close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

ידעתם שבסין התמכרות לאינטרנט הוגדרה "בעיה לאומית"?

הרב ד"ר זאב קרומביא חשוון, תשעח21/10/2017

ניתוח עמוק ומרתק של מגמות ההתמכרות לאינטרנט בעולם... עם מבט מיוחד לסין

תגיות:
בעיית ההתמכרות לטכנולוגיה נהפכה לבעיה משמעותית בעולם המערבי, ולא רק בעולם המערבי. באופן מפתיע, מדינה שבה בעיית ההתמכרות לאינטרנט היא בעיה מאד קשה, היא סין. מיליוני בני נוער בסין יושבים מרותקים למסכים שלהם שעות רבות מאד במהלך ימים ולילות שלמים. יש כאלו שכל כך מרותקים לגלישה ומשחקי אינטרנט, עד שהם הפסיקו כל פעילות אחרת. בעקבות חומרת הבעיה, הוגדרה התמכרות לאינטרנט בסין כ"בעיה לאומית". ברחבי המדינה הוקמו מחנות ל"חינוך מחדש" של בני נוער מכורים לאינטרנט. במחנות אלו מונהג משטר צבאי קפדני ביותר, במטרה לגמול את בני הנוער מההתמכרות שלהם לאינטרנט. בכל העולם יש היום מאות מיליוני בני נוער ומבוגרים שמחוברים לסמרטפונים ולאינטרנט שלהם, ושלא יכולים לחיות בלעדיהם. בני נוער ומבוגרים אלו חשים צורך בלתי נשלט להיות מחוברים בכל רגע לעולם הווירטואלי. מומחים טוענים שההתמכרות לאינטרנט פוגעת היום בחברה ובפרט באופן דומה לפגיעה של התמכרות לחומרים.

הדעה הרווחת היא שהתמכרות נובעת מחיפוש תענוג, ושיש אנשים שכל כך עסוקים בתענוגות, עד שבסופו של דבר הם מתמכרים אליהם. האמת היא די שונה. התמכרות נובעת מסבל, ומכורים הם אנשים שמאד סובלים. התמכרות נובעת מרצון שלא לחוש רגשות כואבים בלתי נסבלים. המכור מתמכר, כי על ידי ההתמכרות שלו הוא מצליח להסיח את דעתו מהרגשות הבלתי נסבלים אותם הוא חש. הרגשות הבלתי נסבלים האלו כוללים בדידות, שעמום, ריקנות, חוסר ערך עצמי, השפלה, דחיה, ועוד. רגשות אלו אמנם מאד לא נעימים, אולם יש להם תפקיד בחיינו. תפקידם להפנות את תשומת ליבנו לכך שיש לנו בעיה בחיינם. הם דומים למנורה האדומה שנדלקת ברכב, שמראה לנו שיש בעיה במנוע. לפעמים, במקום לתקן את הבעיה, אנו מנסים לכבות את המנורה האדומה. באופן דומה, אנו מנסים לא לחוש את הרגשות הלא נעימים האלו, במקום לפתור את הבעיה שקיימת בחיינו. כדי לא לחוש את הרגשות הבלתי נסבלים האלו אנו מוכנים לפעמים גם לעשות דברים שמנוגדים לערכים שלנו. ההתנהגות הזו תגרום לנו לחוש רגשות אשמה, ואלו בתורם רק יעצימו את ההתמכרות. לדוגמא, אישה שמרגישה רגשות תסכול וזעם על האופן המשפיל שהבוס שלה התייחס אליה בעבודה, תחזור הביתה ותאכל חצי חבילת גלידה כדי לנחם את עצמה. אחרי שהיא תאכל את הגלידה היא תרגיש רגשות אשמה, כי האכילה הזו מנוגדת לערך שלה של שמירה על משקל תקין. רגשות האשמה רק יעצימו את ההתמכרות. רגשות אשמה הם הנפט של מדורת ההתמכרות.

המכור יודע שהאופן שהוא מתנהג אינו נכון עבורו. הוא מנסה להציב לעצמו גבולות, ורוצה להפסיק, אולם הוא לא מצליח. תחושת חוסר השליטה היא מאפיין עיקרי בהתמכרות. מאפיין נוסף שעלול להצביע על התמכרות הוא "תלות". תלות נוצרת כאשר המכור מרגיש שקשה לו לחיות בלי ההתנהגות או החומר אליהם הוא התמכר, ואז הוא נהיה תלוי בהתנהגות או בחומר. לדוגמא, מכורים לסמרטפון לא יכולים לשאת את המחשבה שהם לא יוכלו להשתמש בטלפון שלהם. מחקרים בארה"ב מצאו שאנשים רבים בודקים את הטלפון שלהם מעל 100 פעמים ביום, ואצל בני נוער המספר גבוה בהרבה. כאשר הם רואים ש"אין קליטה", או שהסוללה נגמרה, הם חשים תחושת מצוקה. להתנהגות הזו יש מונח מקצועי FOMO – Fear Of Missing Out (פחד להפסיד משהו). מאפיינים נוספים שעלולים להצביע על התמכרות הם "סבילות" ו"תסמיני גמילה". "סבילות" הוא הצורך ההולך וגדל בפעילות כל שהיא, או בחומר כלשהוא, כדי להגיע לאותה רמה של התרגשות. הסבילות משמעותה שמה שהספיק אתמול, כבר לא מספיק היום. סבילות נגרמת בגלל שהמוח שלנו מתרגל במשך הזמן למצבים חדשים, ואז צריך יותר כדי לגרום לאותה התרגשות. "תסמיני גמילה" הם תסמינים פיסיים או נפשיים שנגרמים כאשר המכור מפסיק את התמכרותו. התסמינים עלולים לכלול כאבי ראש, בעיות במערכת העיכול, בעיות שינה, בעיות זיכרון, דיכאון עצבנות, ועוד. התמכרות היא הרגל לא מוצלח לטיפול בקשיים הרגשיים שלנו, והרגלים - כידוע - קשה מאד לשנות!
המשך בעז"ה בכתבה הבאה.

להערות: [email protected]
או http://www.zeevcrombie.com

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה