close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

משימות, הפעלות ודיונים משפחתיים לשבת זכור ולחג הפורים

הרב יוני לביאיא אדר, תשעז09/03/2017

מקבץ מהיר ועשיר של הפעלות, משחקים, חידות וסיפורים למשפחה לקראת פורים ושבת זכור

תגיות:
הפעלות קבוצתיות
* מי האיש – לוקחים פתקים ועל כל אחד מהם רושמים שם של דמות מן המגילה. שמים בשקית ומערבבים וכל אחד מן המשתתפים שולף פתק. עליו להציג לכולם את הדמות דרך פנטומימה בלבד והשאר ינסו לנחש במי מדובר.

* והרי החדשות – מְדַמִים מהדורת חדשות אותנטית המדווחת על אירוע/ים מהמגילה. למשל: סילוק ושתי, בחירת אסתר, ניסיון ההתנקשות במלך וכדו'. בוחרים קריין מגיש, כתב מהשטח, פרשן, ראיון עם דמויות מהסיפור וכן הלאה.

* בית המשפט – מעלים לדיון נושא מן המגילה. בוחרים מתנדבים לתפקיד עורכי הדין בצד התביעה, ההגנה וחבר המושבעים. נושא לדוגמא: האם מרדכי פעל נכון כאשר עמד בהפגנתיות מול המן למרות שסיכן בזה את עצמו ואת כלל ישראל?!

* טעות לעולם חוזרת – המשימה: לחבר קטע המתאר התרחשויות במגילה או מונולוג של אחת מן הדמויות, ולשתול בו כמה שיותר טעויות, דקות ונסתרות ככל האפשר. מקריאים לקהל את הקטע ועליו לזהות את הטעויות.

* מצא את הטוב - בוחרים אחת מן הדמויות הבאות מתוך המגילה ומחפשים מה אפשר ללמוד ממנה לטובה: ושתי, בגתן ותרש, זרש, המן, חרבונה. כשמניחים רגע בצד את מרדכי ואסתר הצדיקים ומתמקדים בכוונה באחרים, עם קצת מעוף ויצירתיות עשויים להתגלות דברים מפתיעים ויפים...

* סיפור לסירוגין – שניים או שלושה משתתפים צריכים לספר יחד את סיפור המגילה כשכל אחד אומר מילה אחת בלבד. הראשון מתחיל במילה ראשונה (למשל: לפני), השני ממשיך (הרבה), השלישי (שנים), ושוב הראשון (בשושן) וכן הלאה. עליהם לעשות את זה במהירות האפשרית ולאלתר תוך כדי...

שאלות למחשבה ודיון
1. במה פורים הזה שונה אצלכם מפורים שעבר?

2. מה הייחודיות של פורים משאר החגים?

3. מה הייתם רוצים לקחת מפורים השנה?

4. מה התחפושת הכי מקורית/הזויה/מתוחכמת שנתקלתם בה?

5. לשבת 'זכור' – מהו הזיכרון הכי חזק שלכם משנות בית הספר היסודי? מהתיכון? האם ניחנתם בזיכרון טוב? האם אתם מכירים שיטות שיכולות לייעל את יכולת הזכירה? לוּ היו מציעים לכם במתנה זיכרון מושלם שאינו שוכח דבר לעולם –הייתם לוקחים את המתנה? האם יש יתרונות ב'שיכחה'?

6. לעמוד על שלך - "וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה" (אסתר ג,ב) – איפה עובר הגבול בין לעמוד על שלך ולהתעקש על עקרונותיך לבין התחשבות בסביבה ובאילוצי הנסיבות? דילמה מן החיים: הוזמנת יחד עם כל החבר'ה מהמשרד לחגוג יום הולדת לבוס במסעדה יוקרתית. אתה מגיע ומגלה שהיא לא כשרה. מה תעשה? תסתובב ותחזור הביתה? תשב עם כולם ותשתה קולה מפחית? אם גילית את זה יום לפני האירוע – האם התשובה תהיה שונה?

7. מסכות ותחפושות – לא רק ילדים אוהבים להתחפש אלא גם מבוגרים. ולא רק בפורים אלא כל השנה. אילו סוגים של תחפושות אתם מכירים מהעולם האמיתי? האם יש פער בין איך שאנשים מבחוץ מכירים אתכם לבין איך שהקרובים אליכם מכירים אתכם? למה? האם הבגדים, המקצוע, אזור המגורים שלנו הם חלק מתחפושת שעטינו על עצמנו או משקפים את האני האמיתי שלנו? האם אתה שמרגיש שהסובבים אותך מכירים אותך באמת? האם אתה מכיר את עצמך באמת?

8. "מה לעשות לאיש אשר המלך חפץ ביקרו?" – עד כמה אתם נוהגים לפרגן ולשבח אנשים? כמה מחמאות נתתם ביממה האחרונה? מה המחמאה האחרונה שקיבלתם? איך הרגשתם כשזה קרה?

9. מה עומד מאחורי המנהג להתחפש בפורים? האם זה מתאים ליהדות שכל כך מטפחת את מידת האמת והיושר ומחנכת לכך שאתה צריך להיות אתה עצמך ולא מישהו אחר?!

10. "והשתייה כדת" – תמוה מכל הוא המנהג להשתכר "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" - השכל מנוטרל ואפילו הדבר המרכזי ביותר בסיפור המגילה מתבלבל. מה הסיבה להתנהגות כל כך חריגה, מוזרה, ו'לא יהודית'?

וקצת על המגילה עצמה
א. לעקוף את הבור - מדוע מרדכי אינו מתחמק מראש מן הסיטואציה הבעייתית של היתקלות יומית בהמן הרשע בשער המלך? למה הוא מכניס את עצמו למצב שבסופו של דבר סיבך את כל עם ישראל בגזירת השמדה נוראית?

ב. ההתנקשות – למה מרדכי הלשין על בגתן ותרש שרצו לחסל את אחשוורוש? הרי זו הזדמנות פז מבחינתו להיפטר מהמלך הסורר ולשחרר את אסתר יקירתו הביתה...

ג. הסוד של אסתר - "אין אסתר מגדת את עמה ואת מולדתה כאשר ציווה עליה מרדכי". מדוע התעקש מרדכי על הסתרת מוצאה של אסתר, זו שאלה אחת, אך תמוה עוד יותר איך אחשוורוש הסכים לזה?! הרי אחרי ארבע שנים ארוכות בהן התרחש מבצע הבחירה, מהודו ועד כוש הסתקרנו כולם מי תהיה הזוכה ומאיזה עם היא? כמה מביך אם בסופו של דבר מתברר שהמלך בעצמו אינו יכול לענות על השאלה הזו במלואה כי 'המלכה החדשה לא הסכימה לגלות לו...'. אתם קולטים את גודל הפדיחה?! הרי המלכה הקודמת הודחה בגלל אי-ציות קטן למלך. והנה באה המחליפה שלה וזה רק נהיה גרוע יותר...

ד. כולם בשביל אחד – המן רותח על מרדכי שמסרב לכרוע ולהשתחוות לו. אך גם בשושן העתיקה ידעו לבצע 'סיכול ממוקד'. מדוע לרצות להשמיד עם שלם המונה מיליוני אנשים, רק מפני שאתה כועס על אדם אחד?!

ה. "תבוא מחר" - "יבוא המלך והמן מחר אל המשתה אשר עשיתי להם". למה מחר? מדוע אסתר ממתינה עוד יום? עם ישראל כולו מצוי בסכנת השמדה, וְלַך יש זמן?! האם אסתר תפסה פחד ברגע האחרון והעדיפה לדחות הכול למחר? האם היא חשבה שעוד לילה ישנה משהו?

ו. למה זה מגיע לנו?! – מדוע באה על היהודים גזירה נוראית כזו? האם רק בגלל שהשתתפו במשתה אחשוורוש? לפי פשט המגילה לא ברור בכלל שהיה בו פסול כלשהו.

ז. ולקינוח - מה הקשר בין "אוזני המן" לאוזניים של המן? האם היו לו אוזניים משולשות?...
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה