close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התמודדות מבחינה אישית, טכנולוגית ורעיונית

דותן בן דור/ תחרות המאמריםיד חשוון, תשעד18/10/2013

מובן מאליו שהפגיעה האפשרית מהאינטרנט לא שווה את הסיכוי שהוא מציב, אבל בעזרת פיקוח והגבלה, האינטרנט יכול להיות אחד העזרים הגדולים לכל אדם.

תגיות:

האינטרנט הוא כלי רב עוצמה, וכמו כל כלי אחר, הוא יכול לשמש הן להרס והן לעזרה.

מובן מאליו שהפגיעה האפשרית מהאינטרנט לא שווה את הסיכוי שהוא מציב, אבל בעזרת פיקוח והגבלה, האינטרנט יכול להיות אחד העזרים הגדולים לכל אדם.

לא רק שהשימוש באינטרנט בצורה מבוקרת לא מסכן את המשתמש, הוא פותח בפניו ידע בלתי נדלה ממש בכף ידו.

הבעיות המרכזיות בשימוש באינטרנט הן:

חשיפה לתכנים שאינם ראוייםשימוש יתר ומבול מידע שלמשתמש שאינו מנוסה קשה להתמודד עמו

בעניין החשיפה, ניתן להוסיף חסימה מבין החסימות הקיימות בשוק וכדאי לפקח בנוסף לכך

על התכנים שאתם נחשפים אליהם.

את שימוש היתר ניתן לרסן ע"י הגבלת זמן השימוש באינטרנט על בסיס יומי, וכדאי להכין את עצמך להתמודדות עם מבול המידע ע"י הגבלת האתרים המותרים בשימוש בשבילך.

היתרונות המרכזיים שאפשר להפיק מהאינטרנט הם:

גישה מהירה כמעט לכל מקור מידע שקייםשימוש באמצעים ויזואליים ושמיעתיים למשיכת לבו של הילד אחר תכנים מסוימיםגישה לשיעורים ותקשורת קלה ומהירה בין המחנך והתלמיד

את שני היתרונות הראשונים אפשר לנצל בכיתה, בבית ובעצם בכל מקום כדי ללמוד כל נושא החל ממשנה תורה לרמב"ם וכלה בלימודי פיזיקה, ולכל אחד מהנושאים ניתן למצוא עשרות מקורות הכוללים שירים, סרטוני הסבר והדגמה, שיעורים מוקלטים, חומר כתוב ועוד הרבה.

כך יכול כל אדם שקבע ללמוד לדוגמא פרק יומי במשנה או להתכונן למבחן במתמטיקה לגשת למקורות ידע נרחבים כמעט מכל מקום בעולם ללא צורך כמעט בחומרה לנשיאה.

כמובן שעצם הגישה הרחבת הזאת מציבה בעיה עצומה שדורשת פיקוח ומעקב דקדקני אחר התכנים, שמא הם אינם ראויים.

את היתרון השלישי אני מנסה להוציא לפועל בעזרת יצירת סביבת למידה שמנצלת את האינטרנט בצורה מוגנת הן בכיתה והן בבית לטובת הלימודים.

הסביבה תאפשר רק שימוש באתרים חינוכיים, בכלל בלי אפשרות לכניסה או למגע עם תכנים לא ראויים.

השימוש באינטרנט ביומיום מחייב שמירה עצומה ולפעמים אף עזרה מבחוץ כדי להישמר מפני הסכנות הטמונות בו. יש שממליצים אפילו על ניתוק כל קשר עם האינטרנט כדי להימנע מכל סיכון.

לעניות דעתי האינטרנט צריך להוות כלי עזר לשימוש לכל מטרת ידע, בקשת עזרה, חיפוש, הפצת מידע וכו' אבל רק תחת ריסון קפדני ומעקב למניעת אפשרות של השתלטות יצר הרע עליך וכמו שנאמר שאין אפוטרופוס לעריות, יש להיזהר מאוד עם הכלי הזה שיכול להיות כלי משחית עצום בשימוש לא נכון.

מבחינה רעיונית, האינטרנט מציג בפנינו מגוון שאלות כמו – האם שפע מידע כזה מועיל או מזיק לנפש? האם חופש הביטוי, שיכול להגיע עד לפגיעה חוזרת במישהו עדיין תקף כאשר המתבטא יכול לעשות זאת בעילום שם?

התשובה שלי היא שזה תלוי רק בך.

הסקרנות והיצר יכולים – כמו בכל נושא אחר – לגרום לך להשתמש באינטרנט שימוש לא נכון. הדרך הכי טובה להימנע מכך היא להציב מחסומים שם בשעת התלהטות היצר יימנעו ממך להגיע למחוזות לא טובים.

חופש הביטוי באינטרנט, והאנונימיות שהוא מעניק יכולים להוות בעיה עצומה, אבל גם מקור מעולה למתן בסתר וחסד של אמת.

אני מציע לכל מי שמתעתד או שמשתמש באינטרנט להציב לעצמו גבולות אבל לדעת גם לנצל לטובתו את העצמה של מקור המידע הגדול בעולם שהוא גם הדרך הטובה ביותר לתקשורת והעברת מידע בין אנשים.

ועוד, האינטרנט יכול לשמש כל אחד ולאפשר נוחות עצומה ואפילו מאפשר את הבלתי אפשרי כמו גישה לרוב הספרים שנכתבו ועוד רבות.

לסיכום, האינטרנט אולי רווי סכנות, אבל בעזרת שימוש נכון והגבלות אפשר להימנע מרוב הסכנות ולנצל רק את החלקים הטובים שלו.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה