close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אתגר השנה הראשונה

קירה מוסקליוביא ניסן, תשעד11/04/2014

השנה הראשונה של בני הזוג עוסקת בבניית סביבת המחיה של שניהם והכנת בסיס לקראת הגעתם של ילדים, כך שכל אחד מגדיר את הגבולות שלו

תגיות:

"כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה, לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל דָּבָר; נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת, וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח" (דברים כ"ד) – השנה הראשונה מיועדת ומיוחדת בהיבט הנישואין לפעולה של הבעל לשמח את אשתו, עד כדי כך שהוא פטור מחובות ציבוריות כמו יציאה למלחמה, אבל הווה אומר שהשנה הראשונה היא דווקא הקשה ביותר משלל סיבות שננסה לפרט כאן, הנתון המצער מראה ש-4.2% מהמתגרשים היו דווקא בשנה הראשונה (וזה המון)

השנה הראשונה לנישואין היא כנראה השנה הקשה ביותר בחייהם המשותפים של בני הזוג, ואין בכך שום

קשר למידת האהבה בין השניים. נישואין הם חוזה אישי בין שני אנשים ובעוד שיש הסכמים שונים בתוך מערכות נישואין שונות, המציאות מכה בכל האנשים. הקושי מקורו בעיקר פרגמטי והוא לא יותר מתהליך למידה של שני אנשים, שהם בסך הכל זרים אחד לשני, איך לחיות ביחד.

כל אחד מאיתנו מגיע מבית מסויים, עם הרגלים וסדרי חיים מסוימים עם מנהגי כשרות שונים ועוד, עת הנישואין היא בין היתר הנקודה שבה כל אחד יכול להתרווח מעט ולהנות מהנחלה שלו. ההתרווחות הזו היא כמובן כתוצאה מתחושה של בית, והרבה פעמים מהווה את ההזדמנות להרגליו האמיתיים של כל אחד מבני הזוג, לקבל ביטוי מלא. המקומות הללו הם הפוטנציאליים ביותר לחיכוך משום שזה סביר שההרגלים של בני הזוג יעמדו אחד כנגד השני.

השנה הראשונה של בני הזוג עוסקת בבניית סביבת המחיה של שניהם והכנת בסיס לקראת הגעתם של ילדים, כך שכל אחד מגדיר את הגבולות שלו, מכבד את גבולות זולתו ומוצאים יחד דרכי ביטוי עצמי מבלי שזה יפגע במרחבו של השני. זה תהליך הסתגלות שמאפיין תחילתה של כל שותפות ויחסים בין אנשים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על ברית הנישואין.

ההיבט הטריטוריאליסטי הוא מצע פורה לביטויי חיכוך בתהליך ההסתגלות הזה, בפרט כל מה שנוגע לנקיון והגיינה ונקיונות הפסח בשנה הראשונה במיוחד עלולים להיות סיבה להתלהטות הרוחות, אז לפני שאתם מתחילים להתווכח על איך נכון לנקות מכונת כביסה או מה הדרך הטובה ביותר לסדר את הניירת, יש לנו כמה טיפים בשבילכם שיסיעו לעבור את נקיונות הפסח בשלום ולצאת מהם מחוזקים.

אם יש לכם את האפשרות, גם אם זו לא חלק משגרת החיים שלכם, בפסח אפשר וכדאי להסתייע בעזרה חיצונית. שירותי ניקוי חיצוניים יחסכו מכם הרבה מאמץ ועבודה קשה, והם גם יחסכו הרבה ויכוחים על מה ואיך צריך לעשות. לא חייבים להפקיד את משימת הנקיון כולה בידים חיצוניות, אלא להקדיש לכך רק את הדברים המורכבים יותר. ניקיון החלונות, מכונת כביסה, פאנלים ועוד כל מני דברים שאתם מעדיפים לא לעשות לבד, כמובן שאת הבערת החמץ חייבים לעשות לפי ההלכה.על הסדר וניקיון יתר חלקי הבית הפקידו מנהל אחד שיפקח על כל מה שמתרחש. את העבודה בצעו ביחד.איזורים פרטיים תשאירו לסידור עצמי. בכדי לחסוך בלאגן ולמנוע מצבים שבהם דברים הולכים לאיבוד, תפנו יום מרוכז אחד שבמהלכו כל אחד יחלוש על האיזור האישי שלו ולכל הפחות יסדר אותו, כך שכשיגיע העת לנקות לא יהיה חשש לאובדן של חפצים ודברים חשובים.ביחרו מוצרי נקיון בקפידה, העדיפו לעשות שימוש בחומרי ניקוי אורגניים עד כמה שמתאפשר. כמובן שישנם מוצרים שאיתם חייבים לעשות שימוש בחומרים ספציפיים, כך למשל במקרים של מכונת כביסה שאותה יש לנקות בעדינות עם חומרים מתאימים בלבד, כמוה גם יתר מוצרי החשמל. גם ריהוט ורצפת פרקט מחייבים חומרים מסויימים וכן הלאה.תכננו את המהלכים שלכם מראש, כך שדברים יבוצעו באופן מאוזן. הגדירו מראש את הימים והשעות שאותן תקדישו לנקיון ובצעו חלוקת תפקידים נכונה והוגנת. אם אתם מנקים ביחד, צריך להיות איזון בין תחומי האחריות של כל אחד בפרוייקט.

מינוף הזדמנויות
ממש כשם שזה עלול להיות מצע לחיכוכים, חוסר נעימות וחלילה אפילו ריבים פרוייקט הנקיון הגדול של פסח יכול להוות הזדמנות נהדרת גם לחיזוק מערכת היחסים וההיבטים השונים שלה, במיוחד אם אתם עושים אותו יחד.

שיתוף פעולה בין בני הזוג, בכל תחום, ובפרט בכל מה שנוגע לבית הוא ההזדמנות האולטימטיבית לייצר אמון, להעמיק את מידת הביטחון בקשר ואחד בשני ובמיוחד כאשר מדובר על השנה הראשונה לנישואין. זאת ההזדמנות, ביחד לעשות התאמות של סביבת המחיה המשותפת. ההזדמנות לנקות את הישן, ולפנות מקום לחדש ההדדי.

יש הרבה מקום לדבר על הפילוסופיה של הנקיון. הידעתם שבזמן שטיפת הכלים, מח האדם נמצא בשיא של יצירתיות? זה קורה משום שפעולת שטיפת הכלים היא פעולה מונוטונית שלא מצריכה מחשבה, מה שאומר שבעת הביצוע שלה מח המבצע משוחרר ממאמץ, ובעוד שהגוף תפוס בפעולה שחוזרת על עצמה, המח המשועמם יכול להפליג לחלימה בהקיץ ופנטזיה בכדי להפיג את השעמום.

הדמיון שלו, כידוע, הוא כמו שריר שמשתפר ומתחזק ככל שמאמנים אותו. לא רק הדמיון מתעצם, אלא מתרחש תהליך שדומה למדיטציה במובנים רבים ובכך הנפש זוכה למנוחה.

בתוך כל העונג הזה, אל תשכחו את כל הפרטים הקטנים:

מכונת כביסה חשוב לנקות היטב, במיוחד במגירת האבקה, שם מצטבר המון לכלוך.

את המפסקים והשקעים למיניהם חשוב גם לנקות מסביב. אלה מקומות שאנחנו לא חושבים עליהם בדרך כלל, אבל אלה המקומות שמצטבר עליהם הכי הרבה לכלוך.

אל תפחדו לזרוק דברים. כמובן שמה שאפשר לשמר ולהמשיך להשתמש בו, לא כדאי לזרוק, אבל מה שאתם לא משתמשים בו, תוציאו מהבית. דברים במצב סביר אפשר ומומלץ לתרום, מישהו אחר וודאי יוכל להנות מהם, אבל אם אתם לא עושים בזה שימוש- תוציאו את זה מהבית. אם יש לכם הרגל לאגור, תנסו להפטר ממנו, הוא לא יקדם אתכם לשום מקום טוב, בטח לא עם הגעתם של ילדים.

לסיכום, השנה הראשונה לנישואין רצופה באתגרים משותפים והצלחת נישואין אינה (ומעולם לא הייתה) דבר של מה בכך – אבל עליכם לנצל כל הזדמנות על מנת להפוך את הנישואין שלכם לטובים יותר, מספקים יותר ומאושרים יותר ונסיים באנקדוטה – פלוני שואל רב חכם את השאלה הבאה -אם חתן וכלה הם מלך ומלכה ביום חתונתם בלבד – והרב החכם משיב לו – כל עוד שהבעל מתייחס לאישתו כמלכה – כך הוא נחשב למלך.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה