הוסף למועדפים|
 
תכנים|שו"ת ברשת|מוצרים 
 
 
התחברות-שלום אורח
 
 
  
 
הלכה | אמונה | שונות | מצוות | מידות | הדרכה | דיני ממונות | צניעות - בינו לבינה | תפילה | הלכות שבת | כשרות | תורה/ פרשת שבוע | 
.......................

הרב ישי סמואל | הרב אייל גריינר | צוות הר ברכה | דני ארגמן | הרב ברוך אפרתי | 
 
 
 
עוד מהרב יניב חניא
מה הופך אותי לבוגר?
דין יחוד
תחילת תפילה על הגשם
גויה
שמירת נגיעה
נגיעה
שמירת הברית במחיר של לא להתחתן
טיסה באל על או בחברה אחרת
מנגו אורגני
להפסיק להניח רבינו תם
 
עוד בנושא אמונה
למה לא ריבוי נשים כמו פעם
להיות דתי בלב
טעמי המצוות
איפה הקב"ה כשצריך אותו?
אדם שחזר בשאלה
המשך לשאלה בנושא נצרות
נצרות
שכינתו
מציאות ה'
רוע
 
 
אדם שחזר בשאלה

הרב יניב חניא  ח כסליו, תשעז  12/8/2016

.......................

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב. אדם בשם ירון ידען שחזר בתשובה בגיל 17 (בערך) ולאחר שלמד בישיבת אור שמח והתחתן ויש לו ילדים והוא מציג את עצמו שהיה ראש כולל בזמנו... לאחר שעברו יותר מ-15 שנה לפתע חזר בשאלה איך זה יכול להיות?

תשובה:


א) אני כמובן מכיר את הדמות וגם פגשתי מעט מהדברים שהוא מפיץ.
ב) חשוב לדעת שזה לא כל כך חדש וזה דבר שקרה בעבר, בהיסטוריה היהודית ישנם כמה וכמה ש"שנו ופירשו", היו גדולי תורה ובמקרים מסויימים אפילו גדולי עולם, ובכל זאת התקלקלו בהמשך והפכו להיות אויבי הדת. הדוגמא הקיצונית ביותר היא כמובן ישו, שהיה מהתנאים, לא פחות, והקים דת חדשה ששפכה את דמה של היהדות... אולם לא רק הוא. ידועים רבים כאלו במהלך השנים. פעמים רבות אנשים אלו, יהודים אלו, לקחו את הידע הקודם שלהם, את ההיכרות הפנימית עם היהדות ותורתה כדי להשמיץ ולבקר. כך שזה לא ממש מפתיע שיש בתקופתינו מישהו כזה. אני יכול להעלות כרגע בזכרוני לפחות עוד שניים כאלו שחיים ממש בימינו.
ג) אולם לעצם העניין, כל מי ששומע אפילו מעט מדבריו של ירון ידען, או של הקבוצה שלו, רואה שיש מאפיין מאוד ברור לשיטה- השיטה לוקחת אימרות חז"ל, שנראות מוזרות ולעיתים הזויות, והופכת אותן לחוכא ואיטלולא. מכיוון שהיהדות היא דת של רבנים ושל חכמי התלמוד, יהדות פרושית, הרי שממילא כך הם הופכים גם את היהדות עצמה לחוכא ואיטלולא. לעניות דעתי הבעיה המרכזית של ה"שיטה" הזו היא חוסר הבנה של אימרות חכמים, וקריאה פשוטה ופשטנית שלהם. קריאה כזו יכולה לאפיין גם מי שחזר בתשובה, למד בכולל, ואולי אפילו היה ראש כולל. לימוד פשטני של המילים של חכמים והתייחסות אליהם לפי פשט דבריהם.
הנקודה המרכזית היא להבין שדברי חז"ל אינם מביאים תיאור מדעי אלא "תיאור תורני". השפה של חכמים אינה מחוייבת לכללים פיסיקלים או ביולוגים אלא ללימוד ולבירור של דין או הלכה מסויימת. בדיוק כמו שכשמהנדסים נפגשים הם מדברים בקודים, שיכולים להישמע מוזרים לאנשים מבחוץ (כמו לדוגמא שאחד ועוד אחד זה עשר, כמו שיוצא בחישוב על בסיס שתיים), כך גם חכמים מדברים בשפה שנועדה להביע או להביא לידי ביטוי מהלכים רוחניים. ייתכן מאוד שבראייה הלכתית כינה נוצרת מזיעה! חכמים רצו לבטא את הרעיון ההלכתי ולא היו מחוייבים לצדק המדעי שבעניין. כך זה בתחומים רבים - אנחנו צריכים לנסות ולהבין את המסר של חז"ל ואת מה שעומד אחרי הדברים.

לא צריך להבין מכאן, שחכמים יכולים לומר טעויות מדעיות והסברים לא נכונים למציאות ואנחנו צריכים לשתוק. אלא שבכל מקום שישנה בעיה בהתאמה בין המציאות לדברי חז"ל צריך להבין מה בדיוק היה המסר שרצו חכמים להעביר ומה הוביל ל"טעות". כבר הסברנו, שדברי חכמים הם תורה שבעל פה, ולכן הם צריכים בירור ולימוד כמו כל לימוד תורה.

הניסיון ללמוד את הביטוי "שכינה נוצרת מזיעה", כפשוטו דומה לניסיון לקרוא ספר אלקטרוניקה בתור ספר הרפתקאות או פסיכולוגיה. זה פשוט לא עובד. חכמים השתמשו בלשון "מקצועית", בלשון תורנית שעניינה להבהיר סוגיות הלכתיות, רוחניות והלכתיות בלבד... לא ענייני מדע או מציאות.

זו, לצערנו, טעות שגם ראשי כוללים יכולים לעשות... ומי שקורא כך את התלמוד, הוא מועד לטעות, הוא מועד לנפילה אמונית חזקה ולכן אני סבור שירון ידען לא "פתאום" גילה תורה לא נכונה, אלא מתחילה למד תורה לא נכונה. מתחילה בכלל לא נגע בתורה האמיתית. בחינה של חכמים בעיניים כאלו היא פשוט טעות נוראית, שממילא מובילה לחוסר אמונה הולך וגובר.

כמובן שכל זה מצטרף לכל מיני בעיות אחרות בשיטה שלהם, כמו העובדה שזה הפך להיות פרנסה של ממש להשמיץ את היהדות. לעניות דעתי מספיק לראות את המוטיבציה של ידען ואנשיו כדי לראות שזה עדיין מציק להם מבפנים, שהם לא ממש בטוחים ולכן חייבים לחפור ולחפור ולמצוא עוד דברים שיעזרו להם להצדיק את השנאה היוקדת ליהדות ולתורה... הרי אם הם באמת היו מזלזלים כל כך בתורה שבעל פה, לא היה צורך להשמיץ ולחפור וללמוד בצורה עקומה את התלמוד. אני מעולם לא אטרח ללמוד את הכתבים של זאוס, לדוגמא, ולמצוא בהם "סתירות מדעיות", או בדיחות אחרות, כי אני פשוט לא לוקח את העבודה זרה ברצינות, ולכן עצם העיסוק האינטנסיבי הזה מלמד, לדעתי, על חולשת הדעת והרצון להתעמת שוב ושוב עם הפנימיות הזועקת לתשובות אמיתיות.

 
יותר מידי תורה  אחת התחושות המוכרות והמפחידות כל בחור ישיבה מ
נצרות  לא ממש הבנתי את השאלה, הרי משה כתב את כל התור
עשרת הצדיקים  בהנחה שהשאלה רצינית...

יש שלוש מק
 
.......................

שלח שאלההדפסהמלץ לחברשמורגודל אות:+-
.......................

 
 
 
תכנים
מגזין
כתבות
ערוצים
מאמרים
דעות
שירותים
המרת תאריך עברי ללועזי
מילון עברי/ אנגלי
ייעוץ ובניית אתרים
תיבת דואר שורש
הנצחות וברכות
כיף
סאטירה
משחקי פלאש
כרטיסי ברכה ממוחשבים
עוד בשורש
אמירת קדיש לע"נ
למורים, בעין חינוכית
סדנאות למורים בנושאי אמונה
שותפים לדרך
השתלת שיניים בהרדמה מלאה
אמירת משניות לעילוי נשמת
קורס פסיכומטרי
הובלה בישראל
מרכז האשראי לעסקים
פסוקים ומשניות לפי השם
חנות ספרי יהדות
קשר
צור קשר
אי מייל ישיר