close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

בין מחנך למורה- חלק שלישי

נדב כהןז אייר, תשע21/04/2010

חלק שלישי בסדרת החינוך של נדב כהן. למה חשוב לתקן את המידות כדי לחנך? איך בעצם מתקנים את המידות?

בחלק הקודם התחלנו להסביר שבשביל לחנך אחרים צריך קודם כל לחנך את עצמנו, והסברנו קצת על עבודת המידות. היום נרחיב עוד קצת על עבודת המידות לפני שניגש לעבודת החינוך בפועל.
כל אדם נולד עם מידות מגוונות, מידות טובות ומידות רעות, לא משנה איפה ולמי הוא נולד. העובדה שיש לאדם מידות רעות אינה מקרית, אלא היא ניתנת לאדם כחלק מעבודה הרוחנית המוטלת עליו בתיקון העולם – "עבודה" הבאה לידי ביטוי בעקירת המידות הרעות הטבועות בנפשו, ובהשגת מידות נאות תמורתן.
לפני שמתחילים בהוספה של מידות טובות יש צורך תחילה בעקירת המידות הרעות. כמו שכאשר באים להשביח כרם, ראשית יש לסקל את האבנים ולקצוץ את הענפים המושחתים, פעולות המהוות הכנה לצמיחה טובה.
בהמשך נראה שכך כמובן גם ביחס למחונכים, תחילה צריך לעקור מהם את המידות הרעות.
הסיפוק מהצלחה בעבודה
כאשר רוצים לבדוק את ההישגים בהצלחת האדם בתיקון המידות, צריך להסתכל לא רק לאן ולמה האדם הגיע, אלא מאיזה מצב הוא הגיע למה שהגיע.
למשל, אם שני אנשים יעבדו אדמה , הראשון יעבד אדמה עידית (אדמה משובחת) והשני אדמה זיבורית (אדמה שאינה משובחת). הראשון השיג את יבולו ללא כל קשיים, והשני השיג את יבולו רק לאחר עמל ויגיעה רבה בניכוש העשבים השוטים, בהדברת מזיקים והשקעה רבה, שבוודאי אושרו של השני גדול באין ערוך משל הראשון. כך גם בחינוך עצמנו ובחינוך אחרים, האושר בהפיכת מידות רעות לטובות הוא הרבה יותר גדול מאשר בהשבחת המידות הטובות. אם נזכור שתיקון המידות הוא עניין עיקרי בירידת הנשמה למטה, וודאי נשקיע בזה כוחות כראוי.
חשוב להדגיש, עבודת המידות (וכך גם עבודת החינוך) מצריכה הרבה הרבה סבלנות. מידה לא משנים ביום אחד וגם לא בחודש אחד, זה דבר שלוקח הרבה זמן. כשם שכשילד נולד לא מצפים ממנו שיתחיל ללכת ולהורים ברור שזה ייקח זמן ולא צריך למהר, כך גם בעבודת החינוך. אי אפשר לשנות הכל ובבת אחת. צריך לעבוד מסודר כל פעם על מידה אחרת רק כך אפשר להגיע לתוצאות. כך גם בחינוך אם לילד יש כמה מידות מגונות, למשל, הוא גם מתחצף, גם לא קם בבוקר וגם מציק לאחים, אי אפשר לדרוש ממנו שיפסיק עם כל ההרגלים הרעים האלו ביום אחד, אי אפשר גם לדרוש ממנו שיפסיק את כולם באותו זמן. יתירה מזו עם נתקוף את הילד מכל הכיוונים, ולא ניתן לא קצת מרווח נשימה, הוא יחשוב שאנחנו נגדו, ולא ישתף פעולה כלל ובסוף תפסת מרובה – לא תפסת. לכן העבודה חייבת להיעשות בסדר ובמתינות
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה