close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

להתמודד עם הלחץ המודרני, הטכנולוגי

הרב ד"ר זאב קרומביח שבט, תשעח24/01/2018

עומס ומתח מוגזמים עלולים ליצור רגשות מאד לא נעימים, ואלו עלולים להביא לשימוש והתמכרות לטכנולוגיה כדרך התמודדות עם רגשות לא נעימים אלו

תגיות:
הזכרנו בעבר שכדאי לנסות להפחית את העומס בחיינו, אבל לא תמיד הדבר אפשרי כמו שהיינו רוצים מאחר יש משימות רבות בחיינו שאנו לא יכולים לוותר עליהן. כתוצאה מכך אנו עלולים לגלות שאנו נמצאים בעומס גדול מכפי יכולתנו, ושאנו מתקשים להתמודד אתו. עומס ומתח מוגזמים עלולים ליצור רגשות מאד לא נעימים, ואלו עלולים להביא לשימוש והתמכרות לטכנולוגיה כדרך התמודדות עם רגשות לא נעימים אלו. יחד עם זאת, כמובן שרגשות לא נעימים לא מחייבים לגרום להתמכרות לטכנולוגיה. רוב האנשים מתמודדים עם רגשות לא נעימים בדרכים יותר יעילות מאשר באמצעות התמכרות. התמכרות לטכנולוגיה היא רק דרך אפשרית אחת להגיב לרגשות לא נעימים, אבל כמובן שיש דרכים רבות אחרות.

רגשות לא נעימים חשובים מאד עבורנו כיוון שהם מתריעים בפנינו שמשהו בחיינו אינו מתנהל כראוי, ושעלינו להתייחס ולהגיב למצב הזה. באופן כללי, יש ארבע דרכים שונות בהן אנו יכולים להגיב לרגשות לא נעימים בחיינו, שתים מהן די נפוצות, ושתין פחות נפוצות.
הדרך הראשונה להתמודד עם רגשות לא נעימים היא לנסות "לתקן" אותם. גישת התיקון של הרגשות הלא נעימים יכולה אמנם להיות מאד יעילה. לדוגמא, אם קמנו בבוקר "על צד שמאל" ואנו מרגישים לא נחמד, אנו יכולים לנסות "לתקן" את מצב רוחנו על ידי החלפת המחשבות הלא נעימות של דכאון, ייאוש שעמום וכד', במחשבות יותר נעימות של שמחה ותקווה.

הדרך השנייה להתמודד עם רגשות לא נעימים היא לנסות להתכחש אליהם. לדוגמא, אם מישהו אמר לי משהו מביך בבית הכנסת אני יכול לנסות להסביר על עצמי שהוא לא באמת התכוון לפגוע בי, שלא באמת הבנתי מה הוא אמר וכד'. גם דרך זו יכולה פעמים רבות להיות דרך תגובה יעילה וטובה מאחר והתמודדות או התעמתות עם כל רגש לא נעים עלולה לדרוש כוחות מאד גדולים ולא סבירים. לפעמים עדיף פשוט "להחליק" את הרגש הלא נעים.

בנוסף לשתי הדרכים הנפוצות האלו להתמודדות עם רגשות לא נעימים, יש שתי דרכים פחות נפוצות. הדרך השלישית היא לנסות לסמם או לשכך את הרגש הלא נעים באמצעות כל מיני חומרים או התנהגויות במטרה לא לחוש את הרגש הלא נעים. הדרך הזו היא דרכם של המכורים למיניהם. השימוש בטכנולוגיה, או האוכל, או בקניות או בכל חומר או התנהגות אחרים עלול להיות ניסיון להשתמש בהם כדי לא לחוש כאב או אי הנעימות. גם דרך זו יכולה להיות דרך סבירה להתמודדות עם רגשות לא נעימים, אולם אך ורק אם היא נעשית בצורה מאד מוגבלת. כל זמן שאנו משתמשים בדרך הזו מאד במשורה, היא יכולה להיות דרך יעילה להתמודד עם רגשות לא נעימים. לדוגמא, אם קורה שאני מרגיש כאב ראש חריג, זה כנראה לא יהיה סוף העולם אם אקח כדור משכך כאבים. לעומת זאת, אם אתחיל להשתמש בכדור משכך כאבים כל פעם שהראש שלי טיפ טיפה כואב, כנראה שההתנהגות הזו תגרום לבעיה בחיי. באופן דומה, אם קורה שאני קונה לעצמי איזה משהו קטן לעודד את נפשי כאשר אני מרגיש קצת שפוף, זה כנראה יהיה בגדר הסביר. לעומת זאת, אם אני מבלה ימים שלמים במסעות קניות במטרה לא לחוש את התסכול והאי נעימות בחיי, זה בהחלט עלול ליצור עבורי בעיה.
הדרך הרביעית להתמודדות עם רגשות לא נעימים היא ללמוד לקבל את הרגש הלא נעימים מבלי לנסות לתקן אותם, וביחד עם זאת לא לאפשר לרגשות הלא נעימים להפריע לי לעשות את מה שחשוב עבורי. לדוגמא, אם אני חש קצת מדוכא, ובגלל זה אני נשאר במיטה ולא הולך לעבודה, הדבר עלול לפגוע בי. לעומת זאת, אני יכול להחליט להישאר עם הרגשת הדיכאון, וביחד עם זאת לקום מהמיטה וללכת לעבודה, כי הפעולה הזו תסייע לי לחיות חיים יותר טובים ונכונים עבורי.

כולנו משתמשים באופן שוטף בכל אחת מארבעת הדרכים לעיל, והדבר מאפשר לנו מבחר של דרכי תגובה שונים לרגשות הלא נעימים שהם בלתי נמנעים בחיינו. חשוב שנכיר את כל הדרכים השונות, ונעשה שימוש מושכל בכולם, בהתאם למצבים השונים בחיינו. כאשר השימוש נעשה מתוך החלטה מושכלת, ולא מתוך החלטה אימפולסיבית, כנראה שהדרך שבחרנו תשרת אותנו בצורה טובה.

הזכרנו בעבר שאחת הדרכים החשובות ביותר להתמודדות עם התמכרות לטכנולוגיה והתמכרויות אחרות, אם לא החשובה מכולן, היא חיזוק החיבור שלנו עם אנשים משמעותיים נוספים, ובראשם עם בני משפחתנו. לאור זאת, ראויה להערכה היוזמה בגיליון זה לעודד עריכת סעודות מלווה מלכה משפחתיות. בנוסף לחשיבות ההלכתית של עריכת מלווה מלכה, יש לכך גם חשיבות מרובה לחיזוק החיבור והקשר בין בני המשפחה. חיזוק הקשר האנושי עם אנשים משמעותיים עבורנו הוא אולי המענה היעיל ביותר לבעיית התמכרות. כאשר אנו מחזקים את הקשר שלנו עם אנשים משמעותיים עבורנו אנו מבטלים את הצורך להתחבר לחומרים או להתנהגויות.

להערות: [email protected]m
 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה