close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לחיות בעולם שבו אין פרטיות

הרב יניב חניאיז אדר, תשעז15/03/2017

אנחנו חיים בעולם שבו המידע האישי שלנו הופך להיות נגיש ופתוח לכולם... המידע שלנו, ששמור בכל כך הרבה מקומות דיגיטלים, הופך אותנו לפגיעים מאוד

תגיות:
נניח שאתם חברה סלולרית, ואתם מחזיקים מיליונים רבים של מנויים, כולל פרטים אישיים מאוד עליהם- שמם, מקום מגוריהם, כרטיס האשראי שלהם, שיחות חשובות שהם עושים וכדומה. ונניח שאתם מאוד מעוניינים לשמור על הפרטיות של אותם אנשים. בכל זאת, הרי המטרה המרכזית שלכם כספקי שירותי טלפון היא לאפשר להם לדבר גם עם חברות אחרות בעולם... לא יעלה על הדעת שמישהו מהמנויים שלכם יתקשר לחברה אחרת ולא יצליח לדבר, כמובן. אז אתם חייבים לשבת עם כל החברות בעולם ולקבוע איזה שהוא תקן אחיד לדיבור עם כולם, נכון? איזה שהיא צורה שתאפשר גם ללקוחות הכי שמורים שלכם להבין עם מי הם מדברים ואיפה הוא וכדומה... ומכיוון שיש המוני חברות תקשורת בעולם, הסטנדרט הזה יהיה חייב להיות חשוף להמון המון אנשים- טכנאים, עובדים, מתכנתים וכו'. וכך, בדוגמא קטנה אחת, נוצרת פרצת אבטחה חמורה לכל המשתמשים שלכם, כי אתם פשוט חייבים לשתף מיליוני אנשים בצורה שבה אתם מעבירים מידע. וזו בעיה עצומה של האדם המודרני. כל הנתונים שלנו, כולל הכל, שמור כיום במחשבים, וחיינו, למעשה, תלויים בהם ומכיוון שכך- חיינו גם חשופים להתקפות שונות של מי שמנסים ורוצים לגנוב את המידע. אז נכון שרוב רובם של ההאקרים בעולם אינם דומים כל כך להאקרים בסרטים, הם אינם בדיוק גאוני עולם שיכולים לשגר טילים גרעיניים לכל מקום, אבל ישנם בעולם קבוצות של האקרים עילית, שיכולים בהחלט להגיע לפרצות שאתם לא יכולים אפילו לדמיין.

לפני כחודשיים כתב אמריקאי מסויים החליט שהוא רוצה ל"אתגר" את ההאקרים העיליים הללו (רובם מועסקים על ידי חברות שונות בעולם בנסיונות לפרוץ את המערכות שלהם וכך למצוא חורים באבטחה) והוא פרסם כתבה שבה קרא לכל מי שרוצה לנסות ולפרוץ אליו. תוך שעות מועטות (הדברים מתועדים בסרטון יו טיוב מדהים) ההאקרים הללו פשוט גמרו אותו- הם גנבו לו את האישיות, את הכסף מחשבון הבנק שלו, העבירו את הבעלות של הבית שלו אליהם, מחקו לו את כרטיס הבריאות שלו, את המשכורות ומקום העבודה ופרצו למצלמות האבטחה שלו כך שהם עקבו אחרי כל מה שהוא עושה בבית. בסרטון יש קטע קצר שבו הוא משוויץ בפני האקר אחד שהמכונית שלו היא המאובטחת ביותר בעולם, אולם לפני שהוא מספיק להגיד "המאובטחת ביותר בעולם...", ההאקר פורץ לרכב.

המידע שלנו, ששמור בכל כך הרבה מקומות דיגיטלים, הופך אותנו לפגיעים מאוד, אפילו על ידי החברות עצמן שנותנות את השירות- גוגל, לדוגמא, עוקבת ללא הרף אחרי המיילים שלכם בג'י מייל כדי לשלוח לכם פרסום מותאם, והיא אפילו נתנה 1.6 מיליון חשבונות של משתמשיה לחברה רפואית בריטית לצורך "ניסוי". שום דבר משלנו לא ממש פרטי בעולם המודרני- לא השם, לא מקום המגורים, השיחות עם חברים (האקר אחד מגרמניה ניצל את הסטנדרט של חברות הסלולר שאיתו פתחנו כדי להדגים פריצה לחשבון של חבר קונגרס אמריקאי שהוא לא ידע עליו כלום, מלבד מספר הטלפון שלו והקליט את כל השיחות שלו בקלות מדהימה). וההאקרים, הטובים שבהם, יודעים איך להשיג את המידע ולשנות אותו. אני אישית, כבעלים של כמה וכמה אתרים, יכול להשיג את מספרי האשראי של מאות אלפי אנשים בקלות מעוררת גיחוך. אז בטח שצריך להיזהר, לשמור על המידע ולנסות להשתמש בחברות שמבטיחות לנו חיסיון... אולם בעיקר צריך לדעת ששטף המידע בעולם המודרני הופך אותנו לשקופים וכמעט ואין מה לעשות נגד זה.

אחד הדברים המדהימים לגבי ההאקרים הוא שחלק ניכר מהם אינו משתמש בכלל במחשבים! ישנה האקרית אמריקאית שעושה שימוש ב... בכי של תינוק. היא מתקשרת לחברות תקשורת שונות, עם בכי של תינוק ברקע ופשוט שולפת מהפקידות הלחוצות מהבכי טונות של מידע. זה מפחיד לראות את זה- איך אחרי דקות ספורות של בכי הטלפניות פשוט נותנות לה כל מידע שהיא מבקשת, כולל שינויים בחשבון של מספרי טלפון שהיא בכלל לא מכירה.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה