close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הרב אבינר- הרבנים שהתירו חברה מעורבת הם שוליים

אסף גולןטו סיוון, תשעא17/06/2011

בראיון ל"מקור ראשון" קובע הרב שלמה אבינר שאין רב מהשורה הראשונה בעם ישראל שמתיר חברה מעורבת. לדבריו הרבנים שמתירים מכופפים את ההלכה בפני המציאות במקום לתקן את המציאות

הרב שלמה אבינר תוקף בראיון ל"מקור ראשון" את הרבנים הציונים דתיים שמתירים חברה מעורבת ואומר שמדובר בקבוצת רבנים שוליים שאינם מייצגים את הזרם הרוחני המרכזי בפסיקת ההלכה בעם ישראל. לדבריו "הדרישה להפריד בין נשים וגברים היתה של הרמב"ם שכתב כי יש להרחיק מאד, מאד. אחרי הרמב"ם פסק כך השו"ע וזה מופיע אפילו בקיצור שו"ע. מעבר לכך זו העמדה של כל פוסקי ההלכה הגדולים לאורך הדורות. כל אלו שטוענים אחרת הם מיעוט קטן של רבנים שכלל אינם מהשורה הראשונה של הרבנים והפוסקים בדור שלנו. לכן רבנים אלו כלל לא רלוונטיים הלכתית". הרב אבינר גם מוסיף בעניין זה כי הטוענים שהמציאות היא מעורבת ויש להשלים עם חוסר היכולת להפריד את המינים במציאות מכופפים את ההלכה במקום לתקן את המציאות. "נכון המציאות היא שיש יצר הרע של משיכה בין נשים לגברים. זה לא משהו חדש אלא תופעה אנושית של אלפי השנים האחרונות. כלומר זה לא משהו חדש שרק אנחנו מתמודדים איתו אלא זו תופעה שהיתה קיימת תמיד ובני האדם התמודדו איתה. כאן אני רוצה לציין שלמרות שזו תופעה ישנה מאד הקדוש ברוך הוא שברא את העולם רוצה שנחיה חיי צניעות ותהיה הפרדה בין נשים לגברים. אז יש אנשים וגם פוסקי הלכה שוליים שאומרים שכיוון שיש סתירה בין היצר והמציאות להלכה אז נכופף את ההלכה למציאות וזו אינה דרכנו. אנחנו מחנכים לתיקון המציאות על פי הכללים שנתן לנו ה' בהלכה".

כנגד הדרך של הרב יש שיטענו כי בדרך זו נשים וגברים לא ידעו להתחתן בלי שהם יכירו אחד את השני. חמור מכך יש שטוענים כי העיסוק הרב בצניעות מחפיץ את האישה ורק ייוצר בעיות הלכתיות וגישה סוטה לנשים. איך הרב מתמודד עם הטענות הללו?
קודם כל הטענה להחפצה של האישה לעשייתה חפץ היא מנוגדת לחלוטין למהלך של הפוסקים וחז"ל. פוסקי ההלכה אסור עירוב וראייה של הנאה לאישה בגלל שהיא לא חפץ. כלומר זו טענה שממש מנוגדת לכיוון הרוחני של חז"ל וזו טענה שאינה נכונה. מעבר לכך הטענה שבהפרדה בין נשים לגברים יש פגיעה ביכולת של הצעירים להתחתן היא ממש מנוגדת למציאות בשטח. אם נבחן את הקבוצה הכי מפרידה בעולם שלנו קרי את החרדים אנחנו נראה שאצלם יש את אחוז הנישואין הכי גבוהה וכי יש מעט רווקים שנותרים רווקים עד גיל מאוחר. אגב ככה זה גם בנוגע לאחוז גירושין קטן מאד שקיים בחברה הזו. לעומת זאת בחברה שלנו דווקא ככל שהעירוב גדל כך נוצרת מציאות של רווקים ורווקות מבוגרים. המקומות שמוגדרים כביצה ששם יש רווקים ורווקות רבות היו לפי הטענה של הדוגלים בעירוב צריכים לייצר מצב של כמעט אפס רווקים אבל זאת לא המציאות. באותו אופן בחברה שלנו ואף יותר בחברה החילונית יש אחוז גירושין גבוהה מאד. אם נלך באותו אופן ונבדוק חברה מאד מאד מעורבת כמו החברה הניו יורקית אנחנו נראה ששם יש אחוז גבוהה מאד של רווקים ורווקות מאוחרים וכן ב15 השנים הראשונות של הנישואין יש שם 75 אחוזי גירושין. זה מראה שכל הטענה כי ההפרדה פוגעת ביחסים בין המינים אין לה כלל על מה להישען.

בהקשר לבעיות הרווקות והנישואין בזמן האחרון קובע הרב אבינר כי הבעיה המרכזית היא דווקא האגואיזם וההחפצה של הנשים. "נכון קיימת בימינו בעיה בזוגיות ובתא המשפחתי שצריכה התמודדות וטיפול. פסיכולוגים אמריקניים חקרו את הבעיה והם גילו שהאגואיזם המערבי בו אנו חיים אחראי לתופעה הזו. אנשים מתרגלים שכל החיים סובבים סביב האגו שלהם וגם הקשר בין האיש והאישה הוא רק למימוש הנאות. כך נוצרת מציאות של צעירים שנפגשים ונהנים זה בחברת זו. צורת ההנאה הזו אין לה שום קשר לעולם של הנישואין ולוויתורים הרבים שזוג נשוי צריך לעשות. לכן הצעירים הללו דווקא בגלל הקשר שלהם לא מסוגלים לקיים מערכת של נישואין שהיא כלל לא קשורה להנאה אלא לבנייה של זוגיות והיא תהליך של ויתורים הדדיים".
הרב אבינר גם תוקף בנוגע לכך את קבוצת הרבנים שמקילה בנושא העירוב בין בנים לבנות ומציין כי "עדיף היה שאת כל האנרגיות הללו שהם משקיעים בכל מיני חיבורים להתיר חברה מעורבת הם היו משקיעים בטיפול בבעיית הרווקות המאוחרת שהיא ממש אסון וכן היו עוסקים בהדרכת זוגות נשואים. כלומר במקום להשקיע בתכנים אמיתיים הם משקיעים בדברים שאינם לפי ההלכה המקובלת בעם ישראל".

בכל זאת הרי יש מצבים שאי אפשר להפריד למשל ברחוב ?
גם למצבים כאלו יש התייחסות בגמרא ובחז"ל. למשל כשיש דרך שיש בה מראות לא צנועים אז חז"ל כבר קבעו שאם יש דרך אחרת אז זו רשעות ללכת בדרך עם המראות הלא צנועים אבל אם אין דרך אחרת אז חז"ל אמרו לאדם שישמור על עיניו וילך. כך גם בחופה אי אפשר שבחתונה הכלה לא תהיה אז לכן היא מכסה את פניה בהינומה. כלומר אנו רואים שיש בחז"ל התמודדות עם מצבים כאלו ואין את האמירה שאין מה לעשות וחברה מעורבת היא דבר בריא. אגב אפילו בהלוויה של משיח בן יוסף המתוארת במסכת סוכה ששם זה יהיה מצב של צער גדול ולא יהיה יצר הרע בכל זאת חז"ל קבעו שההלוויה הזו תהיה נפרדת. כלומר אנחנו רואים עד כמה חז"ל ראו בהפרדה נושא עקרוני.

בסיום דבריו מקריא הרב אבינר את דברי הרב קוק במאמרי הראי"ה שקבע כי "ההשתדלות למנוע את תערובת המינים בקיבוצים (בקבוצות אנושיות א.ג.) היא חוט חורז במהלך התורה. "זו היא דרך ההלכה הקבועה" מסכם הרב אבינר.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה