close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דיור מוגן יכול לתת למבוגרים עצמאות ורווחה

רבקה פרידמן-בגנוג תמוז, תשעא05/07/2011

דיור מוגן פותח את האפשרות לחיים בקהילה תומכת ואכפתית ומאפשר לאנשים מבוגרים להמשיך לחיות את חייהם במלואם, בלי לוותר על העצמיות ועל העצמאות שלהם, ובלי להפסיק לעסוק במה שחביב עליהם.

על החשיבות הרבה שיש לתנאים ש דיון מוגן לאוכלוסיה המבוגרת ניתן ללמוד מתוך דוח של ועדת הביקורת בבריטניה. גוף זה משמש כ”כלב שמירה” עצמאי שמספק מידע חשוב על איכותם של השירותים הציבוריים. כדי לשפר שירותים אלה ולהבטיח שהשירותים אכן מצדיקים את התקציב שהוענק להם, מספקת הועדה המלצות מעשיות ועוקבת אחר ההוצאות הכספיות. אחד הנושאים בהם עסקה הועדה הוא השירותים הציבוריים שמוענקים לאנשים המבוגרים בחברה.
 
לפי הדוח של הועדה, אנחנו חיים היום בחברה מתבגרת בה אנשים חיים זמן רב יותר ואיזון האוכלוסייה משתנה. לראשונה, יש יותר אנשים בבריטניה מעל לגיל 60 מאשר ילדים מתחת לגיל 16. לעומת העבר, היום רוב האנשים המבוגרים יכולים לצפות קדימה לשנים רבות של חיים בריאים לאחר שיצאו לפנסיה. החברה שלנו הופכת למגוונת יותר והיא מצפה לקבל יותר מהשירותים הציבוריים.

לשינוי בהרכב האוכלוסייה ולעמדותיה של קבוצת המבוגרים יש השפעה עמוקה על השירותים הציבוריים.
אנשים מבוגרים זקוקים לסביבה שבה יוכלו לעצב ולחיות את חייהם במלואם, כל עוד הדבר אפשרי. האתגר שעומד בפני קהילות ורשויות הוא לעזור לאנשים מבוגרים להישאר בריאים ופעילים ולעודד את תרומתם לקהילה. רשויות צריכות לקחת אחריות ולהשקיע בהזדמנויות ובשירותים לאנשים מבוגרים; לראות בהם אזרחים מלאים שמהווים משאב לחברה, ולא אנשים שתלויים בחברה. גם לאלה שבריאותם החלה להתערער מגיע ליהנות מחיים מלאים עד כמה שאפשר, ומוטל על החברה למצוא דרכים חדשות כדי לתמוך בהם.

אבל, בגלל שאנשים מבוגרים נתפסים על ידי רבים כתלויים וכשבריריים, ולא כאזרחים שיש להם מה לתרום, התגובה של השירותים הציבוריים היא לעיתים קרובות מוגבלת למדי.

שירותים לאנשים מבוגרים מתמקדים בעיקר במגוון צר של שירותים שתומכים בפגיעים ביותר בעיתות מצוקה; לאנשים מבוגרים מתייחסים כאל "בעיה סוציאלית". למעשה, בכל רגע נתון, רק 15% מהאנשים המבוגרים נמצאים בקשר מיידי עם שירותי טיפול; בינתיים הרוב המכריע מקבל תשומת לב מועטה. כתוצאה מכך אנשים מבוגרים ומטפלים מרגישים דחויים, חשים שמתעלמים מהם. כיוון שלא ננקטות פעולות מקדימות שימנעו משברים, נוצר מצב שבו אנשים נדחים אל מחוץ לחברה, במקום להיכלל בתוכה – מצב זה מגביר את הלחץ על השירותים הציבוריים.

אנחנו זקוקים לשנוי מהותי ודרמטי בדרך שבה אנו תופסים אנשים מבוגרים – מתלות וחסר, לעצמאות ורווחה. המבוגרים ברורים מאוד לגבי מה פירושה של עצמאות בשבילם, ומהם הגורמים שיעזרו להם לשמור עליה. המבוגרים מעדיפים שהבחירה בדרך בה יחיו את חייהם תהיה בידיהם. התלות ההדדית היא מרכיב מרכזי ברווחתם של אנשים מבוגרים; חשוב להם לתרום לחיי הקהילה ושתרומה זו תוערך ותוכר. הם זקוקים לנוחות, לבית בטוח, לשכונה בטוחה, לחברויות, ולהזדמנות ללמוד, לבלות שעות פנאי איכותיות וליכולת לצאת. הם זקוקים להכנסה הולמת, וליכולת להישאר פעילים ובריאים.

אנשים מבוגרים רוצים שתופסק האפליה. הם רוצים להיות מעורבים בקבלת החלטות בשאלות שמשפיעות על חייהם ועל חיי הקהילה שבה הם חיים. הם גם רוצים שהשירותים יוגשו להם לא כאנשים מבודדים מהחברה, אלא באופן שמכיר בהשפעה הקולקטיבית של השירותים הציבוריים על חייהם.

לתגובת השירותים הציבוריים לאג'נדה של אנשים מבוגרים יש תפקיד מרכזי. הגישה צריכה להיות מעבר להענקת שירותי טיפול, ועליה להתמודד עם הגורמים שאותם רואים אנשים מבוגרים כמרכזיים בחייהם.
יש רשויות שכבר היום משתמשות בהנהגת הקהילה ועובדות עם אנשים מבוגרים ועם ארגונים אחרים, כמו עמותות של מתנדבים – על מנת לשפר את חייהם של אזרחים מבוגרים.

הדוח מציע דרכי פעולה לגופים ציבוריים ומסגרת עבודה לפי הגישה המתאימה לאנשים מבוגרים. הדוח יכול להיות לעזר רב לכל מי שמעורב בתכנון מגוון השירותים הציבוריים שניתנים לאזרחים, על מנת לבנות קהילות שתומכות באנשים מבוגרים ומאפשרות להם חיים פעילים והגשמת חייהם במלואם.

באדיבות בית גיל פז - דיור מוגן באזור השרון
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה