close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קדיש באושוויץ עם טלית ששרדה

מערכת שורשכז שבט, תשעד28/01/2014

שר השיכון אורי אריאל קיבל לפני צאתו לאוושויץ טלית מיוחדת במינה, עם הבקשה: "לעשות קידוש ה' באוושויץ ולהגיד את הקדיש עטוף בה"

תגיות:

הטלית, ששייכת לשלמה יום טוב האופט ששרד את השואה, הוחבאה על ידו פעמים רבות במקומות שונים, לעיתים הוא אף טמן אותה באדמה ולאחר כחודש חזר לקחת אותה, לפעמים החביא אותה בברזנט או בדרכים אחרות.

השר אריאל קיבל אותה מידיו של אליעזר האופט מצפת, בנו של שלמה האופט, כדי שיתעטף בה בעת הביקור היום באוושויץ וכדי שיתפלל איתה ויגיד דווקא שם יחד איתה את הקדיש.

השר אריאל הוציא באוושויץ את הטלית, אמר את הקדיש כשהוא עטוף בטלית והסביר לנוכחים את משמעותה. בדבריו הזכיר השר אריאל גם את קרובי משפחתו שנספו במחנות: "במחנות שהיינו היום נרצחו סבי מצד אמי משה,

סבתי מצד אמי שרה, ודודי שמואל, יחד עם כל משפחתם הרחבה. לא נשאר מהם שריד."

האופט אמר לשר אריאל: "אני נותן לך אותה לעשות קידוש ה' באוושויץ ולהגיד את הקדיש כשאתה עטוף בה".

את הטלית קיבל שלמה האופט לפני השואה, כשהיה לבר מצווה, ובשואה הקפיד להתעטף בה ולברך עליה, כיוון שתפילין לא היה ניתן להשיג. הוא הצליח לברוח מאוושויץ אך אביו, נחמן צבי האופט לא הצליח לברוח ונספה בכ' סיוון תש"ד (1944).

מבחינת משפחת האופט הטלית המיוחדת הזו היא הדבר הכי יקר שנותר למשפחה משם. הטלית עברה תהליך שימור וזו הסיבה שהיא במצב טוב גם כיום, כאשר היא בת למעלה מ80 שנה.

לאחר השואה עלה שלמה יום טוב האופט והיה היה סגן ראש העיר בצפת מטעם הפועל המזרחי. אחר כך יסד את המועצה הדתית בצפת והיה יו"ר המועצה הדתית בצפת.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה