close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

תאטרון ויהדות כדרך חיים- ראיון עם רענן זיו

מערכת שורשא אלול, תשע11/08/2010

רענן זיו משלב תכונות שבדרך כלל קשה לראות אותן כיחידה אחת- איש תאטרון, שומר מצוות, בובנאי, מפיק, כותב ועוד... ראיון עם איש תאטרון מיוחד.

רענן זיו הוא איש תאטרון ואישתורה בכל רמ"ח אבריו. הוא ידוע בזכות העבודה שלו עם הבובות הענקיות. החל "מהחברים בגבעה 7" בערוץ 7. דרך ההצגות ו...כן...יש לו קשר גם לפולקע הנודע...

שאלה: מתי התחלת עם תאטרון הבובות?
רענן: האמת שאני זוכר את עצמי מציג מגיל צעיר מאוד עושה הצגות בכיתה ובבית הספר ובמתנ"ס השכונתי וכן השתתפתי בתפקיד ראשי בהצגה של התיכון שלי (אורט ביאליק) לאחר שחזרתי בתשובה הייתה איזו שהיא הפסקה עד שבתשנ"ז שימשתי כרכז תרבות תורנית של הר חברון. העבודה מול אמנים הדליקה בי בחזרה את הניצוץ והתחלתי לעבוד עם בובות. בהתחלה רק ביישובי הר חברון ואחר כך בכל הארץ.

שאלה: היה לך נסיון? ידע?
רענן: בתחילה לא ממש. הייתה התלהבות וסייעתא דשמיא עצומה. היו גם הצגות שלא תפסו אבל הייתה ההצגה "מאיר עיניים" שתפסה חזק מאוד. ההצגה הזו לא ירדה מהבמות במשך 13 שנה. היא מספרת על ילד עיוור שחולם לראות את נרות השבת (מאיר)... ישנו ילד אחר שלועג לו ואז העלילה מסתבכת כאשר הפחה גוזר שלא ידליקו נרות ומי שיעיז להדליק נרות ישימו לו "עשב רע" על העיניים ויעוורו אותו. שמעון נחשד שהדליק נרות ומאיר מציל אותו ואומר שהוא הדליק ואז שמים לו עשב רע על העיניים אך על ילד עיוור העשב רע פועל הפוך והופך אותו לרואה....
ההצגה הזו הייתה הצלחה אדירה הופעתי איתה מאות פעמים והיום אני מבין איזו סייעתא דשמיא זה היה לכתוב הצגה כזו בלי ידע מוקדם.

שאלה: אבל בהמשך בכל זאת רצית להתמקצע?
רענן: כן. התחלתי לעבוד עם נצוצות של קדושה. עשינו את רכבת המצוות שמאוד הצליחה ב"ה ואז הרגשתי שאני צריך עוד כלים. למדתי תסריטאות במעלה והמשכתי לעבוד עם נצוצות. עשינו את אוצר המשלים, תחרות במדבר, סרטי הגמרא ועוד ובעז"ה עוד נמשיך. ההתמקצעות הולידה אצלי את הרעיון לעבוד רק עם הבובות הגדולות. כי הרבה אנשים שמעו עליי וכשאני מגיע למקום יש ציפיות- והרגשתי שהתאטרון עם בובות החוטים למרות שהוא נחמד הוא לא מספיק מלוטש.

שאלה: מה בעצם מיוחד בתאטרון עם הבובות הגדולות?
רענן: את הבובות הגדולות אהבתי עוד בתור ילד. רחוב סומסום, החבובות...הבובות הגדולות הן לא ריאליסטיות ובעצם הבובות מכתיבות את אופי ההצגה. בובות ריאליסטיות מתאימות לסיפורי צדיקים קלאסיים, בובות פה גדולות מתאימות להצגות בעלות אופי קומי וזה מה שאני אוהב. התחלת לפני כ5 שנים עם ההצגה "החבילה הקסומה" ההצגה הזו מספרת על קוסם שלומיאל שהקסמים לא מצליחים לו והוא כל הזמן צועק על העוזר שלו (אני) עד שהוא משתכנע שלעזור לעניים יותר חשוב ממופע קסמים מרשים. הוא נרתם למשימה ואז הכל משתנה... עד שהחבילה מגיעה בשלום ובסתר לעניים. זהו מופע פארודי, מצחיק, עם הרבה מסר של מתן בסתר ורגישות לזולת.
ההצגה השנייה היא "סיפורי זיתים" שאני מכנה אותה "אגדת חורבן וגאולה" בניתי 3 סיפורים סביב עץ זית אחד. שני סיפורים לפני חורבן המקדש. הראשון מספר על אדם עקשן שלא מוכן להתפשר ולהסתדר, והסיפור השני על שני נכדיו שהם מאוד עקשנים כמוהו- הם רבים מי יטפל בעץ ומרוב מריבות העץ נחרב ויבש. הסיפור השלישי הוא בן זמננו: שני ילדים האחד נכה והשני רגיל קובעים לשחק על יד מה שפעם היה העץ. שיתוף הפעולה שלהם גורם לכך שהם ימצאו את הגרעין של עץ הברכה, ינטעו אותו והברכה תחזור לגליל. זהו משל על החורבן והגאולה. והדבר המדהים הוא שההצגה תופסת בכל המגזרים מהתלמוד תורה בבית אל- דרך תלמודי תורה גור, נדבורנא, קיבוצים דתיים ובתי מלון חילוניים. יש בהצגה הזו משהו יהודי בסיסי שתופס את כולם ומבחינתי זו המחמאה הגדולה ביותר.
בהצגה הזו כבר הייתי יותר מנוסה וניצלתי את כל הידע שרכשתי- אבל עדיין הסייעתא דשמיא- מרכיב מרכזי. כי כמה שלא תלמד זה לא מדע מדוייק ותמיד צריך את הברכה המיוחדת הזו לדבר לקהלים רחבים מבלי לוותר על המסר.

שאלה: מה הקשר שלך לפולקע?
רענן: אה... אי אפשר בלי פולקע.(והמפעיל המצוין שלו אבישי שטרית) פולקע יוצר על ידי אימא שלי שמייצרת את הבובות. (ראה בוידאו המצורף) אני הצעתי לעשות בובה של תרנגול הודו כי א. הוא חיה כשרה, מה שיביא את הילדים החבדניקים. ב. הוא נראה כזה "מדרוב" מה שמתאים לדמות המדליקה שלו... (אסי בהתחלה רצה כלבלב...) ומסתבר שזה הצליח... גם התארחתי בתכנית של אסי וטוביה עם סצנה של צלליות והוצאתי גם דיסק ילדים משלי שנקרא "הפלא ופלא, לימוד זכות", שהוא בסגנון הקומי של הבובות הגדולות. הדיסק מאוד הצליח ב"ה ורבים שואלים על המשך... אז בעז"ה עובדים על זה... גם על רכבת המצוות שאלו על המשך (היו 6 פרקים ונשאר טעם של עוד) אז ככה: הוחלט בניצוצות לא להמשיך את הרכבת אלא להוציא סדרה בפורמט דומה שנקראת גן חודשי השנה. ובעז"ה הקהל יהנה ממנה לא פחות.

שאלה: מי הוא בעצם קהל היעד שלך?
רענן: כאמור אני מנסה להגיע לקהל כמה שיותר רחב מבלי לוותר על המסר. (בד"כ רייטינג הוא על חשבון מסר והולך עם רדידות אבל מסתבר שאפשר גם אחרת.) "חרשתי" את כל יישובי יש"ע- אני מקפיד להגיע לכל יישוב- זה מרגש אותי להגיע לילדים שמאוד מצפים- לא אשכח את מסע ההופעות שלי ביישובי גוש קטיף חודש לפני הגירוש, במיוחד ההופעה בנצרים שנכנסנו בשיירה... אני מופיע בתלמודי תורה חרדיים במיוחד אפילו בסאטמר הופעתי למרות שהם כמעט לא מזמינים הצגות- זו הייתה הצגה מרגשת במיוחד הילדים ממש לא נתנו לי ללכת... במלונות ים המלח אני פוגש את הקהל הלא דתי ומקבל הרבה מחמאות על הנגשת היהדות לילדים לא דתיים. בקיצור- כל עם ישראל ב"ה.

לצפיה בתוכנית על רענן זיו שצולמה ושודרה בערוץ 7 באנגלית-

 


טלפון להזמנות ופרטים: 0523930084
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה