close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מעשה מבתנו דינה

הרב אלעזר שנקריא כסליו, תשעא18/11/2010

כשמגיעה פרשת דינה אולי מתאים שנסתכל על יחסינו לעולם ואל ילדינו האם אנחנו מבינים את משמעותה וחיים לפי המשנה באבות הסתכל ב3 דברים ואין אתה בא לידי "עברה"....

השבוע אני מבקש לעסוק בנקודה מאד כואבת של הפרשה: מעשה שכם עם דינה, דבר שאינו נתפס בשכל ושבלתי אפשרי להשלים עמו וכולנו מאד מסכימים ומזדהים עם נקמת שמעון ולוי אבל את טראומת דינה אפשר רק לשער לעצמנו וכשהשם כמה פרשיות אח"כ קורא לבן שלה שאול בן הכנענית רש"י על כך מסביר ש"היא דינה שנבעלה לכנעני" הרי עיקם הכתוב כמה אותיות לא לדבר בלשון מגונה על חיה כאן על דינה בת יעקב א-לוקים בעצמו ייכשל ח"ו בלשון הרע? אלא שנדע עד היכן מגיעות ההשלכות לגביה של חווייתה הנוראה.

איך קרה כזה דבר? ומה ההוראה לגבינו ע"מ לחסוך מילדינו ומעצמנו כזאת נפילה? כשיעקב עבר את מעבר יבק "נתנה(את דינה) בתבה ונעל בפניה, שלא יתן בה עשו עיניו ולכך נענש יעקב שמנעה מאחיו שמא תחזירנו למוטב ונפלה ביד שכם ע"כ הסברו של רש"י. יש לכמה מאתנו ילדים שהם יצאניים שמסתכלים על העולם(עשו) עם סקרנות ונמשכים אליו ולחלק מהם לא הולך להם כ"כ בלימודים.והדבר מפחיד אותנו הדתיים\חרדיים מה יהיה אתה\ו ומה יאמרו עליו ועלינו? באו נסגור אותם בתבה(אותיות של התורה ותפילה) וננעל בפניו שהוא לא יוכל לצאת. הרבה פעמים אנו עושים מעשים אומללים בגלל שההסתכלות שלנו לא נכונה. הילדים האלה לא נבראו עם תכונותיהם לבטלה, אולי גם לא (עם הרבה "מזל") כדי לחמם את הכיסאות של איזה כולל כשאינו לומד ואינו עושה כלום מחייו. לפי דרך הבעש"ט "מלאה הארץ קנינך" הפירוש הוא שהעולם הגשמי מלא מאפשרויות לקנות אותך ולהתחבר אילך ה'. ובספר "מאור עיניים" מוסבר שע"י שמקיימים את התורה בדברים גשמיים עושים שהתורה תהיה בנין חי ולא תישאר תוכנית על הנייר. אם כן יש אצלו יתברך מקום ואפילו עניין של "ומלאה הארץ דעה את ה'" ע"י "בכל דרכך דעהו" .השאלה היא האם יש לזה מקום אצלנו? לפי תאורית הבחירה של ו.גלסר יש לכל אחד גם ילד תמונות מאד ספציפיות של רצונותQUALITY WORLD שרק הוא יכול לשנות אם הוא ירצה. אנחנו רק יכולים לתת לו לחוות הצלחות בדברים שחשובים לו ולאומר לו שא-לוקים ברא את העולם כדי שנתעסק איתו ע"מ לזככו, ושע"י התורה יהיו לו את הכוחות לזה ובלעדיה שוקעים בחומריות .והיות וזה אמיתי באם נתפלל יש סיכוי טוב שיבחר בדרך הזאת(חיבור עם עשו=גשמיות ע"מ להחזיר אותו למוטב, טוב=אור=זיכוך). ואם לאו הוא הרי ייצא ממילא ל"עולם" שהרי זה ב"גנים" שלו אבל בלי הדרכה ועם הרגשה שהוא לא יוצלח ואולי אפילו אשם וכ"כ בודד, ומאד עלול שהחומריות("חמור")של העולם עם כל מוחשיותו("שכם") יתנפל עליו ויגיע למקומות כאלה שהם "שלא כדרכה" של עולם(פשע,סמים וכו.) אז שמעון (אותם אנשים נפלאים כמו "מניפה","דרך הלב" וכל האחרים באשר הם, העוסקים בהרמת הנוער, ש"שומעים" ומרגישים את קול הקריאה לעזרה של צעירים אלו ) ויצטרך להיכנס למקום סכנה (מקריבים את חייהם ושל משפחתם) להוציאה משם ולהתחתן אתה (לתת את כל התמיכה הרגשית וחומרית ע"מ לשקמם במידה זו או אחרת) אבל צלקות תשארנה. וכמה אפילו לא יזכו לזה.... כשמגיע פרשת דינה אולי מתאים שנסתכל על יחסינו לעולם ואל ילדינו האם אנחנו מבינים את משמעותה וחיים לפי המשנה באבות הסתכל ב3 דברים ואין אתה בא לידי "עברה"....למה המשנה מדגישה3 דברים שהיא מפרטת אח"כ בין כה אלא ללמד אותנו שמלבד היהודי וא-לוקים יש עוד מציאות חשובה זה העולם שבו אנו חיים ואותו אנו צריכים לתקן ואם אנו מפספסים את זה עלולים ל"עבור" מעשו הגשמי לרשותו של שכם החומרי.

א-לעזר שנקר יועץ רגשי ותרפיסט מציאותי מוסמך 0548454205
[email protected]
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה