close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נופלים ברשת הקניות

הרב ד"ר זאב קרומבייב אלול, תשעז03/09/2017

לצד הסכנה מהתמכרות לשימוש באינטרנט, יש פן נוסף שזוכה להתייחסות מועטה יותר: התמכרות לקניות הרשת הווירטואלית

תגיות:

באדיבות השבועון "כפר חב"ד"

רבנים ומחנכים עוסקים רבות בשנים האחרונות בנזקים האפשריים של הטכנולוגיה והאינטרנט. רבות מדובר על הסכנה הרוחנית שעלולה להיגרם, כאשר בני נוער או מבוגרים משתמשים באינטרנט שאינו מסונן. לא לחינם פסקו רבני חב"ד שיש להשתמש רק באינטרנט שאינו מסונן, וכי מי שיכול להימנע לחלוטין מהשימוש באינטרנט, ודאי שעליו להתנתק ממנו.

פן נוסף של האינטרנט זוכה לפחות התייחסות, למרות שגם נזקיו לא קטנים. מדובר על השינוי שהרגלי הקניה שלנו עברו כתוצאה מהשימוש הנרחב של הקניה באינטרנט. בעבר, אנשים היו יותר מצומצמים מבחינה כספית, והתקשו מאד להתמודד עם הדרישות הכספיות של החזקת משפחה. בדורנו המצב הכלכלי של משפחות רבות די טוב, ודברר מאפשר להן לקנות יותר מאשר רק את הצרכים ההכי ההכרחיים שלהן. חלק מהדברים שאנו קונים אינם דווקא כאלו שאי אפשר להסתדר בלעדיהם. לפעמים אנו לא קונים דברים כדי לספק את הצרכים ההכרחיים של המשפחה, אלא כדרך לתת מענה לצרכים הנפשיים שלנו.

איך אנו יכולים לדעת שהקניות שאנו קונים נהפכו לבעיה? איך יכולות קניות להיפך לבעיית התמכרות? לשם כך צריך להבין קצת את הנוירולוגיה של ההנאה ושל ההנעה. במחקרים שנערכו נמצא שעבור אנשים מסוימים חווית הקניה מעוררת את אותו המרכז במוח שמעורר שימוש בחומרים אסורים. יש אזור במוח שלנו שממונה על התנהלות מסודרת, שליטה העצמית, וקבלת החלטות מחושבות. האזור הזה במוח נקרא "קליפת המוח הקדם מצחית" (Prefrontal Cortex). כמו ששמה מעיד עליה, הקליפה הזו נמצאות באזור המצח. מחקרים הראו שאצל אנשים שעסקו בקניות אימפולסיביות היו שינויים בפעילות בקליפה הזו שדמו לשינויים שהיו במוחות של משתמשים בחומרים אסורים. השינויים האלו תרמו לחוסר היכולת של אנשים לשלוט על הדחף לקניות. אצל אנשים מסוימים, עצם המחשבה על קניות מעלה את הריכוז של חומר כימי במוח (נוירוטרנסמיטר) בשם דופמין שאחראי על ההנאה. מעניין שהעלייה ברמת הדופמין לא חלה בזמן הקניה עצמה, אלא דווקא במהלך ההתעסקות בבחירת הדברים לפני הקנייה. דבר זה עשוי להסביר את ההנאה הרבה שיש לפעמים מעצם השוטטות בחנויות או באינטרנט, עוד טרם הקניה. יש כאלו המבלים שעות אין סופיות כשהם משוטטים בחנויות או באינטרנט ובודקים ומחפשים מה לקנות. פעמים רבות, ההנאה שיש לפני הקניה מעצם המחשבה על הקניה, יותר גדולה מההנאה שיש לנו כשאנו קונים את הדבר. כאשר אנו שמים לב שזה המצב, כדאי לבדוק אם לא התחלנו להתמכר לקניות. יש הבדל גדול בין קניה בחנות בקניון ובין קנייה באינטרנט בגלל הזמינות הרבה של הקנייה באינטרנט. האפשרות לקנות באינטרנט קיימת בכל שעה של היום או של הלילה. גם המבחר שהאינטרנט מציע גדול לאין ערוך מהמבחר בקניון הכי גדול. הזמינות העצומה של הקניות באינטרנט תרמה רבות להתמכרות של אנשים לקניות.

איך אפשר לדעת מתי קניות נהפכות לבעיית התמכרות? הסימנים להתמכרות כוללים בין השאר, קניות של דברים רבים שמתברר שאין בהם צורך, השקעה של שעות רבות מאד בשיטוט באתרי קניות, קניות שיוצרות בעיה כלכלית, קניות שהן מעל ומעבר ליכולות הכספיות של המשפחה, העדפה של קניות על פני אירועים משמעותיים אחרים בחיים, רגשות אשמה בעקבות הקניות, קניות שתופסות נתח בלתי פרופורציונלי בחיים, התרגשות גדולה מעצם המחשבה על הקניה, קניות שגורמות להתנתקות מהמשפחה ומהחברים, קניות שנערכות כדי לתת מענה נפשי לרגשות מדכדכים, ועוד.

נשאלת השאלה, מה גורם לאנשים מסוימים להתמכר לקניות בקניון או לקניות באינטרנט? התשובה לשאלה זו מאד מורכבת, ואלפי חוקרים בכל העולם מחפשים לה תשובה. התמכרות היא התנהגות שיש לה סיבות רבות ושונות. בכל אופן, אתייחס לאחד הצדדים של בעיית התמכרות, שכנראה אופיינית לרוב המכורים למיניהם. אחד הדברים שאופייניים למכורים הוא שיש להם יחסים בין אישיים לקויים. קשה לקבוע, האם ההתנהלות של המכור או המכורה היא זו שהובילה לבעיה ביחסים הבין אישיים, או שהבעיה ביחסים הבין אישיים גרמה להתנהגות של המכור. דבר אחד ידוע, שכאשר מישהו מכור לקניות, או לכל התנהגות אחרת, שיפור ביחסים הבין אישיים שלו יעזור מאד להחלמה מההתמכרות.

המשך בעז"ה בכתבה הבאה.
להערות: [email protected]m

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה