close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כיצד זכו נהגים בתאונות הזויות לפיצויים?

מערכת שורשח טבת, תשעו20/12/2015

החלקה על שקית ליד הרכב נחשבת לתאונת דרכים. לפעמים כן. על זכיות מוזרות בתביעות תאונות דרכים

תגיות:
לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין,העוסקת רבות בייצוג נהגים שנפגעו בתאונות דרכים מול
חברות הביטוח - חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) נועד לפצות את כל הנפגעים מתאונות, ללא צורך במציאת האשמים בתאונה.

אך מה לגבי תאונות שלא נראות כתאונות דרכים, תאונות עצמיות, או תאונות שבהן מנוע הרכב כלל לא פעל, או שהרכב כלל לא נסע, ושאף כלי רכב אחר לא היה מעורב בתאונה? לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין,ההגדרה של תאונת דרכים הורחבה מאד על ידי פסיקות בית המשפט בשנים האחרונות.

לדבריה, פעמים רבות, עשויות תביעות נהגים להתקבל על ידי בית המשפט, גם כאשר חברות הביטוח מתכחשות לחבותן וטוענות כי הנהג כלל לא היה מעורב בתאונת דרכים.  

עם זאת, מדגישה עו"ד ביבר-חייקין, החוק מונה רשימת נפגעים בתאונות דרכים, אשר לא יהיו זכאים לפיצויים, ובהם,בין היתר, מי שגרם לתאונת הדרכים במתכוון, מי שנהג ברכב ללא רשות או ללא רישיוןמי שהשתמש ברכב לצורך ביצוע פשע, ומי שנהג ביודעין ברכב ללא ביטוח חובה.

"נושא אשמת הנהג כלל לא חשוב בנוגע לפיצוי בגין נזקי גוף", מסבירה עו"ד ביבר-חייקין. "חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מטיל אחריות מוחלטת ומלאה על הנהג, ועל חברת הביטוח המבטחת את רכבו, לפצות את הנפגעים על נזקי הגוף שנגרמו להם בתאונת הדרכים שבה היה מעורב הרכב - לרבות תאונות עצמיות שבהן נפגע הנהג עצמו. אין חשיבות אם היתה או לא היתה אשמה מצד הנהג, או מצד אחרים".

עם זאת, מדגישה עו"ד ביבר-חייקין, החוק מונה רשימת נפגעים בתאונות דרכים, אשר לא יהיו זכאים לפיצויים, ובהם,בין היתר, מי שגרם לתאונת הדרכים במתכוון, מי שנהג ברכב ללא רשות או ללא רישיון(למעט חריגים, ובהם רישיון שפקע מחמת אי תשלום אגרה) מי שהשתמש ברכב לצורך ביצוע פשע, ומי שנהג ביודעין ברכב ללא ביטוח חובה.

הנהג יצא מרכבו, החליק על שקית, וזכה בפיצויים
עו"ד ביבר-חייקין מתארת מספר מקרים שהגיעו לפתחו של בית המשפט בשנים האחרונות, ואשר על פניו לפחות, לא נראות כתאונות דרכים כלל.

במקרה הראשון, נהג יצא מרכבו לאחר שהחנה אותו כחוק, וכשניסה להתרומם לעמידה, החליק על שקית וסובב את ברך שמאל. הנהג תבע את חברת הביטוח שלו, אשר הכחישה מצדה כי התאונה ארעה כפי שהנהג טען. חרף כך בית המשפט קיבל את גרסת הנהג וקבע כי הנהג נפגע בתאונת דרכים כנטען,ופסק פיצוי לנהג בסך של כ-20,000 שקלים, בצירוף שכר טרחת עורך דין.

במקרה אחר, התניע נהג את רכבו, אך לפני שיצא לדרכו החליט לבדוק את מצב המים ברכב. לשם כךיצא הנהג מרכבו, פתח את מכסה המנוע ואת מיכל המים, והניח את הפקק בצד. אלא שהפקק נפל אלתוך המנוע. הנהג ניסה לאתר אותו באמצעות תאורת הטלפון הסלולרי שלו, וכשאיתר את הפקק הושיט את ידו השמאלית על מנת לשלוף אותו – ונחתך מהמאוורר החשמלי. כתוצאה מכך, נקטע חלק מהאגודלו. הנהג הגיש תביעה נגד חברת הביטוח בה ביטח את רכבו בביטוח חובה. חברת הביטוח הכחישה את חבותה תוך שטענה, בין השאר,  כי התאונה אינה מהווה תאונת דרכים על פי חוק הפלת"ד ולכן אין היא אחראית לפצות את הנהג בגין נזקיו. בית המשפט לא קיבל את עמדת חברת הביטוח, הכיר במקרה כתאונת דרכים על פי הגדרות חוק הפלת"ד, ופסק לנהג פיצויים בסך 145,000 שקלים, בתוספת שכ"ט עו"ד.

במקרה נוסף, הבחין נהג כי מנוע המשאיתעליה נהג התחמם.הוא יצא לבדוק את צינור המים - אשר לפתע התפוצץ וגרם לו לכוויות בכל חלקי גופו. הנהג הגיש תביעה נגד חברת הביטוח שביטחה את רכבו בביטוח חובה, לצורך קבלת פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונה. גם כאן, דחתה חברת הביטוח את תביעתו, וטענה כי המקרה כלל אינו נחשב לתאונת דרכים. לדברי עו"ד ביבר-חייקין, בית המשפט חשב אחרת, הכיר באירוע כתאונת דרכים, ופסק לנהג פיצויים, בתוספת שכ"ט עו"ד.

"לא ניתן לתבוע על תאונת דרכים גם לפי פקודת הנזיקין"
לדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין, מי שעבר תאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ונגרמו לו נזקי גוף כתוצאה ממנה  – לא יכול לתבוע פיצוי בגין נזקי הגוף בעילת נזיקין, אלא אך ורק על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אלא אם נפגע בתאונה שנגרמה על ידי אדם אחר במתכוון.

"רק במקרים שבהם אין זכאות לפיצוי על פי חוק הפלת"ד – למשל כאשר הנהג נסע ללא ביטוח חובה – עומדת לנהג הזכותלהגיש תביעה לפיצויים לפי פקודת הנזיקין", מסבירה עו"ד ביבר-חייקין. "כך למשל, נהג אופנוע, שנסע ללא ביטוח, או ללא רישיון מתאים, ואשרנפל ממנו תוך כדי נסיעה עקב בור בכביש, יוכל לתבוע פיצויים מהרשות העירונית, שהכביש והמפגע שגרם לתאונה נמצאים בשטח שיפוטה ובאחריותה".

עו"ד ביבר-חייקין מוסיפה, כי במקרה שמדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, יש למצות את הזכויות גם מהמוסד לביטוח לאומי.

"אם יש לנהגפוליסות ביטוח פרטיות, כגון ביטוח תאונות אישיות, כדאי לבדוק את הזכאות לפיצויים גם במסגרת ביטוחים אלה", מחדדת עו"ד ביבר-חייקין.  "בכל מקרה, עדיף להתייעץ עם גורמי מקצוע המצויים בתחום דיני הנזיקין, על מנת למקסם את הפיצוי אותו ניתן לקבל".

נפגעתם מכלי רכב? כך תנהגו על מנת שתוכלו לתבוע פיצויים:
החלפת פרטים- לדברי עו"ד ביבר-חייקין, מיד לאחר קרות התאונה וככל שהדבר מתאפשר, יש לקחת את פרטי הנהגים המעורבים בתאונה (שם מלא, מספר טלפון, פרטי הרכבים המעורבים ופרטי פוליסת ביטוח החובה); לצלם את הרכבים המעורבים בתאונה ואת הנזקים שנגרמו להם, ולרשום פרטי עדים לתאונה. כאשר מדובר בתאונה עצמית, שבה לא היה מעורב רכב נוסף, יש חשיבות גבוהה יותר לעדים לתאונה, ולכן חשוב מאוד לקחת את כל הפרטים ממי שהיה עד לאירוע.

פנייה לחדר מיון– לדבריה, מיד לאחר התאונה מומלץ לפנות לחדר מיון בבית החולים הקרוב, ולהיבדק. חשוב לציין כי הפגיעה נבעהמתאונת דרכים, כדי שהדבר יירשם ברישומים הרפואיים. לעיתים, אנשים שנפגעו בתאונת דרכים אינם חשים בכאב כלשהו מיד לאחר התאונה, והכאבים מגיעים כשבוע לאחר מכן ואף מאוחר מכך. מומלץ, על כן, לפנות לחדר מיון מיד לאחר כל תאונה, על מנת להיבדק ולוודא שלא נגרם כל נזק הדורש טיפול מיידי.

דיווח למשטרה–לדברי עו"ד ביבר-חייקין, מומלץ מאד לפנות לתחנת המשטרה, ולדווח על התאונה בסמוך להתרחשותה.

מעקב וטיפול רפואי רצוף-  לדברי עו"ד ביבר-חייקין, במידה שלאחר התאונה מתעוררים כאבים כלשהם, יש להישאר במעקב רפואי רצוף, ולפעול עלפי המלצות הרופאים.פעולה המנוגדת להמלצות הרופאים עלולה לעמוד לרועץ לנהג, כשיחליט לתבוע פיצויים על התאונה.

איסוף תיעוד רפואי וקבלות- לדברי עו"ד ביבר-חייקין, יש לשמור את כל התיעוד הרפואי מיום התאונה, כמו גם קבלות על הוצאות שנגרמו בעקבות התאונה, ובהן קבלות על הוצאות רפואיות (כגון היטלים אצל רופאים, רכישת תרופות, משככי כאבים וכיו"ב), וכן קבלות על הוצאות נסיעה מוגברות עקב התאונה. 

תיקון הרכב– לדברי עו"ד ביבר-חייקין, פעמים רבות במקרים של תאונות דרכים עצמיות, נתקלים הנפגעים בקושי להוכיח את עצם אירוע התאונה, מכיוון שלא היו מעורבים נוספים. אותם נהגים מצליחים להוכיח את אירוע התאונה באמצעות ראיות חיצוניות, כגון תיעוד רפואי סמוך לתאונה, אישור מהמשטרה, דו"ח שמאי על הנזקים לרכב וכיו"ב. בגלל הקושי בהוכחת התאונה, מומלץ לנפגעים בתאונת דרכים עצמית לתקן את הרכב שלהם במקום מסודר, שבו מקבלים קבלה על התיקון, מאחר שאותה קבלה מהווה, למעשה, ראייה לעצם התרחשות התאונה - ולעיתים אף אינדיקציה למידת נזקי הגוף שנגרמו בעקבותיה.

פניה לעורך דין המתמחה בתחום- לדברי עו"ד ביבר-חייקין, מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום בסמוך לאירוע התאונה -לצורך ניהול תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, וזאת על מנת לקבל הנחיות נכונות לצורך ניהול התביעה.

עו"ד ליטל ביבר-חייקין http://www.biber-law.co.il ממשרד ביבר לקואה חייקין בראשון לציון, עוסקת בתביעות נזיקין, תאונות דרכים, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה