close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המדריך השלם לבקשת סליחה

הרב יוני לביאכה אלול, תשעד20/09/2014

הספירה לאחור עד יום הכיפורים כבר החלה, והשאלה הגדולה 'איך, לכל הרוחות, אני מצליח לעשות את זה?!', מרחפת באוויר.

תגיות:
סליחה. בסך הכול מילה אחת קטנה, וכמה קשה להוציא אותה מהפה... הרבה אנשים יעדיפו לעלות את עזריאלי במדרגות או לחצות את הכינרת בשחייה מאשר לגשת ולהתנצל בפני מישהו שנפגע ממך. הספירה לאחור עד יום הכיפורים כבר החלה, והשאלה הגדולה 'איך, לכל הרוחות, אני מצליח לעשות את זה?!', מרחפת באוויר. לטובת כל המסתבכים קבלו את המדריך המקוצר לבקשת סליחה.

א. חלק מהחיים. לפני הכול, בואו נירגע. חשוב לדעת שכמה שנתאמץ שאירועים כאלו לא יקרו, הם חלק בלתי נפרד מן החיים. בני אדם רואים דברים אחרת זה מזה, לנפשות שונות רגישויות שונות, ואפילו בין אוהבים קורה לפעמים שפוגעים בלי כוונה. מה שחשוב הוא מה עושים עם זה הלאה.
ב. מחסומים בדרך – הקשה מכולם הוא רגש הכבוד העצמי. נוסף לכך יש החוששים שבקשת סליחה תנוצל בעתיד נגדך ותביא לפגיעה בך. יש אנשים שספגו בילדותם הרבה ביקורת, השפלה וכעס, ומאז סיגלו לעצמם אמצעי הגנה – לעולם לא להפגין טעות או לחשוף תקלה. בבגרותם, מנגנוני ההגנה הללו, ימנעו מהם לפתח אמון בעצמם ובזולתם, שיאפשר להם להתנצל כשטעו. 
המוּדַעוּת למחסומים הנפשיים הללו לא מעלימה אותם, אך היא מגבירה את היכולת להתגבר עליהם.

ג. לדעת איך לבקש. יש אנשים שהסליחה שלהם רק מעליבה. כלל ברזל: אל תנסה להצטדק ובטח שלא להטיף מוסר לשני ("מה אתה נפגע בכלל? מכל דבר עושה עניין. אתה סתם רגיש"). זו אינה התנצלות אלא הוספת חטא על פשע. אתה אמור להרגיע ולפייס אותו ולא להצדיק את עצמך ולהאשים אותו במה שקרה.

ד. עיתוי הבקשה חשוב מאוד. אל תיגש כשהוא עצבני וכועס. המתן לשעת כושר מתאימה.

ה. גם לאחר שעשית את זה - צריך להתאזר בסבלנות. גם אם ביקשת מחילה אין זה מחייב שהשני יסלח מיד. לפעמים הוא זקוק לזמן כדי 'להתבשל' עם הסליחה שלך, וייתכן שצריך לבקש יותר מפעם אחת. הרי אינך יודע מה היה עומק הפגיעה.

ו. אמצעי עזר. אם אתה מרגיש שאינך מסוגל לגשת אליו ולהתנצל, כתוב מכתב. קל יותר לשפוך את המילים אל הנייר מאשר לעמוד פנים אל פנים מול האדם שפגעת בו. יתרון נוסף הוא שהשני יקרא מן הסתם את המכתב כמה פעמים, מה שיעזור לו לקבל את בקשת הסליחה.

ז. גורם שלישי. ניתן להיעזר בחבר משותף שיפנה אליו בעבורך ויעזור להפשיר את הקרח ביניכם.

ח. הביצוע. בניגוד להרבה דברים אחרים בקשת סליחה בפועל קלה יותר ממה שהיא נראית. אחרי שקיבלת את ההחלטה האמיצה לעשות את זה, הביצוע עשוי להיות קצר וקל, ואם הדברים נעשים בצורה כנה ונכונה - התוצאה עשויה להיות שהחיבור והאהבה ביניכם רק יתעצמו והקשר ירוויח בסופו של דבר מכל הסיפור.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה