close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

זומנת לשימוע פלילי? היערכות נכונה עשויה למנוע הגשת כתב אישום

עו"ד דרור שלוםג אלול, תשעז25/08/2017

הליך שימוע פלילי- מה שצריך לדעת ואיך להתכונן. זה יכול לחסוך לך כתב אישום!

תגיות:

הליך של שימוע הפלילי מתבצע טרם הגשת כתב אישום בעניינו של אדם החשוד בעבירה פלילית כלשהי. תכלית ההליך היא לאפשר לחשוד הזדמנות להציג את הטיעון שלו בפני רשויות התביעה עוד לפני שהחלו ההליכים הפליליים בבית המשפט. כמובן שבמידה והחשוד שכר עו"ד פלילי מתאמו, עורך דינו יכול לייצג את הנאשם גם במהלך הליך השימוע. במסגרת החוק, עבירות מסוג פשע, שהדין עליהן הוא למעלה מ-3 שנות מאסר, רשויות התביעה מחויבות ליידע את החשוד על זכותו שלו לשימוע. במקרים שכאלה לחשוד ישנם 30 יום להגיש בקשה שמנמקת את הסיבה - מדוע לדעתו יש להימנע מלהגיש כתב אישום בעניינו. זומנת לשימוע פלילי?  עו"ד פלילי דרור שלום מפרט כיצד הערכות נכונה להליך שימוע יכולה למנוע הגשת כתב אישום.

סעיף 60א לחוק סדר הדין הפלילי
לאחר חקירה משטרתית של חשוד, התיק בעניינו מוגש לבדיקת רשויות התביעה. אותן רשויות מעיינות בחומר הראיות ובחנות האם יוגש או לא כתב אישום כנגד החשוד. סטטוס תיק החקירה בשלב זה הינו - ממתין לבירור דין (מב"ד). סעיף 60א קובע כי לאחר העברת החומר לרשות התביעה בעבירה מסוג פשע, על הרשות להודיע לחשוד בנושא זה. החשוד רשאי לפנות תוך 30 יום אליה, בבקשה מנומקת מדוע יש להימנע מהגשת כתב אישום כנגדו.

הזכות לשימוע פלילי והחשיבות בייצוג עו"ד פלילי
באופן עקרוני, חוק סדר הדין הפלילי מאפשר להגנת הנאשם לקבל מהתביעה את חומרי החקירה, רק לאחר שהוגש כתב האישום. אף על פי כן, עו"ד פלילי מנוסה, ידע להסביר לחשוד שגם במסגרת הליך השימוע הפלילי, הינו זכאי לבקש את עקרי חומרי הראיות נגדו. כך החשוד (ההגנה) יכולה להתכונן לשימוע בצורה טובה ומעמיקה הרבה יותר.

מה לא נכלל במסגרת זכות השימוע?
ראשית חשוב לציין במהלך השימוע לא חלה החובה על התביעה החובה להציג לחשוד את כל חומרי הראיות שבידה. רק עם הגשת כתב האישום התביעה מחויבת לכך. בנוסף חשוד שאינו מיוצג ע"י עו"ד פלילי ובחר לשמור על זכות השתיקה בשאלות עובדתיות, לא יוכל להציג את העובדות האלה לאחר מכן במהלך השימוע.

כיצד לנהוג מרגע קבלת הזימון לשימוע פלילי?
כאמור, יש לך 30 יום לפנות לרשויות התביעה בנימוק משכנע לביטול כתב האישום מרגע קבלת הזימון לשימוע פלילי. נצל בחכמה את הימים האלה ואם עדיין לא שכרת את שירותיו של עו"ד פלילי - זה הזמן וזהו זמן קריטי! במרבית המקרים עורך דין מנוסה הוא הגורם שיקבע אם תיק החקירה יסתיים בהעמדה לדין פלילי או לא. להליך השימוע ישנה משמעות מכרעת על התפתחות תיק החקירה ולכן חשוב להתייחס לנושא באותו אופן.

כותב המאמר הינו עו"ד פלילי דרור שלום. בעל ניסיון של 18 שנה במשטרת ישראל בתפקידים שונים. בין היתר שימש כתובע משטרתי, קצין חקירות ושימש כארבע שנים בתפקיד יועץ משפטי של מרחב שרון.


לקבלת ייעוץ משפטי בתחום הפלילי ניתן לפנות למשרדו של דרור בטלפון: 050-6277453,
במייל: [email protected]
או באמצעות אתר האינטרנט:
עו"ד דרור שלום
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה