close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אפשר לעבור בדרך הקלה את החורף ואת מחלות החורף

שמעון וגילה הלאגכ שבט, תשעא25/01/2011

אמנם החורף לא ממש כאן,לצערנו, אבל מחלות החורף בהחלט כן. מאמר סקירה חשוב על דרכי התמודדות טבעיות עם מחלות חורף, שפעת, חום ועוד...

כשהסתיו והחורף מתדפקים על דלתנו, מתווספות לאוצר המילים ולשיחות היום יום מילים מוכרות ומרתיעות :צינון, שיעול, נזלת, כאב גרון, דלקת גרון, שפעת, שפעת חזירים, חום, ליחה, וירוסים, חיידקים, הדבקה, מניעה, התקררות, הצטננות, ברונכיט, סינוסיטיס, דלקת ראות, אסטמה, סטרידו וכמובן קור.

אמנם החורף השנה לא ממש כאן, ובכל זאת מחלות החורף, כבכל שנה פוגעות ומשבשות את השגרה:
התחלואה האופיינית לאוכלוסיה הבוגרת מכפילה ואף משלשת את עצמה, המרפאות צפופות, העומס בבתי החולים כבד מאוד, חולים שוהים במסדרונות, ומחלקות הילדים עמוסות בתינוקות חולים והורים חסרי אונים ומותשים.
גם לאחר ההחלמה רבים סובלים מתשישות, חולשה כללית ורמת תפקוד נמוכה. ובמשק מתלוננים על אובדן של ימי עבודה רבים.
תקופת החורף אינה קלה אבל, אם נאמץ את העיקרון של שילוב רפואה קונבנציונלית עם טבעית ,ניישם מספר כללים ונשתמש נכון בפתרונות טבעיים כמו-צמחי מרפא ושמנים אתריים המסייעים בחיזוק המערכת החיסונית, מקלים על התסמינים ואף מטפלים במחלות החורף, נוכל לעבור את החורף בדרך הקלה יותר ולעיתים אף להרחיק מאיתנו את מחלות אלה.

חיזוק מערכת החיסון
הכלל החשוב ביותר הוא שמירה על מערכת החיסון חזקה . מערכת חיסון חזקה מצמצמת את אפשרות ההידבקות במחלות ויראליות ומגבירה את יכולת הריפוי של הגוף. המשמעות היא, קיצור משך מחלה והקלה משמעותית בתסמינים.
יש להקפיד לחזק את מערכת החיסון בכל זמן ולהשתדל יותר בזמנים שבהם יש יותר וירוסים וחיידקים מסביב.

אמצעים לחיזוק מערכת החיסון
צמחי מרפא ותוספי מזון: לחיזוק מערכת החיסון של ילדים ומבוגרים,מומלצת נטילה עקבית של תוספי מזון כוויטמיןc , פרופוליס, אכיניציאה ואבץ בכמוסות או מיצוי.
שמנים אתריים: לבנדר, קמומיל, לבונה ועץ התה במריחה על העור בתערובת או שאיפת אדים. השמנים נותנים תוצאות נפלאות והם בטוחים לשימוש לתינוקות וילדים.
חימום הבית: חימום יתר של הבית גורם להחלשות מערכת החיסון, מומלץ להפחית בחימום הבית.
הפגת מתחים: מצבי מתח ולחץ מחלישים את מערכת החיסון. מומלץ להשתמש באחת מהשיטות הבאות להפגת מתחים ולשיפור הבריאות: מדיטציה, דמיון מודרך, יוגה, טאי-צ'י, צ'יקונג, פעילות גופנית וטיפולי עיסוי גוף וכמובן שמירה על מצב רוח טוב:

הטיפול הטבעי במחלות החורף
טיפול באמצעים טבעיים במחלה משלב שימוש בצמחי מרפא ושמנים אתריים להקלה בתסמינים, נטילת פרוביוטיקה לאיזון וחיזוק, הורדת חום בדרך טבעית, תזונה נכונה, שתייה מתאימה ומרובה, מנוחה מספקת ואיוורור הדירה. כל טיפול טבעי במחלה, מחזק יותר את מערכת החיסון ואת מערכות הגוף. בנוסף, יש לזכור ולהבין כי שימוש ארוך טווח בתרופות מרשם ידועות להקלה מתסמינים, עלול לגרום נזק בריאותי של ממש לגופנו.

שימוש באנטיביוטיקה: המצאת האנטיביוטיקה שינתה את פני העולם! המונח טיפול טבעי אינו שולל בהכרח שימוש באנטיביוטיקה, פעמים רבות הטיפול באנטיביוטיקה מונע פגיעות קשות ומציל חיים, אבל בשימוש שלא לצורך, וללא בדיקת מעבדה המאשרת באופן מוחלט את הצורך בשימוש, גורמת האנטיביוטיקה נזקים בריאותיים לטווח הקצר והארוך. בשל שימוש מופרז ושלא לצורך, מתגלים בכל שנה זנים חדשים של מחלות העמידות לאנטיביוטיקה ובגוף מושמדות ע"י האנטיביוטיקה גם מערכות חיסוניות. רק שימוש מבוקר באנטיביוטיקה מאפשר להפיק את מלוא התועלת מהטיפול בזמן של צורך אמיתי. מסיבות אלה ממליצים רופאים רבים לתת למערכת החיסונית של הגוף לנסות ולהתגבר על המחלה ולטפל באנטיביוטיקה כמוצא אחרון אלא אם האבחנה חמורה ברמה כזו שיש להשתמש מיידית באנטיביוטיקה. בשלב של התמודדות המערכת החיסונית בלבד אנו ממליצים להיעזר ברפואה הטבעית .פעמים רבות עוזרת הרפואה הטבעית בשלב זה מהקלה משמעותית ועד החלמה .

פרוביוטיקה:
חשיפה לתרופות אנטיביוטיות מדללת את אוכלוסיית החיידקים הטובים בכל חלקי הגוף. עם חיסול החיידקים הרעים נהרסים גם החיידקים הטובים. חוסר האיזון מייצר קרקע פורייה להתפתחות פטריות שמר וביניהם פטריית הקנדידה הגורמת לזיהומים מערכתיים ותופעות קשות כמו דלקות מעי, בעיות עיכול, פגיעה בשיניים,הפרעות ריכוז ועוד. כדי למנוע זאת, חובה לטול באופן יום יומי ובמינון מתאים תוסף פרוביוטי מיד עם תחילת הטיפול האנטיביוטי. אכילת יוגורט בתוספת חיידקי ביו אינה מספקת הגנה די הצורך מנזקי האנטיביוטיקה. נטילת פרוביוטיקה מועילה גם לחיזוק מערכת החיסון, מקלה על תסמינים ומקצרת את זמן המחלה.

צמחי מרפא ושמנים אתריים:
משחר ההיסטוריה ובכל התרבויות היה נפוץ השימוש בצמחי מרפא ובשמנים האתריים המופקים מהם להקלה וטיפול במחלות. מחקרים רבים שנערכו אישרו את השימוש בצמחי מרפא כאכיניצאה, פרופוליס,שוש קרח ,סמבוק שחור ועוד להקלה בתסמינים וטיפול במחלות. בניגוד לתרופות מרשם לטיפול והקלה בתסמינים, צמחי המרפא והשמנים האתרים אינם מכילים מרכיבים העלולים להזיק לבריאות. חשוב לדעת שלכל אחד מהצמחים ומהשמנים יש תכונות המיוחדות לו ,אך בדרך כלל, שילוב של מספר צמחים או שמנים, מעצים את השפעתם הרפואית. השימוש בצמחי מרפא הוא על ידי כמוסות או במיצוי צמחי. השימוש בשמנים אתרים נעשה על ידי מריחה והרחה.
לאינדקס החורף של צמחי מרפא ושמנים אתריים כנסו כאן

הורדת חום בדרך הטבעית
תרופות מורידות חום כדוגמת האקמול מכילות פרצטאמול. תרופות אלה במינונים גבוהים ובשימוש תכוף ולאורך זמן יכולות לגרום לנזק בעיקר לכבד. הורדת חום בדרך הטבעית מהירה יותר ואינה פוגעת בבריאות. להורדת חום בדרך הטבעית מומלץ להשתמש באמצעים הבאים:

שימוש בחומץ טבעי או חומץ תפוחים:
א. יוצקים בקערה כמות שווה של מים וחומץ, לטבול זוג גרביים בתערובת, לסחוט מעט ולגרוב לחולה. על הגרביים האלה גורבים עוד זוג גרביים יבשות ואם צריך עוד זוג. להוריד כשהגרביים מתייבשות.
ב. מערבבים בקערה כמות שווה של חומץ ומים. משכיבים את החולה על מגבת גדולה, ומשפשפים את התערובת בתנועות זריזות על כל חלקי הגוף-כל פעם חושפים איבר אחד. מטפלים, מלבישים וממשיכים לאיבר הבא. אפשר להתעכב בכפות הרגליים ולעסות היטב. אפשר גם להניח רטייה קרה מהתערובת הנ"ל על המצח.

עיסוי אגודלים:
לעסות את אגודלי החולה באמצע בתנועות סיבוביות לפחות 5 דקות.

שמנים אתריים:
מערבבים שמן לבנדר, עץ התה ומים ביחס של 2 טיפות שמן לבנדר 2 טיפות שמן עץ התה ½ ליטר מים ומניחים קומפרס קר על המצח.

תזונה בזמן מחלה
השלב האקוטי של המחלה מאופיין בחוסר תיאבון. הסיבה לכך היא שלעיכול המזון נדרשים משאבי אנרגיה עצומים שבזמן המחלה מופנים לטיפול ולמיגור המחלה. מומלץ אם כך, לא לאכול וגם לא להאכיל. אל דאגה, סימן בדוק לשלב ההחלמה הוא חזרתו של התיאבון. לעומת זאת, חובה להקפיד על שתייה מספקת. מים, ו/או תה צמחים בתוספת לימון, גי'נגר ,קינמון .
התזונה המתאימה לזמן המחלה היא תזונה קלה ביותר-מרק ירקות או מרק עוף צח ומיצי ירקות.

מנוחה:
כדי להבריא ולהחלים לגמרי חייבים לאפשר מנוחה לגוף. מנוחה בזמן מחלה מונעת שחיקה של כל המערכות ומחזקת את מערכת החיסון. והכוונה מנוחה ממש- שכיבה במיטה תוך הימנעות מפעולות הדורשות אנרגיה, או כאלה הגורמות ללחץ .

איוורור הבית וחדר החולה:
נחוץ לטיהור החלל מחיידקים ווירוסים ולהחלמה מהירה.

מקלחת חמה וסאונה:
האדים החמים בטמפרטורה גבוהה מקשים על הישרדות הווירוסים.

לחלקו השני של המאמר
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה