close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הרב אבינר: היוזמה להתרת נשיאת שתי נשים היא טעות קשה

אסף גולןח תמוז, תשעא10/07/2011

הרב שלמה אבינר תוקף בחריפות את הרבנים שפרסמו בעלון השבת 'שבת בשבתו' שמותר לשאת שני נשים וקובע כי חלק נכבד מהגברים לא מצליחים לחיות חיי נישואין מושלמים אפילו עם אישה אחת

הרב שלמה אבינר התייחס אתמול למודעה שפורסמה בעלון השבת 'שבת בשבתו' שקראה להכשרת נישואי גברים לכמה נשים ותקף אותה בחריפות רבה. לדבריו "עוד לפני בכלל שאנו נכנסים לדיון ההלכתי, בשאלה האם חל היום חרם דרבנו גרשום או לא והאם החרם חל על עדות המזרח או אנשי ארץ ישראל, יש לקבוע בצורה חד משמעית כי היוזמה הזו היא לא טובה. הרי אנו רואים אפילו בתורה אצל גדול העולם אברהם אבינו שהנישואין לשתי נשים, שבמקרה שלו היה להם טעם, יצרו בעיות וקשיים. כך הדבר גם אצל יעקב אבינו שנשא את רחל ולאה. כלומר כבר במקרים המתוארים בתורה אצל אבות האומה אנו רואים עד כמה המציאות הזו בעייתית. ועכשיו יש אנשים כאלו שרוצים ללכת ולהתיר נישואין כאלו באופן רגיל דבר שהוא הרס. הרי גברים רבים לא מסתדרים עם אישה אחת והם אלימים כלפיה. ומעבר לגברים האלימים יש רבים שגם לא מתייחסים טוב לנשותיהם ומתעלמים מהם או לא מספקים את כל צרכי הנשים. לכן עד שאנחנו בכלל מתמודדים הלכתית עם רעיון כזה אנחנו צריכים לדעת מה המציאות והיא שכיום גברים רבים מאד כלל לא מקיימים את החובות הכי בסיסיות בזוגיות שלהם".

מעבר לטענה זו קובע הרב אבינר כי לא בונים הנהגה ציבורית על יוצאי דופן. "אני יוצא כאן נגד הרעיון להפוך את הנישואין הללו למשהו מקובל. על זה אני אומר כי מדובר בטעות. ברור שלעיתים יש מצבים ויש להם התייחסות הלכתית שבהם מותר לשאת אישה שניה אבל לא בונים הנהגה ציבורית על המצבים המיוחדים" קובע הרב אבינר.

הרב אבינר מתייחס גם לנימוקים של הקוראים להתיר את ריבוי הנשים בגלל הבעיה הדמוגראפית וקובע. "אנחנו לא מולידים ילדים בשביל להתמודד עם הבעיה הדמוגראפית. חס וחלילה לומר דבר כזה בכלל. כשאנו מולידים ילד זה כי אנו רוצים את הילד הזה ושמחים בו. אישה ובעלה מתוך אהבה רוצים ילד ומשקיעים בו את חייהם. זו הסיבה להבאת ילדים. כמובן שאחר כך לילד יש משמעות גם במישור הלאומי הדמוגראפי אבל חס וחלילה לומר שזו הסיבה להבאת ילדים לעולם. בכלל אלו שרוצים להתיר משתמשים גם בעוד שני טעמים. הראשון הוא שבכך ייווצר פתרון לבעיית הרווקות המבוגרות בעם ישראל. ובכן מול הטענה הזו אני רוצה לומר שיש גברים רווקים או אלמנים וכן גרושים שלא באשמתם שניתן להתחתן איתם. הבעיה לדעתי היא בכלל לא בריבוי הרווקות אלא בבררנות של אלו שמתחתנים מאוחר. למשל אלי הגיעה מישהי שנפגשה עם בחור ירא שמיים שמצא חן בעיניה הבעיה היחידה היתה שהוא חב"דניק והיא דתייה לאומית. אמרתי לה שבגיל שלה היא צריכה להתחתן וזה שהבחור חב"דניק זו כלל לא בעיה. ההפך הוא הנכון כלומר אם הוא ירצה שהיא גם תהיה חב"דניקית אז בשביל להקים בית נאמן בעם ישראל זה מה שהיא צריכה לעשות".
 
הרב אבינר גם מתייחס לטענה שנישואין לאישה שנייה מונעת מהגברים חטאים. בהקשר לכך אומר הרב אבינר כי "גברים כאלו צריכים להתבייש בעצמם. בכלל כי החשיבה שהאישה צריכה לספק את יצירי הגבר היא חשיבה מגונה. כל יסוד קשר הנישואין הוא חברות עמוקה בין איש לאישה שיש בה אהבה ורעות וגם קשר גופני אבל הקשר הזה הוא כלל לא הנקודה המרכזית בקשר. אוי ואבוי למי שתופס את הקשר עם אישה כדרך למימוש יצרים, אדם כזה צריך להתבייש".

ש: אבל בתימן היו מציאויות של שתי נשים ?
ת: נכון בתימן היתה תופעה כזו אבל זה עדיין לא אומר שהנשים היו מאושרות והתאים המשפחתיים האלו היו מוצלחים. ככלל אני קובע כי אדם יכול בקושי לרצות באופן טוב אישה אחת. ואגב הרב צבי יהודה קוק זצ"ל אמר לתלמיד ששאל אותו איך רבנו גרשום מאור הגולה יכול היה לתקן תקנה כזו אל מול הנורמה שהתורה התירה שאפילו התורה כשהיא מדברת על שני נשים היא ישר אומרת האחת אהובה והשנית שנואה. כלומר גם התורה עצמה לא מציגה את המצב הזה כרצוי ואידיאלי.

ש: אלו שרוצים להתיר טוענים שהכל יהיה בהסכמת האישה הראשונה?
ת:כאן אני קובע קטגורית שאף אישה לא מסכימה למציאות כזו. נכון יש נשים שלחצו עליהם או שטפו להם את המוח ועשו להם ייסורי מצפון או לחצים רגשיים אבל מצד האמת בבחירה חופשית מודעת אף אחת לא תסכים למציאות זו. אספר לך בהקשר לכך מקרה שסיפר לי דיין. אדם שהיה נשוי הרבה שנים והיה לו רק ילד אחד בא לבית הדין וטען שאשתו מסכימה שהוא יישא עוד אישה כדי ללדת עוד ילדים. אלא שהדיין סיפר לי שכשבית הדין דיבר עם האישה לבדה היא בכתה. כלומר כל ההסכמה היתה רק בגלל הלחץ והסחיטה הרגשית של הבעל ולא בגלל רצון אמיתי.

בסיכום דבריו מתייחס הרב אבינר גם לטענה כאילו הראשון לציון הרב עובדיה יוסף מתיר בשו"ת יביע אומר ריבוי נשים. "אני רוצה לקבוע כי התשובה של הרב עובדיה ניתנה במקרה שבו היה מדובר באישה לא מתפקדת או בכזו הדורשת ממון רב בכדי להסכים לקבל גט. במקרים כאלו יש פתח לטעון כי החרם לא חל על עדות המזרח או לא חל בארץ ישראל. אבל הרב עובדיה בעצמו כלל לא הזכיר את האפשרות הזו בספרו שובע שמחות וכן אין זכר לעניין בקצור ההלכות שלו. כלומר גם הרב עובדיה יוסף עצמו שבו בעלי היוזמה נתלים כלל לא חלם על אפשרות כזו" מסכם את דבריו הרב אבינר.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה