close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

רשלנות רפואית- גורם תמותה מס 3 בארה"ב

מערכת שורשכא אב, תשעו25/08/2016

טעויות בטיפול רפואי הוכרזו כגורם התמותה מספר 3 בארה"ב. משפטנים: המצב בישראל אינו שונה מהותית.

תגיות:

לפני מספר שבועות פרסם משרד הבריאות דו"ח מסכם ראשון של נציב קבילות הציבור ובו תיאור של כ-100 מקרי רשלנות רפואית, שחלקם הסתיימו במוות. פרסום זה נעשה בעקבות דו"ח מבקר המדינה שמתח ביקורת על חוסר המעקב בנושא זה.

לא מזמן פורסם בתקשורת כי טעויות רפואיות הן הגורם מספר 3 לתמותה בארה"ב, וכי כרבע מיליון אזרחים בארה"ב מוצאים את מותם מדי שנה כתוצאה מטעויות באבחון, טעויות בטיפול, מתן תרופות לא מתאימות ועוד סוגים נוספים של רשלנות רפואית.

כך הפכו הטעויות בטיפול לקטלן מסוכן אפילו יותר מתאונות הדרכים, משבץ מוחי ומאלצהיימר.

לדברי עו"ד דוד פייל, המצב בישראל אינו שונה מהותית מזה שבארה"ב. רשלנות רפואית עלולה להתחיל באבחון שגוי או באי הפניית המטופל לגורם רפואי מתאים, ולהתדרדר עד כדי ביצוע טעויות קריטיות בזמן פרוצדורות כירורגיות. כמו כן,כשליםבתקשורת של הגורמים הרפואיים מול החולה, צוות לא מספיק מיומן או ציוד לקוי - כל אלה עלולים להוביל אף הם לטעויות רפואיות, שמסתיימות פעמים רבות במוות.

"כך נוצר מצב בו מטופלים נותרים נכים ואף נפטרים - לא כתוצאה ישירה של המחלה שבגללה הגיעו לטיפול - אלא בעקבות הטיפול הרשלני שקיבלו" אומר עו"ד פייל.

לא מזמן פורסם בתקשורת מקרה בו הגיע צעיר לבית החולים רמב"ם בחיפה עם תלונות על חולשה וכאבים בצוואר, ובבית החולים הפנו אותו לבדיקות דם ואורתופד. לפי התביעה שהוגשה בפרשה, האורתופד בדק את הצעיר, נתן לו משככי כאבים, וקבע כי אין ממצאים אורתופדיים המצריכים את אשפוזו. בתביעה נטען שהצוות הרפואי ברמב"ם לא התייחס כלל לממצאים חריגים שעלו מבדיקות הדם אותן ביצע הצעיר, והוא שוחרר לביתו. כעבור מספר ימים הגיע הצעיר שוב אל בית החולים, הפעם בקריסת מערכות כללית, וכעבור מספר שעות נפטר. הסיבה לפטירה – חיידק אלים מסוג סטרפטוקוקוס שלא אובחן ולא טופל, חרף תוצאות בדיקות הדם שהעלו סימנים לנוכחותו.

לדברי עו"ד פייל רבים בישראל מוצאים את מותם בגלל רשלנות רפואית, והכרעות שגויות של רופאים גוזרות למעשה את גורלם, ומקצרות באופן משמעותי את תוחלת חייהם.

עו"ד פייל מספר כיהגיע אל משרדו מקרה, בו התלוננה אישה בפני רופאיה על חולשה. בבדיקות שתן שנערכו לה נמצא דם, בנוסף ללחץ דם גבוה. הגורמים הרפואיים שטיפלו בה לא התייחסו לממצאים, אלא טענו שמדובר בבעיות גיל, ובמקום לבדוק לעומק את סיבת הדימום, פטרו אותה בכדור להורדת לחץ דם. לאחר מספר שנים התגלה לאישה גידול סרטניבכליה. האישה עברה סדרת ניתוחים וטיפולים, ונראה היה כי יצאה מהמחלה – אך כעבור שנתיים הסרטן חזר, והפעם עם גרורות בעצמות, והיא נפטרה לאחר זמן קצר. עו"ד פייל מציין, כי מאז תלונתה הראשונה של האישה ועד לגילוי הסרטן עברה שנה.

הביופסיה לא פוענחה כראוי, הסרטן לא התגלה והצעיר נפטר

במקרה נוסף שאותו מתאר עו"ד פייל, הגיע לקופת החולים צעיר כבן 20 אשר התלונן על כאבי בטן. בבדיקת גסטרוסקופיה אובחנה דלקת בקיבה ובתריסריון. נלקחה לו ביופסיה והצעיר קיבל טיפול תרופתי - אלא שהדגימה שנלקחה מקיבתו לא פוענחה כראוי, והרופאים לא אבחנו כי מדובר בסרטן. הכאבים לא פסקו, ולאחר שנה נתגלה אצלו סרטן קיבה מתקדם. הוא נפטר כעבור שלושה חודשים. "אבחון נכון היה מעלה בסבירות גבוהה את קיומו של הסרטן, וניתן היה להתחיל לטפל בו מוקדם יותר, ובכך להציל את חייו", טוען עו"ד פייל אשר ייצג את משפחתו של המנוח. התיק עדיין מתנהל בבית המשפט

לדברי עו"ד פייל, תביעת פיצויים על נזקי גוף עקב רשלנות רפואית, אשר מוגשת לבית המשפט ושבמסגרתה מכיר בית המשפט בפגיעה בסיכויי החלמת החולה כתוצאה מרשלנות הצוות הרפואי, תזכה לרוב את התובע בפיצויים גבוהים. "פיצויים אלה משקפים את הנזקים החמורים שנגרמו לו, ואת הפגיעה בתוחלת ובאיכות חייו", אומר עו"ד פייל.

מומחים: "אי אבחון של סוגי סרטן שונים מהווה לכשלעצמו רשלנות רפואית"

לדברי עו"ד דוד פייל, בסוגים רבים של סרטן, גילוי מוקדם מאפשר סיכויי החלמה גבוהים במיוחד. בהתאם לכך נוסחו הוראות ברורות לביצוע בדיקות שבשגרה. מדובר על סוגי סרטן נפוצים מאד כמו סרטן השד, סרטן השחלות, סרטן המעי הגס – ועוד.

לדברי עו"ד פייל הסרטן ניצב בראש המחלות שעלולות להתדרדר במהרה עקב טיפול רפואי לקוי,. "ניתן לחלק את מחלות הסרטן לכאלה הניתנות לגילוי מוקדם - לעומת כאלה שקשה הרבה יותר לאתרן", אומר עו"ד פייל. לדבריו, למרות האפשרויות הזמינות לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם – בישראל, למרבה הצער - מתגלים באיחור מאות מקרים חדשים של סרטן מסוג זה בכל שנה – בין היתר עקב חוסר מודעות של הרופאים.

כך, לדבריו, גם היום ישנם רופאים שלא מקפידים להציע למטופלות שלהם בדיקות פאפ, על פי נוהלי השגרה המומלצים. בנוסף, לעיתים מפרשים את ממצאי הבדיקה בצורה שגויה - ולכן לא מבצעים את המעקב הנדרש.

במקרים של גילוי סרטן צוואר הרחם בשלבים מתקדמים, הנחת היסוד היא שמדובר במקרה של רשלנות רפואית, שכן אין בימינו כל הצדקה לאיחור באיבחון סרטן זה. מסיבה זו מקרים רבים של רשלנות רפואית המגיעים לפתחו של בית המשפט - עוסקים באיחור באיבחון מחלת הסרטן על סוגיה השונים.

בתביעות רשלנות רפואית, נטען על פי רוב כי המחלה נתנה את סימניה כבר בשלב מוקדם, וכי על הרופא המטפל היה לחשוד בסימנים אלה כבר אז, לאבחן את המחלה, או להפנות את החולה לבדיקות ולמומחים מתאימים. ידוע שאם הצוות הרפואי מתחיל בטיפול בשלב מוקדם, הנזק למטופל במקרים רבים נמוך משמעותית, תוחלת חייו נפגעת בצורה פחות משמעותית, והסיכויים להחלמתו עולים, תוך שמירה על איכות חיים גבוהה.

לדברי עו"ד פייל, במקרי מוות, יורשיו שלהנפטרהם אלה שתובעים את הפיצויים בשמו – ואז נטען לרוב כי מעבר לפיצויים על המוות המוקדם, והסבל המיותר שסבל קרובם – גם איכות החיים שלהםכבני משפחתו נפגעה בצורה משמעותית, וכמו כן, העתיד הסוציואקונומי של בן או בת הזוג וילדיהם נפגעו קשות - בשל גדיעת חייםבשלב כה מוקדם.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה