close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרויקט ייחודי בציונות הדתית- כיתה לליקויי למידה

בן שאוליא סיוון, תשעא13/06/2011

ישיבת "למרחב" בפתח תקווה בראשות הרב גולן דיעי תקים כיתת חינוך מיוחד בתוך הישיבה כשהדגש יהיה על אווירה תורנית לתלמידים שילמדו בכיתה זו.

הישיבה התורנית תיכונית "למרחב" בפתח תקווה, פותחת השנה פרויקט ייחודי בתוך המוסדות התורניים של הציונות הדתית - כיתת חינוך מיוחד תורנית שתהיה משולבת לחלוטין במסגרת הלימודית של הישיבה ותשתתף באופן מלא בדרכו הרוחנית של המוסד. הרב גולן דיעי ראש הישיבה מספר כי "בעבר אמנם קמו מוסדות שעוסקים בתלמידים שיש להם לקויות וקשיי למידה אבל מדובר במוסדות שלמים שעסקו רק בתחום הזה וכתוצאה מכך, עקב הצורך לקיים את המוסד, ויתרו על הרמה התורנית הגבוהה. אנחנו מקימים כיתה מתוגברת עם טיפול פרטני בתלמידים מתקשים שהיא תהיה ממש חלק מהישיבה התיכונית תורנית שלנו וכך התלמידים הללו לא יפגעו ברמתם הרוחנית".
 
לדברי הרב דיעי הדחף האחרון שהוביל את ישיבת למרחב להקים את הכיתה היו בקשות של הורים מכל אזור המרכז. "כל שנה היו הורים שהתחנכו על רמה תורנית גבוהה במשרד משתפים אותי בקשיים ומספרים על מציאות שהילד שלהם- שהיו לו קשיים חינוכיים קשים לא יוכל ללמוד במקום שהוא תורני גבוה והם יצטרכו להתפשר על מוסד דתי אבל עם אווירה פחות תורנית. בעבר נעשו ניסיונות של מוסדות אחרים בעיר לפתוח כיתה כזו. השנה ראינו שבלמרחב יש לנו ארבעה תלמידים עם לקויות למידה והחלטנו להרים את הכפפה הזו. פנינו לפיקוח של משרד החינוך, שמאוד התלהב מהעניין, ופנינו גם לאגף לחינוך מוכר שאינו רשמי בעיריית פתח תקוה, אליו אנחנו שייכים, ומנהל האגף איציק נרתם לעניין ומייד שיתף את כל הגורמים הרלוונטיים בעיריית פתח תקוה "אני רואה בדבר זה שליחות גדולה" אומר איציק.
 
שיתוף הפעולה הזה התבטא בישיבה בעירייה שלקחו בה חלק כל המוסדות התורניים בעיר וכן גם נציגי משרד החינוך והעירייה אותם רתם איציק. "כולנו הסכמנו ללכת על זה וכך החלום שהיה לנו שנים רבות מתחיל להתגשם".

סגן ומ"מ ראש עיריית פתח תקווה והאחראי על החינוך הדתי בעיר מוטי זפט שהיה מעורב בתהליך הקמת הכיתה של החינוך המיוחד אומר בנוגע ליוזמה של הרב גולן כי "גם בציבור החרד"לי היו תלמידים עם קשיים בלימודים כמו שכך הדבר קיים בכל מגזר. אולם עד היום ההורים העדיפו לטאטא את הנושא ולא להתמודד עם הבעיות של התלמידים. עכשיו אחרי היוזמה של הישיבה התיכונית "למרחב" התגייס המנהל לחינוך דתי בעיר ואנחנו יחד עם משרד החינוך פעלנו להקמת המסגרת. מדובר במסגרת שתסייע לילדים בקשיים שלהם תוך כדי כך שהיא תשלב אותם בתוך פעילות בית הספר לחלוטין כך שהם לא ירגישו שונים".
 
סגן ומ"מ ראש העיר מספר כי לקראת פתיחת הכיתה התלמידים שנזקקו לדעת הוריהם לכיתה קטנה עברו אבחון וכך אחרי האבחון הוחלט על הקמת כיתה קטנה שתסייע לתלמידים בתוך בית הספר. "אנחנו פותחים כאן מסגרת מלטפת חמה ומקצועית שתיתן מענה רחב ככל האפשר לתלמידים כך שהם יוכלו להגיע להישגים לימודיים ככל הניתן" הוא אומר ומוסיף "שבהתחלה היו הורים שחששו מהמהלך כי הם לא הבינו את התועלת הרבה שתהיה בו לילדים שלהם. לכן הסברנו להורי התלמידים של הכיתה הזו במה מדובר והם נרגעו והצטרפו למהלך בשמחה".
הגב' בת אל ענזי, המפקחת על החינוך המיוחד מטעם משרד החינוך מספרת בהקשר ליוזמה של הישיבה התורנית תיכונית למרחב כי "עד השנה לא היה מענה בכלל לצרכים של תלמידים כאלו. אני שנים יושבת בוועדות השמה ופרט ולצערי יש תלמידים שבאים מבתים תורניים מאד ולא היה להם מענה לתורניות של המשפחה מצד אחד יחד עם מקום שיוכל להכיל ולקלוט את הילד. אני לא מדברת כאן על ילדים בעייתיים אלא על ילדים בעלי אינטליגנציה רגילה לחלוטין שיש להם קושי לימודי ורגשי שמצריך טיפול פרטני וכיתה יותר קטנה. לכן כשישיבת למרחב שהיא מוסד חם שנלחם לסייע לכל ילד לקחה על עצמה את הקמת הכיתה ממש שמחתי. קיימנו ישיבה גדולה של כל הגורמים העירוניים והארציים והחלטנו להקים יש מאין. מדובר במוסד שעד היום לא היה קיים בציונות הדתית כשמדובר על אוכלוסייה תורנית מאד ולא על מקום רגיל".

המפקחת מספרת כי משרד החינוך יחד עם העירייה והישיבה התיכונית תורנית נמצאים בעיצומם של ההכנות לפתיחת הכיתה בשנה הבאה כשהדגש יהיה שילוב ככל האפשר בכיתות הלימוד הרגילות. "התלמידים יצאו רק מחלק מהשיעורים ובשאר הזמן ילמדו בכיתות האם הרגילות ויזכו לתמיכה רבה" אומרת המפקחת. בת אל ענזי גם מסבירה בהקשר לטיפול שיקבלו התלמידים כי "היה חשוב לנו לתת להם חווית הצלחה אחרי הרבה שנים בהם הוא הרגישו שהם כישלון. לכן יחד עם הלימודים הרגילים יושם דגש על העצמת התלמידים מבחינה רגשית כדי לרומם את הדימוי העצמי שלהם. הישיבה תיתן להם כלים לחוות הצלחה ומדובר בפריצת דרך משמעותית לתלמידים הללו".

הרב דיעי, גם מציין כי כרגע יש להם בכיתה כשמונה תלמידים ממוסדות "למרחב" וממוסדות תורניים אחרים במרכז שיאפשרו להם להקים כיתה שתרוץ מכיתה ט' עד י"ב. "אתה יודע שמדובר בתקציבים ואנחנו כמוסד נשענים על תקציבי משרד החינוך והעירייה. אנחנו לא בונים על תורמים (למרות שנשמח אם יהיו כאלו) ולכן בדקנו שיש לנו מספיק תלמידים כדי שנתוקצב בהתאם. ברוך ה' שמונה תלמידים מאפשרים לנו להתחיל את המהלך, כשאני מקווה שכשעוד הורים ישמעו על כך הם יצטרפו גם כן ונוכל להגדיל את הכיתה וממילא להשיג גם יותר שעות פרטניות ויותר טיפול".

הרב בעצם מגייס כאן עוד צוות בשביל הפרויקט הזה. זה לא עול כבד על הישיבה?
דווקא בגלל זה בדקנו שאנחנו יכולים כלכלית לקבל ממשרד החינוך ומהעירייה (שממש התלהבה והסכימה לעזור, וכך גם כל שדרת הפיקוח במשרד החינוך שנמצאים איתנו בתוך המהלך) את הגב למוסד כזה. רק אחרי שראינו שזה לא רק חלום אלא מציאות יצאנו לדרך והתחלנו לגייס צוות מיומן לפעילות פרטנית עם תלמידים וכן גם להכשיר את הצוות החינוכי אצלנו. אנחנו מאוד לא רצינו שזה יהיה משהו שלא סגור עד הסוף ולא מקצועי ולכן אנחנו עכשיו, בהובלת היועץ של בית הספר נערכים במרץ לנתינת כל המענים האפשריים בתחום הזה.

אריק קיציס יועץ הישיבה התיכונית תורנית "למרחב" מציין בהקשר להכנות עליהם דיבר הרב גולן כי "תמיד היה לנו חלום כזה, היו לנו משפחות שלמדו במוסדות "למרחב" עד כיתה ח', ושהילדים התאימו תורנית להמשיך הלאה, אבל לא התאימו לאינטנסיבית של לימוד עד 20:00 בערב עם המון שעות גמרא ואמונה וגם מקצועות חול. כל שנה הלב שלנו היה נקרע מחדש אל מול הורים שהם בשר מבשרנו ולא יכולנו לתת להם מענה. עכשיו הרב גולן מוביל את המהלך ואנחנו נערכים באופן מקיף להוציא אותו אל הפועל. מדובר למשל על פריסת בחינות הבגרות לאורך מספר שנים כשהתלמידים יזכו להוראה פרטנית ולהקלות. במקביל אנחנו נשלב אותם בכל פעילות הכיתה הגדולה ככל האפשר. כלומר הם יהיו בחלק מהשיעורים בתוך כיתת האם, ביחד ובכל האירועים הבית ספריים וכן ישולבו בכל המקצועות שהם כן יהיו חזקים בהם. כמובן זה מצריך מלאכת מחשבת של בניית חליפה לימודית לכל תלמיד עם מערכת מיוחדת אבל זה בדיוק האתגר שאנחנו מובילים לראשונה בסוג כזה של מוסד תורני".

אריק קיציס מוסיף כי "הכוח המרכזי שדחף אותנו להגשים את החלום היה השטח. נכון שלנו כמוסד היה תמיד רצון כזה. אבל עכשיו באו מספיק הורים ותלמידים וזה הוביל אותנו לנוע קדימה. המצוקה של השטח התחברה פה עם החלום שהיה קיים תמיד במוסד אצלנו וזה מה שבסוף הוביל אותנו לצאת לדרך הזו שמצריכה הערכות גדולה מבחינה מקצועית, שהרי מדובר באנשי צוות מומחים בתחומי התרפיה הרגשית וכו' ".

הרב גולן מסביר בהקשר לכיתה החדשה כי "אמנם יש מקומות אפילו תורניים שהחלו לצעוד בכיוון הזה אבל אף מוסד תורני אליטיסטי ששם דגש על רמה תורנית גבוהה לא פתח עדין כיתת חינוך מיוחד. אנחנו מאמינים שהחינוך שלנו אמנם גבוה אבל הוא לא חינוך מתבדל אלא כזה שמכיל את כל המשפחות התורניות שיש בקהילה שלנו גם אם מדובר בתלמידים שמתקשים לימודית. זה ממש חלום שמתגשם" . בסיום דבריו מציין הרב דיעי כי בכיתה עדיין יש מקום לעוד מספר תלמידים והוא מזמין משפחות שרוצות חינוך תורני ברמה גבוהה ויש להם ילד ברמה המתאימה אלא עם קשיים לימודיים לפנות אל ישיבת "למרחב" בפתח תקווה.
על כך מוסיפה המפקחת של החינוך המיוחד בת אל ענזי כי "אנחנו יוצאים כאן למהלך חינוכי ראשוני מסוגו בכל הארץ. זה המקום התורני הראשון שהרים את הכפפה ואני מקווה מאד שאחרי שישיבת למרחב יצאו לדרך עוד מקומות תורניים בשאר האזורים בארץ יצטרפו ויפתחו כיתות כאלו הן במוסדות יסודיים והן במוסדות על יסודיים. זה צו השעה וזה ממש קבוצת תלמידים שלא היה להם מענה עד היום ושנפלו לצערי בין הכיסאות".

***

קצת על ישיבת "למרחב"
הישיבה התיכונית למרחב, הוקמה לפני 10 שנים והציבה לה מטרה לחנך את תלמידיה להתגדלות בתורה ויראת שמים המזרימים כוחות לכל מערכות החיים. בראיית הישיבה הבסיס לבנין זה של יראת שמים המדריכה את כל כוחות החיים הוא העמדת הקודש במרכז בדגש על עבודת ה', מידות טובות ודרך ארץ. העיסוק בבנין הרוחני משולב בכל פעילויות הישיבה, במסגרות רבות ומגוונות, הבנויות על קשר אישי עם הרמי"ם. בישיבה מושם דגש גדול על העמל בתורה של התלמידים. לימודי הגמרא בישיבה הם ברמה של עיון ישיבתי אינטנסיבי מעמיק המאפשר הבנת יסודות הסוגיה, שיטות ראשונים מרכזיות והתפתחות בלימוד תוך שימת דגש מרכזי על העמל וההשקעה בלימוד ולא רק על ההישגים. בנוסף לכך יש בישיבה דגש על לימודי תיכון וזאת מתוך מטרה לחמש את הנערים גם בכלים המתאימים לפעול בכל מערכות החיים במדינת ישראל. לימודים אלו הינם במתווה של לימודים למתן תעודת בגרות מלאה (3-5 יחידות במתמטיקה, 4-5 באנגלית ומגמות).
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה