close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

השגחה פרטית

הרב יניב חניא  יד אייר, תשסח  19/05/2008

.......................

שאלה:

שלום,
לאחרונה השתתפתי בשיעור תורה, ובו הוזכר הדעה של הרמב"ם במורה נבוכים שהשגחת ה' היא יותר כללית וכפי מעשיו של האדם ההשגחה עליו נעשית יותר פרטית. הדעה הזאת מפריעה לי עד מאוד, שכן חונכתי על הדעה שההשגחה על בני אדם ובפרט על יהודים היא פרטית ביותר והכל מכוון ומדויק. אם הרמב"ם מביא דעה זו הרי שיש בו אמת.רציתי להבין איך שני הדעות האלו יכולים להתקיים בו זמנית? 
תודה מראש!

תשובה:

המחלוקת בין הרמב"ם לרמב"ן בעניין זה היא מחלוקת ידועה. אכן, בדורות האחרונים גדולי החסידות פיתחו במיוחד את השיטה של השגחה פרטית מוחלטת על כל צעד ושעל, כך שכיום הדעה של הרמב"ם היא פחות ידועה. אבל צריך לדעת שיש רבים מגדולי העולמות שנוקטים בשיטת הרמב"ם.

אני לא בטוח שחייבים לומר במקרה זה ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים", כי מדובר כאן על ראשונים ולא על חז"ל (אצל חז"ל נאמר תמיד ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים"). אולם אם תרצה/י ניתן בהחלט להסביר שיש שתי מערכות של השגחה אלוקית, מה שקרוי אור מקיף (השגחה כללית) ואור פנימי שזו השגחה פרטית.
לכל אחד מאיתתנו יש שתי מערכות חיים, שבאחת אנחנו אנשים פרטיים, עם שכר ועונש לעצמנו ותלות מוחלטת במעשים שאנו עושים ולא אחרים... ובשניה אנחנו חלק מעם ישראל (או מהעמים בכלל) שבה יש השגחה כללית יותר וכיוון רוחני שהקב"ה מוליך את העולם.
עכשיו, נניח שהדור כולו הוא בסדר וזכאי לטוב (גשם בעיתו, גאולה וכו') ויש מישהו רשע.... מה יהיה דינו? האם הוא יקבל טוב או רע?
לפי ההשגחה הפרטית הוא צריך להיענש ואילו לפי ההשגחה הכללית הוא חלק מעם ישראל שמתקדם בתקופה הזו- יתכן ואז יבוא לידי ביטוי שאלו ואלו דברי אלוקים חיים, ישנן שתי השגחות ושתיהן נכונות ואנו מונהגים על פי מערכות כפולות.