close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כשהלב עולה על גדותיו- פסטיבל אספקלריה

רענן זיוכח סיוון, תשע10/06/2010

בקרוב יקיים תיאטרון אספקלריה פסטיבל מיוחד במינו- פסטיבל תיאטרון לנשי בתחנה המרכזית בירושלים, שוחחנו עם חגי לובר על הפסטיבל ומטרותיו.

ביא תמוז (23/6) יקיים תיאטרון אספקלריא מיסודו של חגי לובר פסטיבל תאטרון נשים באולם ארועים בתחנה המרכזית בירושלים שוחחנו עם חגי על הפסטיבל, המיקום קהל היעד ובכלל.

תלמידה בגיל 83....

למה פסטיבל?

אה...פסטיבל זה באמת עסק לא כלכלי בעליל. יותר הוצאות מהכנסות. אבל זה מרומם את הרוח שיש גם לציבור הדתי פסטיבל משלו שכולו ערכי וכולו יצירתי.

למה דווקא נשים?
הציבור הדתי והחרדי מסתובב עם בטן מליאה. אנשים ונשים מסתובבים עם הצורך ליצור, להתבטא אלא שבמשך שנים יצירה, תאטרון וכדומה היו טאבו. בא תאטרון אספקלריא לענות על הצורך הזה. אצל נשים כל מה שאמרתי זה ביתר שאת! הצורך ליצור ולהתבטא, חוסר היכולת והמסגרת שהיו עד היום. התחלנו את אספקלריא לגברים ואחר כך קמה המגמה לנשים (בנפרד לגמרי כמובן אנו שומרים על גדרי ההלכה בהקפדה) ושם זיהינו כאמור ביתר שאת את הצמא האדיר.
מגיעות אלינו נשים מבוגרות שחלמו לשחק שנים! תאר לך הגיעה אישה בת 83! חרדית! שכל חייה חלמה לשחק והנה אנו מגשימים לה את החלום.

תאטרון פלייבק בשיתוף הקהל

ליצור, להתבטא- מכאן הגעתם לתאטרון הפלייבק? (תאטרון פלייבק הוא תאטרון אימפרוביזציה שבו עולים אנשים מהקהל, מספרים סיפור אישי ושחקנים ממחיזים את הסיפור על המקום- ז'אנר מאוד פופלארי כיום בעולם, ר.ז.)
כן, גם. אבל לא רק. תאטרון פלייבק הוא אכן כלי רחב שנותן להרבה אנשים ביטוי אבל לא רק. עצם התאטרון הדתי הוא כלי ביטוי לבעייות חברתיות מהעולם שלנו. קח למשל את ההצגה בפסטיבל "דרך חור המנעול" שהוא אמנם מחזה איטלקי קומי אבל מתאים מאין כמוהו למציאות הבני ברקית ירושלמית- חטטנות, התעניינות יתר בשכנה חדשה וקצת תמוהה...מי שלא מכיר שיקום.

מדוע בחרתם לקיים את האירוע דווקא בתחנה המרכזית?
טוב, קודם כל מצוקת המקום הידועה של אספקלריא. אין לנו מבנה ראוי ונואשנו מהבטחות לא ממומשות של פוליטיקאים ירושלמים דתיים וחרדים. שנית אנשי התחנה המרכזית מנסים לעזור, הם במיקום מאוד מרכזי ויש להם אולם ראוי. (יש דבורים שהוא יהיה אולם קבוע לאספקלריא) חניה בשפע ובחינם ועוד משהו חשוב כור היתוך! התחנה המרכזית ירושלים היא כור היתוך שמכיל: חילונים, חרדים, דלי"ם, חרדלי"ם ומה לא? וזה המקום שאנחנו רוצים תרבות יהודית למהדרים מבחינה הלכתית שנותנת מענה לכל סוגי היהודים.

גם הציבור החרדי מתחבר אליכם?
בוודאי. אויש ומויש הצליחו בכל תלמודי התורה, שמיטה בסכנה כנ"ל. לומדים אצלנו אברכים מחב"ד, גור, בעלז ומה לא. במגמת הנשים נשים מכל המגזרים. אנו מלמדים את כל המיומנויות. דיבור בפני קהל (קורס שחביב על רבנים ושלוחי חב"ד) פסיכו דרמה, דרמה, הפעלת בובות ועוד ועוד...מבחינה הלכתית אנו מוקפדים מאוד, הפרדה מוחלטת כאמור בין גברים לנשים, מחזות שלנו או מחזות כלליים שנבחרו מאוד בקפידה ללא עבודה זרה, כפירה, חוסר צניעות.
קח למשל את ההצגה על אגדות החורבן- אגדה חזלי"ת מקסימה שכולה מקורות. בפסטיבל ישנן שתי קומדיות ושתי דרמות ופלייבק.

מה הציפיות שלך מהפסטיבל?
שיבואו כמה שיותר, שיגיבו שיהנו שיתמכו ושנמשיך לשרת את הקהילה כולה ותת לה את הכלי הרגשי הכל כך חשוב הזה ששמו תאטרון. כלי שבדורנו לא ניתן לדלג עליו.

אתר תיאטרון אספקלריא
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה