close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מטבחים- שעת כושר למעשים כשרים

מערכת שורשכ טבת, תשעג02/01/2013

טעות לחשוב כי תכנון והקמת מטבחים כשרים, על פי ההלכה ועל סמך המסורת היהודית, בהכרח פוגמים באיכות המטבח ובחזותו. היום, כפי שנראה במאמר, גם מטבחים כשרים יכולים להיות נפלאים, ססגוניים ובעיקר אפקטיביים ויעילים.

תגיות:
צילום: אתר אקרמן מטבחים

מהם מטבחים כשרים?
למרות הדימוי והקונספציה, עיצוב מטבחים כשרים אינו שונה מתכנון, עיצוב והקמת מטבחים רגילים, למעט מספר תוספות נדרשות מעבר לצרכים הפונקציונאליים הנורמטיביים. מטבחים כשרים יכולים להיות מטבחים בסגנון כפרי, מטבחים בסגנון מודרני וגם מטבחים פשוטים וסטנדרטיים לחלוטין, כך שלא צריך להתפשר או לוותר על שאיפות דקורטיביות רק בשביל הזכות לבשל, לאפות ולאכול במטבח כשר. למעשה, כל מה שמטבח זקוק לו, על מנת להפוך ממטבח רגיל ושגרתי למטבח כשר, הוא היכולת להפריד בין בשרי לחלבי.

על אילו הפרדות מדובר?
ההפרדה המרכזית, בכל תכנון של מטבחים כשרים, היא הפרדת הכיורים והתקנת שני כיורים צמודים זה לזה, אך עם מחיצה מפרידה ביניהם. כיור אחד ישמש את הכלים החלביים וכיור שני את הכלים הבשריים. זוהי הפרדה שאף יהודי שומר מסורת לא יוותר עליה, גם אם מדובר על תוספת מחיר או על עלות חורגת מהתקציב המצופה. הפרדות אפשריות נוספות הן הפרדות בין ארונות לכלים חלביים ובשריים, הפרדת מגירות לסכו"ם ואפילו הוספת מדפים לכלי פסח שהם נפרדים לחלוטין ומשמשים רק למשך ימי חג הפסח. שינויים אלו אינם חייבים להעמיס על מראה המטבח ולגרום לו להיראות עמוס וכבד משקל, אלא שניתן אפילו לגרום למטבחים כשרים להיראות אטרקטיביים ונעימים לעין.

כיצד שומרים על חזות מול צרכים?
אפשר להעניק למטבח נופך מודרני וצבעוני בעזרת הפרדת צבעים וגוונים בין ארונות ומגירות המשמשים כחלביים, לבין אלו המשמשים את כלי הבשר, אפשר גם לפצל את המטבח ממש לשניים, כך שצד אחד יהיה החלבי וצד אחר יהיה הבשרי, וכך, בנוסף לצמצום אלמנט הסיכון של טעות לא מכוונת, אפשר גם לשלב בין אלמנטים, לעצב כל צד בצורה אחרת ולגרום למטבח, ככלל, להיראות שונה ומיוחד. דוגמא לשימוש מושכל ונכון במסורת ובכללי הכשרות לצורך עיצוב מטבחים היא בעזרת שימוש בצבע המקובל לכלי מטבח חלביים, כחול, על מנת לסמן את האזורים הללו אל מול שימוש בצבע המקובל לכלי הבשר, אדום, וכך ברור לכל, קטן וגדול כאחד, מה נמצא איפה ובנוסף לנראות וליעילות נוספת גם התועלת המוסרית שבהכוונה הנכונה בבחינת "לפני עיוור לא תיתן מכשול".

מאמר לשירות הציבור הדתי מבית אקרמן מטבחים, אתר האינטרנט המוביל והגדול בישראל לכל תחומי המטבח ותכנון המטבח הביתי.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה