים. הראשון שנפגע היה רודולף סלנסקי ממנהיגי צ'כסלובקיה. הוא הואשם בבגידה והוצא להורג תוך כדי איזכור חוזר ונשנה של יהדותו.
מיד אח"כ, במשפט מתוקשר היטב, האשמו שלושה עשר מנהיגים יהודים, סופרים ומשוררים מובילים. גם הם הוצאו להורג בלילה אחד במרתפי כלא לוביאנקה. אחרי מותו של סטאלין התברר כי המשפטים היו מבויימים, הראיות שקריות. את ההרוגים אי אפשר היה להחיות. גם השנאה כבר פיעפעה באויר. באותו לילה 13 אוגוסט 1952, נתלו בסטאלנו עשרה "חבלני הנדסה" יהודים שהואשמו בחתרנות ובבגידה. גם הם במשפט מתוקשר היטב שגרר אחריו פרץ של אנטישמיות.
"משפט הרופאים" היה אמור להיות השיא. בהודעה רשמית נמסר כי נתגלה "קשר" של היהדות העולמית באמצעות הג'וינט. תשעה רופאים יהודים ובראשם פרופסור ווספי זממו להרוג חמישה מרשלים בצבא, להרעיל את מנהיגי ברית המועצות ובראשם סטלין בכבודו ובעצמו. לפי כתב האישום הם הספיקו להרעיל למות שני מפקדי צבא בכירים, גיבורי ברית המועצות.
העיתונים וכלי התקשורות התגייסו למערכה נגד אויבי העם. בכל מקומות העבודה נערכו אסיפות הסברה שבהם הוזהר הציבור מפני מחבלים נוספים שמתחזים לרופאים. אלפי יהודים פוטרו מכל מכוני המדע, האוניברסיטאות והמרכזים רפואיים. אוירה של פוגרום שררה באויר.
העיתונאים הבכירים דרשו לגרש את היהודים, יסוד חתרני ומסוכן. התאריך היה ידוע, יום פתיחת המשפט. הרוחות השתלהבו, היהודים הסתגרו בביתם מפחד הלא נודע. חוקרים שנברו במסמכי הק.ג.ב מספרים שבאותם ימים הוכנו אמצעי תחבורה נרחבים בהוראת המשטר המרכזי. התוכנית הייתה לעודד פוגרמים רצחניים בכל רחבי המדינה. יתעורר רעש בעולם. המדינה תציל את הנשארים באמצעות הגלייתם לסיביר ולקאזחטאן. הפורעים יוכלו להשלים את מלאכתם בדרך באין מפריע.
מה קטע את התוכנית הזדונית?
פורים!
ביום פורים תשי"ג (1953) יוזף דרגאשוווילי סטלין, איש הפלדה, איבד את הכרתו. יומיים אחר כך נמסר כי "שמש העמים כבתה" - קברניט תנועת השלום העולמית. נושא דגל השלום ועצמאות העמים - הלך לעולמו. (מתוך בטאון מפ"ם – "על המשמר"). פחות מחודש אחר כך טוהר שמם של הרופאים ששוחררו לביתם. "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה